MODUS - kompaktin ulkokuoren alla sykkii suuri sydän

MODUS - kompaktin ulkokuoren alla sykkii suuri sydän Renault laajentaa jälleen henkilöautomallistoaan. Ensi syksynä pienten tila-autojen segmentin valloituksen aloittava Modus tarjoaa korkeaprofiilisen vaihtoehdon Twingo- ja Clio-malleille. Tämän pienikokoisen, mutta suurisydämisen Renault-uutuuden valtteja ovat mm. luokkansa parhaat sisätilat ja ainutlaatuisen kompakti ulkokuori. Ajoneuvon tyyli kuvastaa Renaultin tuotteille tyypillistä lämminhenkisyyttä ja ystävällisyyttä. Erittäin hyvin varusteltu Modus sisältää runsaasti innovatiivisia toimintoja, ja auton ajo- ja matkustusmukavuus ovat huippuluokkaa. Kuluttajat ovat jo pitkään kaivanneet automarkkinoille uutta ulkomitoiltaan kompaktia mutta sisältä tilavaa ja monipuolista ajoneuvoa. Modus on vaihtoehto pikkuauto-segmentin klassisille korimalleille. Tämän suurisydämisen pikkuauton sisätilat ovat poikkeuksellisen runsaat ja ilmavat. Modus kirjoittaa iloisen selkeillä linjoillaan ja itsevarmalla persoonallisuudellaan uuden luvun Renaultin menestystarinaan. Modus omaa huolellisten muotoilu- ja sisustusratkaisujen ansiosta erittäin lämminhenkisen, mukavan ja toimivan matkustamon. Sopusuhtaiset sisätilat ovat todella valoisat. Autoon on saatavana sähkötoimisen panoraamakattoikkunan lisäksi myös manuaalisesti avattava ja suljettava kattoluukku. Asiakkaalla on mahdollisuus valita useista eri varustepaketeista itseään eniten miellyttävä kokonaisuus. Nerokasta monipuolisuutta Kompaktista Modusista löytyy tila-autoista tuttua käytännöllisyyttä. Liukuva kahden tai kolmen hengen istuttava monipuolinen Triptic- takaistuin, kaksiosainen takaluukku ja kätevä polkupyöräteline tekevät mallista erittäin käyttäjäystävällisen. Modusissa on useita mukavuutta lisääviä ominaisuuksia, joista osa on tuttuja suurempien kokoluokkien autoista. Suunnittelijat ovat kiinnittäneet erityistä huomiota ergonomiaan. Kuljettajan ajoasento on tavallista korkeampi, mikä mahdollistaa entistä paremman näkyvyyden. Keskelle sijoitettua mittaristoa on helppo tarkkailla myös takaistuimelta. Modus tarjoaa ainutlaatuisen hyväntuulisia ajokokemuksia. Sulavaa dynaamisuutta Modusin jousitus on saanut vaikutteita uuden Méganen teknisistä ratkaisuista. Ajettavuus ja suorituskyky ovat luokkansa parhaimmistoa. Bensiinimoottoreista on saatavana kolme erilaista 16-venttiilistä versiota (75 hv:n 1.2, 98 hv:n 1.4 ja 113 hv:n 1.6). Tehokkaista ja hiljaisista dieselmoottoreista on lanseerauksen yhteydessä tarjolla sekä 65 hevosvoiman että 80 hevosvoiman 1.5 dCi. Dieselmoottorimallisto täydentyy seuraavina kuukausina vielä kahdella Euro IV -päästönormien mukaisella voimanlähteellä. Viisivaihteiset käsivalintaiset vaihteistot ovat tuttuja jo uudesta Méganesta, mutta vaihteiden välityssuhteet on muokattu uudelleen Modusin tarpeita vastaaviksi. 1,6 litran 16V-moottoriin on tarjolla myös automaattivaihteisto. Hiljaisella käyntiäänellä on merkittävä ajonautintoa lisäävä vaikutus, joten Modusin suunnittelijat halusivat varmistaa, että Renault-uutuuden äänieristys on luokkansa kärkitasoa. Turvallisuutta lisäävää edistyksellistä tekniikkaa Modusin runko ja korirakenne tarjoavat erinomaista ajettavuutta ja vertaansa vailla olevaa turvallisuutta. Modus on ensimmäinen Renault- malli, jonka tuotannossa on hyödynnetty Renault-Nissan-allianssin kehittämää B-alustaa. Korkeasta turvallisuustasosta vastaavat mm. Bosch 8.0 ABS-EBD - järjestelmä, uuden sukupolven ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä, rengaspaineita tarkkaileva järjestelmä, huipputehokkaat itsesäätyvät Xenon-ajovalot ja pikkuautosegmentissä ennennäkemättömät lisäsivuvalot. Modusin rakenteessa on useita vahvistettuja ja onnettomuustilanteissa hallittuja muodonmuutoksia kokevia vyöhykkeitä, jotka toimivat yhteistyössä Renaultin kolmannen sukupolven SRP-järjestelmän kanssa. Autoon on asennettu kuusi turvatyynyä (etuturvatyynyt mukautuvia) sekä voimanrajoittimilla ja kaksinkertaisilla esikiristimillä varustetut etuturvavyöt. Aktiivisten ja passiivisten turvavarusteiden runsaus heijastaa hyvin Renaultin asiantuntemusta turvallisuuskysymyksissä. Kuljettaja- ja ympäristöystävällinen ajoneuvo Modus tekee omistajansa elämästä helpompaa. Bensiinimoottorilla varustettujen mallien huoltoväli on 30 000 kilometriä ja dieselautojen 20 000 kilometriä. Modusista on luotu kestävä ajoneuvo, jonka käyttökustannukset pysyttelevät alhaisella tasolla. Auto on saanut polypropeenista valmistetun takapalkin kaltaisten innovaatioiden ansiosta hidasvauhtisia törmäyksiä tutkivissa Danner-testeissä erinomaisen arvosanan. Puhkiruostumattomuustakuu on kaksitoista vuotta. Elinkaarensa päähän tulleesta Modusista voidaan kierrättää peräti 95 prosenttia. Renault on soveltamiensa ympäristöystävällisten ratkaisujen avulla pyrkinyt ennakoimaan eri maissa suunniteltua raskasmetallien käyttöä rajoittavaa lainsäädäntöä. Ensimmäinen yhteistä B-alustaa hyödyntävä Renault-ajoneuvo Pikkuautojen segmentti kattaa yhden kolmanneksen Euroopan automarkkinoista. Renaultin markkinaosuus segmentissä oli vuonna 2003 Clion ja Twingon ansiosta 11,5 prosenttia. Modus luonnollisesti vankistaa Renaultin asemaa pikkuautojen luokassa entisestään. Modusta valmistetaan Renaultin Espanjan tehtaalla Valladolidissa, joka on yksi Euroopan tuottavimmista yksiköistä. Siellä syntyvät autot pääsevät hyötymään kaikista Renaultin ja Nissanin yhteistyön eduista. 21.5.2004 Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=39852 Internet:www.media.renault.com www.renault.com www.renault.fi www.renault.f1.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/21/20040521BIT00160/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/21/20040521BIT00160/bild.html Kuvia