Naisryhmä suunnittelee Volvon konseptiauton

Naisten päivän kunniaksi NAISRYHMÄ SUUNNITTELEE VOLVON KONSEPTIAUTON Kokonaan naisista koostuva työryhmä suunnittelee Volvolla konseptiautoa, joka työnimi on MCC, My Concept Car, Minun konseptiautoni. Viimeistelty tuote paljastetaan ensi vuonna. Ajatus autosta, jossa naiset päättävät tekniikasta ja muotoilusta syntyi Volvolla työskentelevien naisten keskuudessa. Viime vuonna tämä joukko esitteli suunnitelmansa ja esiluonnokset Volvon pääjohtaja Hans-Olov Olssonille ja johtokunnalle. He pitivät ajatuksesta. Juuri ennen vuodenvaihdetta projektille annettiin käynnistyslupa, ja työ konseptiauton parissa voi alkaa. "Kuten jokainen Volvolla, me tähtäämme tietenkin automme asiakkaille, jotka vaativat houkuttelevia tuotteita. Uskomme silti, että mies ja nainen arvostavat asioita eri tavoin. Siksi tätä autoa koskevat päätökset tekee nainen," selvittää Eva-Lisa Andersson Volvon tuotekehitysosastolta. "On sanottu, että jos ymmärrät naisten odotukset, ylität usein miesten odotukset. Siksi me tähtäämme ratkaisuissamme kummankin sukupuolen hyväksyntään," sanoo Tatiana Butovitsch Temm tiedotusosastolta. Syntyvä konseptiauto on konkreettinen esimerkki yhtiön taidosta uusia henkilöstön tehtäviä ja mahdollisuuksia. Se edustaa uutta ajattelua sekä erilaista arvojen asettelua. Se antaa myös suuren näkyvyyden joukolle yhtiön kyvykkäistä naisista. "Olemme koonneet tietoa ja ideoita sadoilta Volvolla työskenteleviltä naisilta ja olemme saaneet nauttia heidän tuestaan. Todellisuudessa jokainen - miehet ja naiset - osoittavat suurta mielenkiintoa konseptiautoamme kohtaan, " sanoo Elna Holmberg alustansuunnittelu- osastolta. Autoteollisuus on kuitenkin perinteisesti miesten valtakunta. Vanhojen muurien kaataminen ei ole aina helppoa. "Tietenkin kohtaamme myös torjuvia asenteita," selvittää Camilla Palmertz kehitysosastolta. "Aina on olemassa ihmisiä, joiden on vaikea ajatella uusia linjoja. Mutta se on osa uusia toimenkuvia, työtehtäviä." Pääjohtaja Hans-Olov Olsson on hyvin kiinnostunut projektista: "Tämä projekti on tärkeä Volvolle useista syistä. Se ajattelee ja toimii uusilla linjoilla ja puolustaa terävää kohdennusta asiakaan tarpeisiin. Me näemme sen tienä uuden asiakaskunnan keskuuteen. Ja mikä tärkeintä, se osoittaa yhtiön naistyöntekijöiden asiantuntemusta ja syvällisyyttä." Miltä uusi konseptiauto tulee näyttämään, sekä sen uudet yksityiskohdat ja teknologia, ovat hyvin varjeltuja salaisuuksia ensi vuoteen saakka. 7.3.2003 Lisätietoja saat rekisteröitymällä Volvon mediasivuille www.media.volvocars.com. Kuvan löydät valitsemalla photo archive/MCC ja muita Volvon muotoiluun liityviä tietoja löydät valitsemalla feature stories, category: design, search. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/07/20030307BIT00360/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/07/20030307BIT00360/wkr0002.pdf