Pininfarina ja Volvo Car Corporation aloittavat yhteistyön Ruotsissa

Pininfarina ja Volvo Car Corporation aloittavat yhteistyön Ruotsissa Pininfarina SpA ja Volvo Car Corporation ovat allekirjoittaneet Volvon seuraavan sukupolven avoauton kehittämistä ja valmistamista koskevan sopimuksen. Osapuolet perustavat yhteistä hanketta varten uuden yhtiön, jonka tukikohdaksi on vahvistunut Ruotsin Uddevalla. Volvon nykyisiä avoautoja on valmistettu Uddevallan tehtailla vuodesta 1997 lähtien. Uusi yhtiö tunnetaan nimellä Pininfarina Sverige AB, ja se vastaa Uddevallan kaikista toiminnoista, kuten projektihallinnosta, prosessitekniikasta, prototyypeistä ja testauspalveluista. Pininfarina omistaa yhtiöstä 60 prosenttia ja Volvo Car Corporation 40 prosenttia. Ylin hallinto on vielä avoinna, mutta se koostuu joka tapauksessa Pininfarinan ja Volvon johtajiston jäsenistä. - Olemme tyytyväisiä voidessamme jatkossakin tarjota asiakkaillemme avoautojen kaltaisia tuotteita. On hienoa, että pääsemme tekemään yhteistyötä Pininfarinan kaltaisen ansiokkaan yrityksen kanssa, kertoo Volvo Car Corporationin pääjohtaja Hans-Olov Olsson. Yhteistyö Volvo Car Corporationin kanssa on malliesimerkki täyden palvelun strategiastamme. Huolehdimme uuden Volvo-avoauton teknisen kehitystyön lisäksi kyseisen ajoneuvon tuotannosta Ruotsissa, toteaa Pininfarinan johtaja Andrea Pininfarina. Lisätietoja yhteistyöstä on odotettavissa heti, kun hanke etenee. Pininfarina SpA Pininfarina on yksi autoteollisuuden johtavista erikoisautojen valmistajista. Yhtiön historia ulottuu 1930-luvulle asti. Pininfarina työllistää yli 2 500 henkilöä, ja yhtiöllä on toimintaa Italiassa, Saksassa ja Ranskassa. Yritys tuottaa vuonna 2003 yli 40 000 autoa - joukossa mm. Ford Streetka. Volvo Car Corporation Volvo Car Corporation työllistää 27 000 henkilöä, joista 19 000 toimii Ruotsissa. Yhtiön myynti vuonna 2002 oli noin 408 000 autoa ja liikevaihto 120 miljardia kruunua. Yrityksen suurimmat markkina-alueet ovat USA, Ruotsi, Saksa, Iso-Britannia ja Japani. Volvo Car Corporation on Ford Motor Companyn omistama tytäryhtiö. FMC:n päämaja sijaitsee Dearbornissa, USA:ssa. 23.9.2003 www.media.volvocars.com www.volvocars.com www.volvocars.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/24/20030924BIT00370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/24/20030924BIT00370/wkr0002.pdf