Puoli vuosisataa turvallisuuden puolesta: Volvon onnettomuustutkimustyöryhmä täyttää 50 vuotta

Volvolla heidät tunnetaan yrityksen sisäisinä etsivinä. Heitä voisi myös kutsua ruotsalaisen autonvalmistajan omaksi CSI-tiimiksi tunnetun TV-sarjan mukaan.

Volvon onnettomuustutkimustyöryhmä on ollut toiminnassa jo 50 vuotta. Onnettomuustutkijat ovat valmiina kellon ympäri varmistaakseen, että Volvo saa tietoja tosielämän onnettomuuksista ja voi parantaa autojaan jatkuvasti.

“Onnettomuustutkimustyöryhmän uurastus auttaa Volvoa ymmärtämään, että traaginen liikenneonnettomuus voi johtaa johonkin hyvään: entistä turvallisempiin autoihin. Analysoimalla tarkasti onnettomuuden eri vaiheita tiimi tarjoaa elintärkeää tietoa autojen kehitystyötä varten”, sanoo Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Malin Ekholm.

Työryhmä on toiminut vuodesta 1970 lähtien. Aina kun Göteborgin ympäristössä tapahtuu onnettomuus, jossa on osallisena Volvo -auto, tiimi lähtee paikan päälle saatuaan siitä ilmoituksen. Tiimiläiset aloittavat tutkimustyön ja kirjaavat tapahtumien kulun mahdollisimman yksityiskohtaisesti.

Tämä tarkoittaa kysymysten esittämistä. Kuinka voimakas isku oli? Kuinka nopeasti aktiiviset turvallisuusjärjestelmät puuttuivat peliin? Kuinka matkustajat voivat? Millainen sää oli? Paljonko kello oli? Missä kunnossa tiemerkinnät olivat?

Työ jatkuu toimistolla. Tiimi pyytää käyttöönsä julkisesti saatavilla olevia poliisiraportteja, ottaa yhteyttä kuljettajaan ja tutkii auton, jos se on mahdollista. Tiimi yrittää myös ymmärtää, millaiseksi kuljettaja koki onnettomuuden. Tässä prosessissa ovat mukana Volvon turvallisuuskeskuksen käyttäytymistutkijat.

Lopuksi tiimi pyytää onnettomuudessa mukana olleita henkilöitä jakamaan hoitotietojaan, joiden avulla saadaan lisätietoa vammoista. Näitä tietoja analysoivat biomekaniikka-asiantuntijat yhteistyössä fyysikkojen kanssa, jotta onnettomuuden tarkat syyt voidaan ymmärtää paremmin.

Kaikki kerätyt tiedot koodataan ja muutetaan nimettömiksi. Tutkimuksista saadut tulokset jaetaan Volvon tuotekehitystiimien kanssa, jotka käyttävät niitä uusien teknologioiden kehityksessä ja käyttöönotossa. Tiimi tunnistaa myös asioita, joita ei voi ratkaista vielä tänään, mikä auttaa Volvoa pysymään turvallisuustyön eturintamassa.

Tiimi tutkii joka vuosi noin 30–50 onnettomuutta henkilökohtaisesti, mutta onnettomuuksia tapahtuu kaikkialla maailmassa, eikä paikan päälle aina pääse ajoissa. Tällaisissa tapauksissa etsivät kartoittavat paikallisen Volvon henkilökunnan ja hätäpalvelujen avulla tietoja onnettomuuksista.

Tiimi käyttää lisäksi muita tietolähteitä, kuten julkisia onnettomuustietokantoja, varmistaakseen, että kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin ryhdytään.“Onnettomuustutkimustyöryhmä ei ole turvallisuusasiantuntijoidemme ainoa tietolähde, mutta se auttaa meitä aidosti ymmärtämään yksityiskohtia. Onnettomuuksia tapahtuu edelleen, mutta nykypäivänä seuraukset ovat lievempiä ja vakavat loukkaantumiset paljon harvinaisempia kuin ennen”, Malin Ekholm toteaa.

Katso videot täältä

3.11.2020

Volvo Car Finland
Tiedotuspäällikkö Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com, puh. 0400-441117
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Car Group vuonna 2019Tilivuonna 2019 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 356,5 miljoonaa euroa (1 347,1 miljoonaa euroa vuonna 2018). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 26,0 miljardia euroa (23,9 miljardia euroa). Vuoden 2019 myynti käsitti ennätykselliset 705 452 (642 253) autoa, mikä merkitsi 9,8 prosentin kasvua vuoteen 2018 verrattuna. Tulokset alleviivaavat Volvon talouden ja toiminnan myönteistä kehitystä viime vuosina ja valmistelevat yhtiötä seuraavaan kasvuvaiheeseen.

Tietoja Volvo Car Groupista

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä. Yhtiön myynti oli vuonna 2019 yhteensä 705 452 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut Zhejiang Geely Holdingin omistuksessa vuodesta 2010 lähtien.

Volvolla oli vuonna 2019 keskimäärin 41 500 (41 500) kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon APAC-alueen pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Tämä näkyy yhtiön monissa liiketoimintatavoitteissa. Volvon tavoitteena on, että tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä puolet yhtiön kansainvälisestä myynnistä on lähtöisin täyssähköautoista ja yhtiö onnistuu luomaan viisi miljoonaa suoraa asiakassuhdetta. Volvo on myös sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen, ja sen tavoitteena on olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.

Onnettomuustutkimustyöryhmän uurastus auttaa Volvoa ymmärtämään, että traaginen liikenneonnettomuus voi johtaa johonkin hyvään: entistä turvallisempiin autoihin. Analysoimalla tarkasti onnettomuuden eri vaiheita tiimi tarjoaa elintärkeää tietoa autojen kehitystyötä varten.
Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Malin Ekholm