Renault Espace - Euroopan myyntiykkönen

Renault Espacea myyty jo miljoona kappaletta Renault Espace - Euroopan myyntiykkönen Renault Espace juhlii parhaillaan kaksikymmenvuotista menestystarinaansa. Mallista on matkan varrella nähty jo neljä eri sukupolvea, ja kokonaistuotanto on saavuttanut huikean miljoonan kappaleen rajapyykin. Renault ja Matra julkistivat ensimmäisen Espacen vuonna 1984. Mallia pidettiin aluksi hämmästyttävän rohkeana konseptina, jollaista ei automaailmassa ollut ennen nähty. Renault on kasvavasta kilpailusta huolimatta pysynyt jo neljän peräkkäisen Espace-sukupolven ajan suurten tila-autojen markkinajohtajana Euroopassa. Yhtiö on päättäväisesti jatkanut vallankumouksellisen konseptinsa kehitystyötä, ja jokainen uusi Espace-versio on parantanut mallin ajettavuutta, turvallisuutta ja mukavuustasoa. Espacen ensimmäistä prototyyppiä (P16) oli koeajettu hyvällä menestyksellä julkisuudessa jo vuoden 1979 marraskuussa, mutta virallisesti malli sai alkunsa joulukuun 15. päivänä 1982. Matra ja Renault olivat päättäneet yhdistää voimansa ja kehittää uuden P23-nimeä kantavan prototyypin. Matra Automobilen silloinen puheenjohtaja Philippe Guédon hahmotteli Renaultin muotoilukeskuksessa järjestetyssä kokouksessa tila-autoprojektia, joka näytti istuvan täydellisesti Renaultin suunnitelmiin valmistaa amerikkalaisista tavara-autoista vaikutteita ammentava ajoneuvo. Matra ja Renault alkoivat yhdessä rakentaa ensimmäistä Espacea. Renault huolehti tuotteen suunnittelusta, voimansiirrosta, promootiosta ja myynnistä. Matra puolestaan kantoi vastuun ajoneuvon kehitystyöstä ja tuotannosta. Renaultin ylempien luokkien tuotteista vastannut Jacques Cheinisse luonnosteli mallin teknisiä ominaisuuksia, jotka myöhemmin määrittelivät Renaultin tila-autokonseptin pääpiirteet. Espacen tuntomerkeiksi tulivat tasainen lattia, viisi-seitsemän erillistä istuinta (edessä kaksi ympäri käännettävää istuinta) ja painoa vähentävä, komposiittimateriaalista valmistettu korirakenne. Nimi Espace (suomeksi tila, avaruus) sopi ajoneuvolle erinomaisesti. Mainosmateriaali hyödynsi nimestä syntyviä sanaleikkejä taitavasti, ja uuden mallin ominaisuuksien kehuttiin olevan kuin toisesta maailmasta. Voitosta voittoon Espace paljastettiin lehdistölle vuoden 1984 huhtikuussa. Ensimmäinen versio oli varustettu 110 hevosvoimaa kehittävällä 2,0 litran bensiinimoottorilla. Mallisto laajeni vuoden 1984 lopulla, kun Renault esitteli Espacesta 88 hevosvoiman turboahdetun dieselversion. Ensimmäinen vuosi oli kaupanteon kannalta hiljaista aikaa - Espacea myytiin ainoastaan 2 703 kappaletta. Seuraavana vuonna tilanne alkoi kuitenkin muuttua. Kysyntä ylitti nopeasti Romorantinin tehtaan tuotantokapasiteetin, joten ajoneuvon valmistusvastuuta jouduttiin vuonna 1987 jakamaan myös Dieppen tehtaalle. Ensimmäisen sukupolven Espacen myynti rikkoi 192 000 kappaleen rajan. Renault piti menestyvästä tuotteestaan hyvää huolta mm. antamalla mallille suurehkon kasvojenkohotuksen vuoden 1988 tammikuussa. Ajoneuvon jokaisen version keulaosaa uudistettiin ja markkinoille tuotiin uusi nelivetoinen Quadra- versio. Toisen sukupolven Espacen julkistaminen ajoittui vuoden 1991 Geneven autonäyttelyyn. Renaultilla oli ilmiselvästi vankka aikomus kehittää tila-autokonseptiaan yhä pidemmälle. Suunnittelijat olivat kiinnittäneet erityistä huomiota sisätilojen mukavuuteen. Matkustamon monikäyttöisyyttä oli paranneltu toisen ja kolmannen rivin istuimiin tehtyjen muutosten avulla, ja autoon oli asennettu myös kehittyneempi ilmastointijärjestelmä. A-pilareita oli kavennettu 40 prosentilla, mikä paransi näkyvyyttä. Renault hämmästytti autoilevaa maailmaa vuonna 1994 esittelemällä kokeellisen Espace F1 -mallin, jota vauhditti edellisenä vuonna Formula 1:n maailmanmestaruuden voittanut V10 RS5 -moottori. Toisen sukupolven Espacea tuotettiin vuosien 1991-1996 välisenä aikana 316 518 kappaletta. Kahden Espace-sukupolven kokonaistuotanto ylitti puolen miljoonan rajapyykin vuoden 1996 heinäkuussa. Ylemmän luokan tila-auto Vuoden 1996 lokakuussa esitelty kolmannen sukupolven Espace nosti mallin ylempään E-segmenttiin. Renault pysyi ratkaisun ansiosta koko ajan askeleen kilpailijoitaan edellä. Auton kojelautaan oli asennettu helppolukuinen digitaalinen näyttö, joka tarjosi monipuolista tietoa eri toiminnoista. Renault esitteli Espacesta lisäksi 27 senttimetriä pidemmän erikoisversion vuoden 1998 tammikuussa. Kolmannen sukupolven Espace piti vuoden 2001 loppuun mennessä hallussaan 18,5 prosentin osuutta ylemmän luokan tila-autojen markkinoista. Mallin tuotantoluvut rikkoivat 365 200 kappaleen rajan. Neljäs ja samalla uusin Espace-sukupolvi (Espace ja Grand Espace) lanseerattiin vuoden 2002 syyskuussa. Tuoreiden mallien ainutlaatuiset V6-bensiini- ja -dieselmoottorit ovat tarjonneet erinomaista ajomukavuutta ja vahvistaneet Espacen asemaa ylemmän luokan tila-autona. Komposiittimateriaalista valmistettu ajoneuvon korirakenne on korvattu teräsrakenteella. Uusinta Espacea valmistetaan Renaultin Sandouvillen tehtailla Ranskassa yhdessä Vel Satisin ja Lagunan kanssa. Malli on mukavuudeltaan, suorituskyvyltään ja turvallisuudeltaan luokkansa huippua. Espace on saavuttanut Euro NCAP:n törmäystesteissä täydet viisi tähteä ja testien historian korkeimman pistemäärän. Edistykselliset turvallisuusominaisuudet käsittävät mm. kaikkiin toisen ja kolmannen rivin istuimiin integroidut turvavyöt. Uusin Espace on ollut edeltäjiensä tapaan suuri myyntimenestys. Malli on vetänyt puoleensa runsaasti uusia asiakkaita, ja sen uskollisuusaste on segmenttinsä korkein (75 % Ranskassa, 66 % muualla Euroopassa). Renault vankistaa Espacen avulla johtavaa asemaansa suurten tila-autojen Euroopan markkinoilla. Yhtiö saavutti vuoden 2004 viiden ensimmäisen kuukauden aikana 22,1 prosentin osuuden markkinasegmentistä. Renault on luonut Espacen avulla aivan uuden ajoneuvokonseptin, jota on sovellettu onnistuneesti myös Twingossa (1992), Scénicissä (1996) ja Moduksessa (2004). Twingo, uusi Scénic ja uusi Espace johtavat kaikki omia markkinasegmenttejään Länsi-Euroopassa. Renault järjestää Espacen 20-vuotisjuhlallisuuksien kunniaksi erityistilaisuuksia ympäri Eurooppaa. Merkki on vahvasti mukana mm. Goodwoodin Festival of Speed -tapahtumassa Iso-Britanniassa. Syntymäpäivärientojen ohella Renaultilla juhlistetaan myös erästä toista merkittävää tapausta: tuotantolinjat ovat saattaneet maailmaan jo miljoonannen Espace-auton. Renault Espace on ollut heti ensiesiintymisestään asti tila-autojen merkkipaalu, eikä se aio luopua johtavasta asemastaan vielä kahdenkymmenenkään vuoden jälkeen. Espacen menestystarina jatkuu. 6.7.2004 Korkeatasoisia valokuvia voi ladata osoitteesta: www.media.renault.com > Media library > Passenger cars > Espace Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=42215 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/06/20040705BIT00250/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/06/20040705BIT00250/bild.html Kuvia