Renault Espace saavutti EuroNCAP:n ennätyspisteet

Renault Espace saavutti EuroNCAP:n ennätyspisteet Euro NCAP vahvistaa Renaultin ammattitaidon: Espace saavutti kaikkien aikojen parhaan tuloksen Puolueeton Euro NCAP -organisaatio on myöntänyt Renault Espacelle täydet viisi tähteä. Samaan arvosanaan ovat aikaisemmin yltäneet myös Laguna (2001), Mégane (2002) ja Vel Satis (2002). Espace keräsi Euro NCAP - testeissä 35,11/37 pistettä, mikä on kaikkien aikojen ennätys. Tulos todistaa kiistatta sen, että Espace on markkinoiden turvallisin tila- auto. Renault Laguna nousi jälleen oman luokkansa turvallisimmaksi ajoneuvoksi. Auto sai testipisteitä 34,11/37. Kuljettajaa informoiviin varusteisiin jo vuoden 2001 heinäkuusta asti kuulunut turvavyömuistutin sai nyt ansaitsemansa huomion. Kymmenettä tuotantovuottaan juhlinut Renault Twingo sai testeissä kolme tähteä ja 23,13 pistettä. Renaultin valmistama ajoneuvo on jälleen kerran saavuttanut Euro NCAP - testeissä täydet viisi tähteä, mikä on oiva todiste autotehtaan ammattitaidosta ja tuotteiden korkeasta turvallisuustasosta. Uudet Renault -mallit ovat aina sijoittuneet erittäin korkealle näissä useita automerkkejä käsittävissä testeissä: - 2001: Laguna oli ensimmäinen auto, joka saavutti Euro NCAP - törmäystesteissä täydet viisi tähteä. - 2002: Mégane oli ensimmäinen C-segmentin auto, joka sai viisi Euro NCAP -tähteä. - 2003: Espace sai viisi tähteä ja rikkoi ensimmäisenä autona Euro NCAP:n historiassa 35 pisteen rajan. Espace: luokkansa turvallisin auto ja kaikkien aikojen paras tulos törmäystestissä Euro NCAP myönsi vaiheen 12 testien tulosten perusteella Espacelle täydet viisi tähteä. Auton turvallisuustaso ja törmäyksenkestävyys olivat erinomaista luokkaa. Espace sai edestä suoritetuista törmäystesteistä 15,11/16 pistettä ja sivulta suoritetuista testeistä 18/18 pistettä. Lisäksi autolle myönnettiin turvavyömuistuttimesta kaksi ylimääräistä pistettä. Espace saavutti Euro NCAP:n historian korkeimmat kokonaispisteet, 35,11/37. Yksikään auto ei ole aikaisemmin ylittänyt 35 pisteen rajaa. Espacea voidaan nyt pitää tila-autoluokan ja kaikkien segmenttien turvallisimpana ajoneuvona. Espace ja Laguna olisivat saavuttaneet kaikkien aikojen parhaat törmäystestitulokset, vaikkei turvavyömuistuttimesta myönnettyjä pisteitä olisikaan huomioitu. Espacen korkean turvallisuustason keskeiset tekijät ovat erittäin vahva teräsrakenne ja kolmannen sukupolven SRP-turvajärjestelmä, joka on kuulunut kaikkien Renault -mallien vakiovarustukseen vuoden 2001 alkupuolella lanseeratusta Lagunasta lähtien. Järjestelmä sisältää alaraajoja paremmin suojaavia ratkaisuja sekä törmäyksen voimakkuuden mukaan täyttyvät turvatyynyt ja etuistuinten turvavöiden kaksinkertaiset esikiristimet. Renaultin nykyinen turvajärjestelmä on osoittanut tehokkuutensa monissa onnettomuuksia käsittelevissä tutkimuksissa. Tosielämän tilanteisiin perehtyneissä tutkimuksissa on käynyt ilmi, etteivät uusissa Renault-autoissa onnettomuuksiin joutuneet henkilöt koskaan "luisuneet" turvavöissä alaspäin. Kyseinen luisumisilmiö voi aiheuttaa onnettomuuksissa vakavia vaurioita vatsan seudulle. Laguna: markkinasegmenttinsä turvallisin auto Renault Laguna on luokiteltu yhdeksi markkinoiden turvallisimmista autoista. Malli saikin törmäystesteissä toiseksi parhaat pisteet Espacen jälkeen. Euro NCAP tutustui huolellisesti Lagunan varusteisiin heinäkuussa 2001 lisättyyn turvavyömuistuttimeen ja päätyi myöntämään autolle yhden ylimääräisen pisteen. Kokonaistulokseksi tuli 34,11/37 pistettä. Näin ollen Laguna voi jälleen kantaa D-segmentin turvallisimman auton titteliä, jonka se oli menettänyt Toyota Avensikselle vuoden 2003 toukokuussa. Turvavyömuistutin on nykyään asennettu kaikkiin uusiin Renault -malleihin. Kuljettajat voivat järjestelmän ansiosta kantaa vastuunsa entistä paremmin. Esimerkiksi Ranskassa auto-onnettomuuksissa säästyisi vuosittain jopa 1 200 henkeä, jos kaikki automatkustajat käyttäisivät turvavöitä. Twingo: oman luokkansa erinomainen edustaja Euro NCAP -testeissä arvioitiin myös kymmenen vuotta markkinoilla olleen Renault Twingon turvallisuutta. Auto sai 23,13 pistettä ja arvosanaksi kolme tähteä. Vuonna 1993 esitelty Twingo on hyötynyt vuosien varrella useista Renaultin kehittelemistä turvallisuusratkaisuista. Autoon asennettiin etuturvatyynyt vuonna 1995, etu- ja takavöiden voimanrajoittimet vuonna 1997 ja vaiheittain toimivat turvatyynyt vuonna 1998 (toisen sukupolven SRP-järjestelmä). Twingon takamatkustajat pääsevät nauttimaan kyseiselle autoluokalle epätavallisen korkeasta turvallisuustasosta: takana on 600 kg:n voimanrajoittimet esikiristimineen ja Isofixin kolmella kiinnityspisteellä varustettu, sekä eteen- että taaksepäin kohdistetuille turvaistuimille sopiva kiinnitysjärjestelmä. Twingon etumatkustajan istuimeen on liitetty Isofixin kolmipistejärjestelmä ja manuaalisesti irtikytkettävä turvatyyny. Renault on saanut enemmän Euro NCAP -tähtiä kuin yksikään toinen autonvalmistaja. Yhtiö jatkaa ammattitaitoista työtään turvallisuuden saralla, joten sen tuotteet ovat tasaisesti markkinoiden turvallisimpia. - Espace 5 tähteä "luokkansa turvallisin auto" (2003) - Vel Satis 5 tähteä "luokkansa turvallisin auto" (2002) - Laguna 5 tähteä "luokkansa turvallisin auto" (2003) - Mégane 5 tähteä "luokkansa turvallisin auto" (2002) - Clio 4 tähteä (2000) - Twingo 3 tähteä (2003) Renault: lähes 50 vuotta turvallisuutta Turvallisuus on ollut merkittävä osa Renaultin toimintastrategiaa jo lähes 50 vuoden ajan. Yhtiö laatii turvallisuuskysymyksiä varten joka vuosi noin 100 miljoonan euron budjetin, ja alan ongelmia ratkoo lähes 600 erikoisasiantuntijaa. Renaultin havainnot perustuvat Laboratory for Accident Research, Biomechanics and Study of Human Behaviour (LAB) - laitoksen kokoamaan, tosielämän onnettomuuksiin pohjaavaan tutkimustietokantaan. Renault on jatkuvasti onnistunut kehittämään innovatiivisia ja korkeatasoisia järjestelmiä, jotka estävät onnettomuuksia, parantavat ajoneuvon hallittavuutta ja suojaavat matkustajia törmäyksissä. Renaultin periaatteena on taata sekä pienten että suurten autojen kuljettajien ja matkustajien turvallisuus. Yhtiön tuotteet tarjoavat tällä hetkellä markkinoiden parasta passiivista turvallisuutta. Tämän todistivat riippumattoman eurooppalaisen Euro NCAP -organisaation tekemät törmäystestit. Renault on ainoa autonvalmistaja, jonka ajoneuvoista peräti neljä on saanut viiden tähden arvosanan. Kyseiset mallit ovat Espace, Vel Satis, Laguna ja Mégane. Renault on pyrkinyt parantamaan myös aktiivista turvallisuutta. Yhtiö on kehittänyt apuvälineitä, jotka auttavat kuljettajia selviytymään kriittisistä tilanteista ja helpottavat myös normaalia ajoa. Aktiivisiin turvallisuusjärjestelmiin kuuluvat mm. ABS-jarrut, vaaratilanteissa jarrutusvoimaa lisäävä hätäjarrutustehostin ja ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä, joka auttaa kuljettajaa säilyttämään auton hallinnan esim. pidon kaikotessa, esteitä väistettäessä ja yli- tai aliohjautuvuustilanteissa. Renault tarjoaa myös järjestelmiä, jotka auttavat kuljettajia kantamaan paremmin vastuunsa. Tällaisia ratkaisuja ovat mm. äänimerkillä varustettu turvavyömuistutin ja ESP-varoitusvalo, joka syttyy, kun ajovakauden hallintajärjestelmä aktivoituu kaarteessa. Kuljettaja saa varoitusvalon myötä ilmoituksen tilanteeseen sopimattomasta nopeudesta. Vuonna 2001 Lagunassa esitelty ohjelmoitava nopeudenrajoitin on nykyään saatavana lähes kaikissa Renault-malleissa joko vakio- tai lisävarusteena. Kuljettaja voi ohjelmoida järjestelmään nopeuden, jota hän ei halua ylittää. Jos nopeus alkaa kasvaa liian suureksi, kaasupoljin lakkaa toimimasta. Nopeudenrajoittimen voi hetkellisesti ohittaa painamalla kaasupoljinta lukituspisteen yli, mutta järjestelmä aktivoituu jälleen poikkeustilanteen päätyttyä. Tietoisuus ja valistus Renault on ajoneuvoturvallisuuden lisäksi keskittynyt parantamaan myös liikenneturvallisuutta. Euroopassa kuolee liikenneonnettomuuksissa vuosittain yli 40 000 ihmistä, ja noin 80 % onnettomuuksista johtuu inhimillisistä virheistä. Renault on käynnistänyt koululaisille ja nuorille suunnattuja ohjelmia, joiden tarkoituksena on valistaa liikenteen vaaroista. Tavoitteena on lisätä nuorten vastuullista liikennekäyttäytymistä ja luoda tätä kautta uusia vastuuntuntoisia kuljettajia. Ranskan poliisin kanssa yhteistyössä järjestettävä "10 de Conduite" - kampanja on suunnattu 15-24-vuotiaille nuorille. Kyseinen ikäryhmä edustaa kolmeatoista prosenttia Euroopan väestöstä ja peräti 25:ttä prosenttia liikenneonnettomuuksien uhreista. Ohjelma perehdyttää mm. lukiolaisia turvallisen autoilun pääperiaatteisiin. Kansainväliseen "Safety for All" -turvallisuusohjelmaan kuuluu kaksitoista eri maata. Ohjelma on suunnattu 7-11-vuotialle lapsille, joiden käyttäytymismallit ovat vielä muokattavissa. Vuonna 2000 julkaistu "Kids on the Road" -opetusmateriaali on lähetetty ilmaiseksi useiden ala-asteiden opettajille. Noin 200 000 koululuokkaa ja lähes viisi miljoonaa oppilasta ovat saaneet lisätietoa liikenneturvallisuudesta. Safety for All -ohjelman verkkosivut (www.safety-for-all.com) on tarkoitettu lapsille, vanhemmille ja opettajille. Sivuilta löytyy myös kansainvälinen liikenneturvakilpailu. 26.6.2003 Yhteystiedot: www.media.renault.com www.renault.com www.renault.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/26/20030626BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/26/20030626BIT00010/wkr0002.pdf