Renault investoi kasvuun Pohjoismaiden markkinoilla

• Renault perustaa ajoneuvojen ja varaosien jakeluun keskittyvän oman tytäryhtiön, joka vastaa myös huoltopalveluista Pohjoismaiden markkinoilla (Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Tanskassa) 1.1.2008 lähtien.
• Renault investoi Renault Nordic -yhtiön perustamiseen 10 miljoonaa euroa varmistaen näin erittäin merkittävän tuotepanostuksen onnistumisen tällä markkina-alueella. Renault Nordicin henkilöstön määräksi tulee kaikkiaan 170 henkeä, joista 100 työskentelee Tukholman pääkonttorissa.
• Renault Commitment 2009 -toimintasuunnitelman mukaisesti Pohjoismaiden markkina-alueella julkaistaan 24 uutta Renault- ja Dacia-mallia. Kaikkiaan 13 näistä malleista julkaistaan vuonna 2008. Tämän alueen ankaraa talvi-ilmastoa varta vasten suunnitellun ainutlaatuisen tuotemalliston huipputuote on uusi ympäristöystävällinen Megane E85.

Uuden Renault Nordic -tytäryhtiön keskuspaikkana on Tukholma ja muut aluekonttorit sijoitetaan Helsinkiin, Osloon ja Kööpenhaminaan. Tukholman pääkonttori vastaa jokaisen neljän maan tukitoiminnoista ja markkinointikampanjoista vastatakseen Pohjoismaiden kasvavaan Renault-autojen kysyntään. Renault hyödyntää nykyistä erittäin ammattitaitoista ja vahvaa jälleenmyyjäverkostoaan, joka toimii keskeisillä paikoilla tarjoten laadukkaan palvelutason Pohjoismaiden kaikilla neljällä markkina-alueella. Siten asiakkaamme voivat hoitaa jatkossakin kaikki Renault-autoihinsa liittyvät asiat samoissa toimipisteissä kuin nykyisin.

Renault Nordicin toimitusjohtaja Alain Margaritopol kommentoi uudistusta seuraavasti: “Helmikuussa 2006 julkaistun Renault Commitment 2009 -toimintasuunnitelman asettamien tavoitteiden mukaisesti uudistamme jälleenmyyntitoimintaamme useilla keskeisillä markkinoilla. Näin voimme parantaa asiakaspalvelumme laatua ja edistää tuotemerkkiemme myynnin kasvua. Haluamme panostaa myyntiverkostomme tukeen, jotta jälleenmyyjät voivat tehostaa markkinointiaan omalla myyntialueellaan. Laajennetun ja uudistetun tuotemalliston lisäksi Renaultin jälleenmyyjät pääsevät tutustumaan uuteen Logan-malliin.”

Renaultin itselleen asettamat kolme päätavoitetta, laatu, tuottavuus ja kasvu, edellyttävät, että vuoden 2009 myynti kasvaa vuoden 2005 tasoon verrattuna maailmanlaajuisesti 800 000 ajoneuvolla. Euroopan alue on tämän tavoitteen kannalta avainasemassa, ja analyysiemme perusteella olemme havainneet useita markkinoita, joilla Renaultin tuotemerkillä on kasvupotentiaalia.

“Pohjoismaat ovat yksi näistä keskeisistä markkina-alueista, joihin aiomme panostaa,” Alain Margaritopol jatkaa. ”Renaultin tavoitteena on kasvattaa henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen markkina-osuuttaan Pohjoismaissa vuoden 2006 neljän prosentin tasosta seitsemään prosenttiin vuoteen 2013 mennessä. Tämä alue on selkeästi sellainen, jossa panostamme kasvuun tulevina vuosina.”

Timo Lehtosesta Suomen maajohtaja
Renault Nordic Ab:n Suomen sivuliikkeen toimitusjohtajaksi on 1.6.2007 alkaen nimitetty KTM Timo Lehtonen. Hän on toiminut autoalalla vuodesta 1987, mm. Volvo Autossa kolme eri jaksoa Renault tehtävissä, viimeksi vuonna 2004 Renault vastuullisena johtajana.

Liitteet:

1. Renault SAS
Renault Commitment 2009 on kasvuun tähtäävä toimintasuunnitelma, jolla Renault haluaa kehittyä Euroopan markkina-alueen tehokkaimmaksi autovalmistajaksi. Kolme päätavoitetta ovat:
- Vuonna 2007 esiteltävän uuden Lagunan myyntiosuuden kasvattaminen oman myyntisegmenttinsä kolmen parhaan mallin joukkoon tuote- ja palvelulaadun ansiosta.
- Kasvattaa liikevoittoa 6 prosentilla vuonna 2009.
- Myydä 800 000 autoa vuonna 2009 vuoden 2005 tasoon verrattuna.
Renault SAS:n vuoden 2006 nettotulos oli 2,9 miljardia euroa.

2. Renault–Volvo-kumppanuus: 25 vuotta yhteistyötä
1.1.1982 lähtien Volvo on vastannut Renaultin henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen sekä Renaultin varaosa- ja huoltopalvelujen toiminnasta Pohjoismaissa Volvo-Renault-yhteistyöverkoston kautta. Suomessa yhteistyö on ollut voimassa vuodesta 1989 lähtien.

Tämän onnistuneen kumppanuuden ansiosta Renaultin myynti on kasvanut vuoden 1982 alkuaan 6 500 auton myynnistä yli 35 000 ajoneuvon myyntiin vuonna 2005. Kuluneina vuosina Pohjoismaiden neljällä markkina-alueella on myyty kaikkiaan 500 000 uutta Renault-autoa.

Viimeksi molempien yhtiöiden välillä allekirjoitettiin maahantuontisopimus vuonna 2003, jolloin sopimuksen kestoajaksi sovittiin viisi vuotta. Renault ilmoitti 18.8.2006, että tuontisopimusta Volvon kanssa ei uudisteta voimassa olevan sopimuksen umpeuduttua 31.12.2007.

3. Renault ja ympäristö
Eco²
Renault avasi uuden aikakauden esitellessään Renault eco² -toimintasuunnitelman. Siinä yhtiö sitoutuu selkeästi valmistamaan tuotteita, jotka ovat sekä ympäristöystävällisiä että hinnaltaan edullisia. Tuotteet täyttävät ympäristöystävällisyyden edellytykset koko elinkaarensa ajan. Ympäristöystävällisyyttä edistää lisäksi merkittävästi se, että Renault eco² -ajoneuvot ovat hinnaltaan edullisia, joten mitä enemmän niitä myydään, sitä vähemmän luontoa rasitetaan. Taloudellista ajotapaa arvostavat hyötyvät lisäksi pienestä polttoainekulutuksesta ja edistyneistä ja edullisista teknisistä ratkaisuista, joille joissakin tapauksissa myönnetään myös verohelpotuksia. Renault eco² -malliston julkaiseminen tukee Renault Commitment 2009 -toimintasuunnitelmaa: Yhtiön tavoitteena on sijoittua alhaisten CO2 -päästöjen ansiosta maailman kolmen parhaan autonvalmistajan joukkoon. Vuoteen 2008 mennessä myytyjen 1 000 000 ajoneuvon päästöt ovat alle 140 g CO2/km, ja niistä kolmanneksen jopa alle 120 g CO2/km. Renault eco² -ajoneuvot täyttävät kolme maailmanlaajuista ympäristönormia:
- Ne valmistetaan ISO-14001-sertifioidussa tehtaassa.
- Niiden CO2-päästöt ovat enintään 140 g/km (tai niissä voidaan käyttää biopolttoainetta).
- Elinkaarensa päättyessä 95 % niiden osista voidaan käyttää uudelleen ja vähintään 5 % niiden muoviosista kierrätetään.

Biopolttoaineet
- Renault on tehnyt uraauurtavaa kehitystyötä biopolttoaineiden alalla, sillä yhtiö markkinoi bensiinin ja etanolin käyttöön soveltuvia Clio- ja Megane-malleja Brasiliassa jo vuosina 2004/2005.
Julkistaessaan helmikuussa 2006 Renault Commitment 2009 -toimintasuunnitelman yhtiö esitteli myös edistyksellisen biopolttoainesuunnitelmansa.
- Renault on yksi harvoista autonvalmistajista, joka tarjoaa biopolttoaineyhteensopivia malleja –Megane 1.6 16v -mallissa voi käyttää E85-polttoainetta (josta 85 % on bioetanolia) ja dieselmoottoreissamme voidaan käyttää B30-biodieseliä. E85-yhteensopivalla moottorilla varustetut Megane Hatch- ja Touring-mallit esitellään kesällä 2007 Ruotsissa.

Lisätietoa:
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck +358 9 5044 5325