Renault tuo F1-osaamista myös kaduille

Hallitseva Formula 1 -maailmanmestari Renault suuntaa moottoriurheiluosaamistaan myös kuluttajien ulottuville. Renaultin pääjohtaja Carlos Ghosn on korostanut F1-tallin luotettavuutta ja tehokkuutta; kahta peruspilaria, joista asiakkaat hyötyvät, kun kokemuksia siirretään kilparadoilta arkiajoon.

Seuraavien kolmen vuoden aikana Renault tuo markkinoille useita uusia malleja, joissa hyödynnetään F1-autoista saatuja kokemuksia. Esimakua saatiin jo viime vuonna, kun Renault esitteli Clio Renault Sport -mallissa takapuskurin, joka sisältää F1-autoista lainatun diffuusorin. Sen tarkoituksena on estää takaosan nostetta ja ylläpitää ajovakautta suurissa nopeuksissa. Diffuusorin synnyttämä downforce huolehtii siitä, ettei nosteilmiön vastustamiseen tarvita takaspoileria. Diffuusori yhdessä etulokasuojan ilmanohjaimien kanssa takaa autolle loistavan aerodynaamisen suorituskyvyn.

Formula 1 näkyy tulevana vuonna myös Renault jälleenmyyjien toiminnassa. Vaikka kauden 2007 alkuun on vielä pari kuukautta ja autojen testaaminen on käynnissä, Renault-jälleenmyyjät siirtyvät jo vuoden 2007 alusta alkaen F1-aikaan: perinteisiä autojen koeajoja kutsutaan jatkossa testiajoiksi.

Testaaminen on F1-auton kehittämisessä ensiarvoisen tärkeää, jotta voi menestyä kovassa kilpailussa. Samaa testaamisen periaatetta sovelletaan myös tuotantoautojen suunnittelussa. Myös kuluttajalle halutaan nyt korostaa testaamisen merkitystä. Testiajon tarkoituksena on varmistaa, että kuluttaja tutustuu kaikkiin auton keskeisiin ominaisuuksiin. Vain testaamalla on mahdollista todeta auton todelliset ominaisuudet ja sen soveltuvuus omiin tarpeisiin. Kuluttaja saa testiajon jälkeen täytettäväkseen lomakkeen - testiajokortin, jossa hän saa arvioida auton tiettyjä ominaisuuksia, kuten ajettavuutta. Testiajon suorittaneet osallistuvat myös kilpailuun, jonka pääpalkintona on kahden hengen matka Monacon F1-osakilpailuun.

8.1.2007

www.media.renault.com