Renaultin maailmanlaajuinen myynti nousi vuoden 2004 ensimmäisellä puoliskolla 6,5 prosenttia · Renault-konsernin ajoneuvojen myynti on kasvussa useimmilla markkina-alueilla. Myönteiseen kehitykseen ovat vaikuttaneet mm. Keski- ja Itä-Euroopan sekä Turkin markkinoiden nousujohteisuus, Latinalaisen Amerikan taloudellisen tilanteen elpyminen ja Dacian myönteinen kehitys. · Renault on Länsi-Euroopan johtava automerkki. Yhtiö pitää hallussaan 10,9 prosentin osuutta henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen yhteisistä markkinoista. Hyvä tulos on seurausta tuottavuuden maksimointiin tähtäävästä valikoivammasta myyntipolitiikasta. · Renault hyötyy suuresti Mégane-malliston erinomaisesta menestyksestä. Vuoden 2002 syksyllä lanseerattu Mégane on Länsi-Euroopan myydyin automalli, ja sitä on valmistettu jo yli miljoona kappaletta. Renault-konserni myi vuoden 2004 ensimmäisen puoliskon aikana yhteensä 1 306 454 ajoneuvoa ympäri maailmaa. Myynti kasvoi vuoden 2003 ensimmäisen puoliskon lukuihin verrattuna 6,5 prosenttia (80 000 ajoneuvoa). Renaultin maailmanmarkkinaosuus nousi 4,3 prosenttiin. Renault - Länsi-Euroopan johtava automerkki Henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen yhteismarkkinat kasvoivat Länsi-Euroopassa vuoden 2003 ensimmäisen puoliskon tuloksiin verrattuna 3,7 prosenttia. Henkilöautomarkkinat nousivat 3,2 prosenttia ja kevyiden hyötyajoneuvojen markkinat 7,7 prosenttia. Ajoneuvomarkkinat olivat kärsineet vuodesta 2002 alkaen tasaisesta laskusta, mutta nyt kurssi on kääntynyt ylöspäin. Kaikki suurimmat markkina-alueet ovat Saksaa (-1,3 %) lukuun ottamatta vakaassa nousussa (Ranska +1,2 %, Italia +2,7 %, Iso- Britannia +3,1 % ja Espanja +14,4 %). Renault on vahvistanut asemaansa Länsi-Euroopan johtavana henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen valmistajana. Yhtiö on soveltanut Euroopassa menestyksekkäästi valikoivaa myyntistrategiaa, joka korostaa tuottavuutta markkinaosuuden kasvattamisen sijaan. Renaultin tuorein markkinaosuus (henkilöautot + kevyet hyötyajoneuvot) Länsi-Euroopassa oli 10,9 prosenttia. Myynti oli vuoden 2004 ensimmäisellä puoliskolla hieman edellisvuoden vastaavia lukemia korkeammalla tasolla (976 986 myytyä ajoneuvoa, +2,4 %). Henkilöautomarkkinoilla Renaultin osuus oli 10,4 prosenttia (-0,3 %). Myynti kasvoi yhdellä prosentilla 826 698 ajoneuvoon. Renaultin johtava asema Ranskan henkilöautomarkkinoilla vankistui entisestään (28 %, 298 655 rekisteröityä ajoneuvoa). Mégane on alueen markkinajohtaja, ja kymmenen suosituimman auton joukossa on myös kolme muuta Renault-mallia. Renault kuuluu suosituimpiin autonvalmistajiin myös Espanjan (markkinaosuus 12,7 %) ja Portugalin (15,6 %) henkilöautomarkkinoilla. Myyntivolyymi kasvoi Espanjassa 17,1 prosenttia ja Portugalissa 11 prosenttia. Ranskalaismerkki on lisäksi palannut ykköspaikalle sekä Belgia-Luxemburgissa (markkinaosuus 12,3 %) että Hollannissa (9,8 %). Renault on edelleen johtava tuontiautomerkki Saksassa (markkinaosuus 5,2 %), ja Iso-Britanniassa se pitää tiukasti hallussaan autonvalmistajien välisen kilpailun kolmatta sijaa (7,4 %). Italiassa volyymi on laskenut 10,7 prosenttia. Renault on maan viidenneksi suosituin automerkki (markkinaosuus 6,9 %). Renault nousi Euroopan johtavaksi dieselautojen valmistajaksi vuonna 2003. Yhtiö jatkaa dieselmarkkinoilla tasaisen vahvoja suorituksia (474 867 rekisteröityä ajoneuvoa, markkinaosuus 13,1 %). Tulokset kertovat dCi-moottorimallistoa kohtaan osoitetusta huomattavasta mielenkiinnosta. Mégane - Länsi-Euroopan myydyin auto Pikkuautojen segmentillä kilpailevan Clion myyntivolyymi laski vuoden 2004 ensimmäisen puoliskon aikana. Sama suuntaus oli havaittavissa myös tärkeimpien kilpailijoiden tuotteiden kohdalla. Clio on edelleen segmenttinsä toiseksi suosituin auto, mistä kiitos kuuluu uudistuneelle mallistolle ja menestyksekkäälle sadan hevosvoiman 1.5 dCi -moottorille. Twingo on pärjännyt uusista malleista täyttyvällä segmentillä hyvin (9,5 %), vaikka siitä ei ole saatavana dieselversiota. Pieni tila-auto Kangoo oli vapaa-ajan monikäyttöautojen ykkönen vuoden 2004 ensimmäisellä puoliskolla. Méganen voittokulku jatkui pienten perheautojen segmentillä: mallin myynti kasvoi 24,8 prosenttia. Mégane on Länsi-Euroopan ostetuin auto (osuus markkinoista 4,9 % ja segmentistä 15 %). Malli on markkinajohtaja Ranskassa, Espanjassa, Portugalissa, Hollannissa ja Belgia-Luxemburgissa sekä hyvä kakkonen Sveitsissä ja Itävallassa. Menestyksestä ovat päässeet nauttimaan kaikki Mégane-versiot. Mégane Sedan on oman luokkansa johtaja ja Mégane Break markkinoiden myydyimpiä farmareita. Hiljattain täydet viisi tähteä Euro NCAP:n törmäystesteissä saanut Mégane Coupé-Cabriolet kattaa 22 prosenttia oman segmenttinsä myynnistä. Scénic on Euroopan ehdoton ykkönen kompaktien tila-autojen luokassa (osuus myynnistä 23,3 %). Renaultin tulokset ylemmissä luokissa ovat olleet vaihtelevia. Vuoden 2002 syyskuussa lanseerattu Espace on Euroopan suosituin isojen tila- autojen luokassa (osuus segmentistä 22,6 %), mutta isojen perheautojen segmentissä sedanit jatkoivat laskuaan myös vuoden 2004 ensimmäisellä puoliskolla (-5,4 %, Laguna -23,9 %). Kuluvan vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana rekisteröitiin yhteensä 4 525 Vel Satis -mallia. Renault on säilyttänyt kevyiden hyötyajoneuvojen Euroopan markkinoilla (+7,7 %) paikkansa kilpailun kärjessä, ja yhtiön markkinaosuus on noussut 15,2 prosenttiin (+0,5 %). Renaultin myynti (149 756 ajoneuvoa) kasvoi 11,4 prosenttia, mikä oli markkinoiden yleistä kehitystä huomattavasti tehokkaampi suoritus. Hyvä tulos johtui Mégane Vanin kaltaisten henkilöautoihin pohjautuvien hyötyajoneuvojen erinomaisesta menestyksestä. Kangoo Express on edelleen Euroopan myydyin pientavara- auto (markkinaosuus 22,6 %). Renault on noussut tavara-autojen valmistajien keskinäisessä kilpailussa jo kolmanneksi ja pitää hallussaan 11,6 prosentin markkinaosuutta. Trafic ja Master ovat olleet kaupallisia menestyksiä. Kolme vuotta sitten lanseerattu Trafic ja suurten tavara-autojen tiennäyttäjänä toimiva Master ovat kasvattaneet myyntiään tasaisesti vuodesta 2001 lähtien. Renault-konsernin myynti kasvanut 21 prosenttia Länsi-Euroopan ulkopuolella Renault-konsernin myynti lisääntyi Länsi-Euroopan ulkopuolella tasaisesti ympäri maailmaa Etelä-Koreaa lukuun ottamatta. Myynti käsitti yhteensä 329 468 henkilöautoa ja kevyttä hyötyajoneuvoa. Kasvua vuoden 2003 ensimmäiseen puoliskoon verrattuna oli 21 prosenttia. Renault-merkin kasvu ylsi 36,2 prosenttiin (yhteensä 247 288 myytyä ajoneuvoa). Nousujohteisuutta vahvisti erityisesti Méganen sedan-version menestys. Dacian myynti kasvoi 34,2 prosenttia (myytyjä ajoneuvoja yhteensä 41 869). Ensimmäisen vuosipuoliskon myyntiluvut olivat korkeammat kuin kertaakaan aikaisemmin romanialaisen autonvalmistajan ja Renaultin yhteisen taipaleen aikana. Kasvu kuvastaa erinomaisesti Solenza-mallin menestystä ja nousujohteista vientimarkkinatilannetta (19,5 % myynnistä Romanian ulkopuolella). Renault vahvisti Keski-Euroopan markkinoilla kakkospaikkaansa Skodan vanavedessä (osuus 10,5 %). Volyymi kasvoi vuoden 2004 ensimmäisellä puoliskolla 2,9 prosenttia. Kasvu oli vakaata varsinkin Puolassa ja Unkarissa, jotka ovat Keski-Euroopan kaksi suurinta markkina-aluetta. Kroatiassa ja Sloveniassa Renault piti hallussaan kärkisijaa. Renault-konsernin myynti kasvoi Itä-Euroopassa ja Venäjällä 25,4 prosenttia. Renault-merkki etenee Venäjällä tasaista tahtia (+33,4 %). Kasvua vauhdittaa Clion ja Méganen hyvä menestys. Renault on ottanut Turkin markkinoilla jälleen kärkipaikan (osuus 15,9 %), ja viime vuonna käynnistynyt uusi nousu jatkuu vakaana. Markkinat ovat kasvaneet kuluvan vuoden aikana jo 221 prosenttia. Renault on vuoden 2003 ensimmäiseen puoliskoon verrattuna peräti nelinkertaistanut myyntinsä (54 948 rekisteröityä ajoneuvoa). Renaultin myynti kasvoi Etelä-Amerikassa 17,7 prosenttia. Hyvän tuloksen tukijalkana toimi merkin mainio menestys Argentiinassa (12 228 myytyä ajoneuvoa, +64,8 %) ja Meksikossa (11 374 myytyä ajoneuvoa, +26,3 %). Brasiliassa volyymi putosi 2,2 prosenttia (myytyjä ajoneuvoja yhteensä 25 981). Aasian ja Tyynenmeren alueella konsernin myynti putosi 30,1 prosenttia 46 230 ajoneuvoon. Renault-merkin myynti laski 3,5 prosenttia ja Renault Samsung Motorsin 32,1 prosenttia (myytyjä ajoneuvoja yhteensä 40 312). Syynä heikentyneeseen suoritukseen oli Etelä-Korean markkinoiden alamäki (-29 %). Konsernin myyntiluvut Afrikassa, Maghreb-maissa ja Lähi-idässä kasvoivat 34,4 prosenttia 43 688 ajoneuvoon. Erinomainen tulos johtui mitä suurimmissa määrin myynniltään ennätyksellisestä ensimmäisestä vuosipuoliskosta Algeriassa (12 662 ajoneuvoa, +78,4 %) sekä vahvasta suorituksesta Etelä-Afrikassa (6 889 myytyä ajoneuvoa, +71,1 %) ja Marokossa (5 295 myytyä ajoneuvoa, +28,1 %). Tulevaisuuden näkymiä Vuoden 2004 ensimmäisen puoliskon myyntiluvut tukevat Renaultin myynti- ja markkinointiosaston johtoportaaseen kuuluvan François Hinfrayn asettamia tavoitteita. Tarkoituksena on valikoivamman myyntipolitiikan avulla optimoida käyttökate Euroopassa, pitää markkinaosuus lähellä vuoden 2003 tasoa ja kasvattaa myyntivolyymiä Euroopan ulkopuolella. Myönteisen kehityksen pitäisi jatkua myös vuoden 2004 jälkimmäisellä puoliskolla. Euroopan markkinoiden on määrä kasvaa vuoden mittaan 1-2 prosentilla. Renaultilla uskotaan, että Moduksen ja Loganin lanseeraus syyskuussa vauhdittaa myyntiä entisestään. Renaultin myyntiluvut kasvanevat uudistetun malliston menestyksen siivittämänä tasaisesti ympäri maailmaa. Renault on säilyttänyt asemansa Suomen markkinoilla Vuoden 2004 ensimmäisen puoliskon aikana Renault on kasvattanut myyntiään Suomessa kahdella prosenttiyksiköllä edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Renault on alkuvuonna myynyt yli 4000 autoa ja on Suomen rekisteröintitilastossa seitsemännellä sijalla. Erityisen suurta suosiota on nauttinut vastikään uudistunut Mégane- ja Scénic - mallisto. Renault Scénic on noussut vuoden 2004 alkupuoliskolla luokkansa suosituimmaksi autoksi Suomessa. Méganen osalta asiakkaat ovat olleet erityisen kiinnostuneita Break-farmarista. Äskettäin esitelty Renault Laguna Optima -mallisto on myös saanut erittäin hyvän vastaanoton. Kasvua on osaltaan jarruttanut tuotteiden ennakoitua suurempi suosio kautta Euroopan. Erityisesti Mégane- ja Scénic -mallien suuri kysyntä on pidentänyt toimitusaikoja myös Suomessa alkuvuoden aikana. Loppuvuosi näyttää kuitenkin hyvältä, sillä tuotantokapasiteettia on lisätty ja kysyntään vastaaminen on helpompaa. Renault-konsernin maailmanlaajuinen myynti (henkilöautot ja kevyet hyötyajoneuvot, kpl) 2004/1-6 2003/1-6 Muutos % Renault-konserni 1 306 454 1 226 471 +6,5 % · Renault 1 224 273 1 135 889 +7,8 % · Renault Samsung Motors 40 312 59 377 -32,1 % · Dacia 41 869 31 205 +34,2 % Länsi-Eurooppa 976 986 954 282 +2,4 % Muu maailma * 329 468 272 189 +21 % * Keski- ja Itä-Eurooppa (mukaan lukien Venäjä ja Turkki), Aasian ja Tyynenmeren alue, Etelä-Amerikka, Afrikka, Maghreb-maat, Lähi-itä 12.7.2004 Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=42446 Internet:www.media.renault.com www.renault.fi www.renault.com www.sustainability.renault.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/12/20040712BIT00140/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/12/20040712BIT00140/bild.html Kuvia