Seuraavan sukupolven Volvojen turvallinen autonomisuus tehostuu Luminar LiDAR -teknologian avulla

Autoteollisuuden turvallisuuden suunnannäyttäjä Volvo Cars on asettamassa uusia turvallisuus- ja teknologiastandardeja yhteistyössä teknologiayritys Luminarin kanssa toimittaakseen alan johtavan LiDAR-valotutka ja -havainnointiteknologiaa Volvon seuraavan sukupolven autoihin.Yhteistyön avulla Volvo pystyy tarjoamaan ensimmäistä kertaa uutta teknologiaa maantieajossa hyödyntävät täysin autonomiset ajoneuvot, toimien samalla tulevaisuuden suunnannäyttäjänä autonomisten ajoneuvojen turvallisuuskehityksen saralla.

Volvo Carsin seuraavan sukupolven modulaarinen ajoneuvoarkkitehtuuri SPA 2 on saatavilla laitteistovalmiina autonomiselle ajamiselle alkaen mallivuoden 2022 tuotannosta. Luminar LiDAR tulee integroitumaan saumattomasti auton kattorakenteeseen.

SPA 2:een perustuvia autoja päivitetään langattomasti, jolloin pystytään varmistamaan turvallinen yksittäinen sijainti ja olosuhteet. Varmistuksen jälkeen ominaisuus on kuljettajan aktivoitavissa. Valittu toiminto mahdollistaa täysin autonomisen Highway Pilot -ominaisuuden käytön maantieajossa. Autoon esiasetettu laitteistovalmius voidaan ottaa käyttöön ohjelmistovarmistuksen jälkeen.

"Autonomisella ajamisella on potentiaalia olla yksi historian parhaimmista turvallisuustekniikoista, jos se otetaan käyttöön vastuullisesti ja turvallisesti", kertoi Volvo Carsin teknologiajohtaja Henrik Green. "Varustamalla tulevaisuuden automme kyvyllä tehdä turvallisia päätöksiä otamme tärkeän askeleen oikeaan suuntaan."

Highway Pilot -ominaisuuden lisäksi Volvo Cars ja Luminar tutkivat LiDAR:n roolia myös tulevien edistyneiden kuljettajaa avustustavien järjestelmien (ADAS) parantamisessa. Mahdollisuutta varustaa kaikki tulevat SPA2-pohjaiset autot LiDAR-anturilla osana vakiovarustusta selvitetään .

Luminarin tekniikka perustuu sen korkean suorituskyvyn LiDAR-antureihin, jotka lähettävät miljoonia laservaloimpulsseja kohteen tarkan sijainnin havainnollistamiseksi ja luomalla ympäristöstä väliaikaisen 3D-mallinnokseen pohjautuvan reaaliaikaisen kartan ilman internet-yhteyttä.

LiDAR-valotutkateknologian avulla voidaan valmistaa autoja, jotka voivat navigoida turvallisesti itsenäisessä ajotilassa, tarjoamalla ympäristöstä luotettavan kuvan ja havainnot, joita kamerat ja tutka eivät yksin pysty tarjoamaan. LiDAR on ihanteellinen perusta turvalliselle päätöksenteolle hankalassa ympäristössä suurilla nopeuksilla.

Highway Pilot -ominaisuuden käyttöönottamiseksi Luminarin havainnointitekniikka tulee olemaan osa autonomisia ajo-ohjelmistoja ja tulevia itsenäiseen ajamiseen tarkoitettuja Volvoja. Tekniikka yhdistyy auton kameroihin, tutkiin ja varajärjestelmiin, kuten ohjaus- ja jarrutusjärjestelmiin sekä akustoon. Yhdessä nämä antavat Volvon kuljettajille mahdollisuuden käyttää turvallista, täysin autonomista ominaisuutta maantieajossa.

"Pian Volvosi voi ajaa itsenäisesti maanteillä, kun auto varmistaa sen olevan turvallista", sanoi Henrik Green. ”Tässä vaiheessa Volvosi ottaa vastuun ajamisesta ja voit rentoutua, irrottaa katseesi tiestä ja kätesi ohjauspyörältä. Ajan myötä etäpäivitykset laajentavat alueita, joilla auto voi ajaa itse. Meille autonomian turvallinen käyttöönotto on asteittainen käyttöönotto. ”

Osana ilmoitusta Volvo Cars ja Luminar syventävät yhteistyötään varmistaakseen yhdessä Luminarin LiDAR-tekniikan vankan teollistumisen ja validoinnin sarjatuotannossa. Volvo Cars on myös allekirjoittanut sopimuksen lisätäkseen vähemmistöosuuttaan Luminarissa.

Piilaaksossa sijaitsevalle Luminarille kumppanuus Volvo Carsin kanssa edustaa yrityksen ensimmäistä tekniikan toimitusta sarjatuotantoon. Tämä on tärkeä askel sen mittakaavan saavuttamisessa, jota vaaditaan tekniikan tuomiseksi laajemmalle autoteollisuudelle.

"Volvo tunnustetaan autoturvallisuuden edelläkävijäksi, sillä se on edistänyt alan edistyneimpien turvallisuustekniikoiden standardisointia", kertoi Luminarin perustaja ja toimitusjohtaja Austin Russell. ”Seuraava turvallisuuden aikakausi on itsenäinen ajaminen, ja jälleen kerran Volvo on ottanut johtavan aseman merkittävässä teollisuuden virstanpylväässä. Olemme ratkaisseet keskeiset kustannus-, suorituskyky- ja autoluokan haasteet sarjatuotannon mahdollistamiseksi, ja annamme Volvon ohella tekniikan koko maailman saataville. "

Katso aiheesta kertova video.

6.5.2020

Volvo Car Finland
Tiedotuspäällikkö Mia Pelttari, mia.pelttari@volvocars.com, puh. 0400-441117
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/Volvo Car Group vuonna 2019

Tilivuonna 2019 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 356,5 miljoonaa euroa (1 347,1 miljoonaa euroa vuonna 2018). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 26,0 miljardia euroa (23,9 miljardia euroa). Vuoden 2019 myynti käsitti ennätykselliset 705 452 (642 253) autoa, mikä merkitsi 9,8 prosentin kasvua vuoteen 2018 verrattuna. Tulokset alleviivaavat Volvon talouden ja toiminnan myönteistä kehitystä ja valmistelevat yhtiötä seuraavaan kasvuvaiheeseen.

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista premium-autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2019 yhteensä 705 452 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin omistuksessa vuodesta 2010 lähtien.

Volvolla oli vuonna 2019 keskimäärin 41 500 (41 500) kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon APAC-alueen pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Tämä näkyy yhtiön monissa liiketoimintatavoitteissa. Volvon tavoitteena on, että tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä puolet yhtiön kansainvälisestä myynnistä on lähtöisin täyssähköautoista ja puolet tuotoista muodostuu suorista asiakaskontakteista. Volvo on myös sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen, ja sen tavoitteena on olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.

Volvo Carsin teknologiajohtaja Henrik Green