Sikiöiden kuolemat vauvakuolemia yleisempiä liikenneonnettomuuksissa Yhdysvalloissa "Yhdysvalloissa menehtyy liikenneonnettomuuksissa useampia sikiöitä kuin sylivauvoja", kertoo Volvon Göteborgin Turvallisuuskeskuksen tutkija Laura Thackray. Kolme vuotta sitten Volvo aloitti Göteborgin yliopiston Sahlgrenska Akatemian synnytysoppi- ja gynegologian osaston kanssa tutkimukset raskaana olevien naisten auto-onnettomuuksien yleisyydestä ja seurauksista. Tutkimusten tulokset on kaavailtu julkaistaviksi vuoden 2005 aikana. Volvo on jo usean vuoden ajan työskennellyt tulevia äitejä ja lapsia koskevien liikenneonnettomuusriskien parissa kehittäen esimerkiksi turvatyynyä, joka soveltuu odottavalle naiselle. Nykypäivän turvallisuusjärjestelmien kehittämisessä käytetään apuna aikuisten ja lasten kokoisia törmäystestinukkeja. Tutkijat keräävät edelleen tietoa sikiöihin ja raskaana oleviin naisiin kohdistuvista riskeistä auto-onnettomuuksissa ja siitä, kuinka ne voidaan eliminoida. Volvo on valottanut asiaa kehittämällä tietokonemallin ”raskaana olevasta” törmäystestinukesta. "Nyt pyrimme suojaamaan uutta vaihetta asiakkaidemme elämässä", toteaa Volvon Turvallisuuskeskuksessa biomekaanikkona ja kolarilaskentainsinöörinä toimiva Laura Thackray, joka kehitti törmäystestinukkemallin ja nimesi sen Lindaksi. Syntymättömien lasten tavallisin kuolinsyy Auto-onnettomuuksissa saadut vauriot ovat Pittsburghin yliopiston vahinkotutkimus- ja hallintakeskuksen apulaisprofessorin, tohtori Harold Weissin mukaan syntymättömien lasten suurin yksittäinen kuolinsyy raskausaikana. Moottoriajoneuvo-onnettomuudet ovat johtava syy myös raskaana olevien naisten sairaalakäynneille vammojen takia. Sikiöille auto-onnettomuuksissa saadut vauriot ovat suurin yksittäinen syy kuolemaan johtaneissa vaurioissa. Ne ovat huomattavasti yleisempiä kuin auto-onnettomuudet, jotka johtavat vauvojen kuolemaan. Linda on raskaana olevan törmäystestinuken tietokonemalli. Sen rintakehän alaosa, vatsa ja lantio on valmistettu ihmismäisestä kudoksesta ja ne vastaavat ihmisen ruumiinosia, kun taas kehon loppuosa on nykyisten, synteettisistä aineista ja teräksestä valmistettujen Hybrid III-nukkejen kaltainen. Nuken ihmismäisiin osiin kuuluvat kylkiluut, pehmeä vatsakudos, lantio, raskausajan kohtu, lapsivesi ja 36-viikkoinen sikiö, jolle on annettu nimeksi ”Kira”. Mutta Lindan ruumiin kokoa ja raskausviikkoa voidaan muuttaa tietokonemallin avulla. "Linda valmistui vuoden 2002 alulla ja sen tärkeimmät käyttökohteet ovat olleet turvavyön oikean asettamisen selvittäminen ja vauriomekaniikan tutkiminen törmäystesteissä", Laura Thackray selventää. Jatkokehittämisen mahdollisuudet Kokeissa on voitu tutkia, kuinka turvavyö ja turvatyyny vaikuttavat virtuaaliseen äitiin ja tämän syntymättömään lapseen simuloiduissa auto-onnettomuuksissa. Tietokonemallin ansiosta on voitu tutkia erittäin yksityiskohtaisesti muun muassa kuinka turvavyö liikkuu, turvavyön, turvatyynyn ja ohjauspyörän vaikutusta äitiin ja lapseen sekä kuinka lapsi liikkuu äidin kohdussa onnettomuustilanteissa. Mallia voidaan hyödyntää turvavöiden ja muiden turvallisuusjärjestelmien jatkokehittämiseen. "Olen vakuuttunut, että Lindan avulla saamiemme simulaatiotulosten ja Volvolla tehtävien ergonomiatutkimusten pohjalta kykenemme kehittämään nykyisiä turvallisuusjärjestelmiä ja etenkin turvavöitä siten, että ne tarjoavat parhaan mahdollisen käytettävyyden ja suojan raskaana oleville naisille. Ja uskon lisäksi, että muutkin automatkustajat hyötyvät uusista ratkaisuista", Laura Thackray toteaa. Monet raskaana olevat naiset miettivät, vahingoittaako turvavyö heidän syntymätöntä lastaan mahdollisessa onnettomuustilanteessa. Kaikki tutkijat kuitenkin yksimielisesti suosittelevat turvavyön käyttöä aina ajon aikana. "Turvavyö on tätä nykyä paras suoja odottaville äideille ja näiden syntymättömille lapsille. Mutta on tärkeää, että turvavyötä käytetään oikealla tavalla. Sen täytyy olla tiiviisti kehoa vasten ja diagonaalisen yläosan tulee kulkea rintojen välistä ja vatsan sivulla. Turvavyön lanneosan tulee kulkea suoraan, mahdollisimman alhaalla vatsan alla, eikä sitä saa koskaan päästää liukumaan ylös", Laura Thackray opastaa. Hän kertoo myös että odottavan äidin pitäisi säätää istuinta ja ohjauspyörää raskauden etenemisen mukaan, jotta ajoasento on miellyttävä ja turvallinen ja vatsan sekä ohjauspyörän välinen etäisyys mahdollisimman suuri. 29.12.2004 www.media.volvocars.com www.volvocars.fi Kuva: Laura Thackray: "Volvo pyrkii kehittämään tehokkaita keinoja raskaana olevien naisten ja näiden syntymättömien lasten suojelemiseksi auto-onnettomuuksissa", kertoo uuden törmäystestinuken kehittäjä, Volvon Turvallisuuskeskuksessa työskentelevä biomekaanikko ja kolarilaskentainsinööri Laura Thackray. Kuva: Turvavyö odottavalla: ”On tärkeää, että turvavyötä käytetään oikealla tavalla. Sen täytyy olla tiiviisti kehoa vasten ja diagonaalisen yläosan tulee kulkea rintojen välistä ja vatsan sivulla. Turvavyön lanneosan tulee kulkea suoraan, mahdollisimman alhaalla vatsan alla, eikä sitä saa koskaan päästää liukumaan ylös”, Laura Thackray selventää. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=61182&fn=wkr0010.pdf http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=791&lang=FI http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=792&lang=FI