Stephen Wallmanin tekemä ympäristötyö Volvo Car Corporationille palkittiin kultamitalilla

Volvo kehitti 1970-luvun alkupuolella maailman kenties tärkeimmän autojen pakokaasupäästöjä kontrolloivan innovaation. Yhtiö esitteli legendaarisen ympäristöasiantuntija Stephen Wallmanin johdolla luodun kolmitoimikatalysaattorin, jota ohjasi lambdatunnistin. Ruotsin kuninkaallinen autokerho on nyt myöntänyt Wallmanille hänen uraauurtavasta työstään kultamitalin.

Kun ensimmäiset kolmitoimikatalysaattorilla ja lambdatunnistimella varustetut Volvo-autot saapuivat Kaliforniaan, paikalla olleet toimitsijat valitsivat niistä yhden ja ajoivat sillä USA:n kongressiin Washingtoniin. Perillä he lausuivat paljonpuhuvat sanat: “Miksi amerikkalaiset autonvalmistajat eivät pysty samaan kuin Volvon kaltainen pieni yhtiö?”

Vuosi oli 1976. Autoteollisuus oli jo kuuden vuoden ajan ollut tietoinen siitä, että amerikkalainen pakokaasupäästöjä koskeva lainsäädäntö oli kiristymässä merkittävästi vuoden 1970 puhtaan ilman säädöksen (Clean Air Act) myötä. Volvo nimitti Stephen Wallmanin autojensa päästöjenhallinnan kehitystyön johtoon. Projekti paisui lopulta peräti 60 henkilöä työllistäväksi hankkeeksi.
”Työskentelimme kolmen tai neljän ratkaisun parissa mutta huomasimme pian, mikä niistä oli selkeästi paras. Kolmitoimikatalysaattorin ja lambdatunnistimen kanssa päästölukemat olivat pienimmät ja ajettavuus ja taloudellisuus parhaalla mahdollisella tasolla”, Stephen Wallman kertoo.

Järjestelmä sai tyyppihyväksynnän, ja muutaman lyhyen vuoden aikana koko autoteollisuus oli ehtinyt kopioida sen. Päästötasoja koskeva lainsäädäntö hyväksyttiin Ruotsissa viimein vuonna 1989, jolloin myös lambdatunnistin tuli maassa pakolliseksi.
”Volvo on suhteellisen pieneksi autonvalmistajaksi kehittänyt kaksi täysin ainutlaatuista ratkaisua, jotka nykypäivänä löytyvät lähes kaikista autoista: kolmitoimikatalysaattorin lambdatunnistimella ja kolmipisteturvavyön, joka on yksi tärkeimmistä turvallisuusratkaisuista kautta aikojen. Voimme olla tästä kaikesta erittäin ylpeitä”, Stephen Wallman toteaa.

Stephen on nyt eläkkeellä, mutta hän seuraa suurella mielenkiinnolla vaihtoehtoisten polttoaineiden kehitystä.
”En valitettavasti näe autoteollisuudelle yhtä yhteistä ratkaisua lähitulevaisuudessa. Yhtä standardisoituja polttoaineita kuin bensiini ja diesel ei ole olemassa. Vaikka kaikki autonvalmistajat olisivat yhtä mieltä jostain tietystä vaihtoehdosta, samoja raaka-aineita ei ole saatavilla Pohjois-Ruotsissa, Etelä-Ranskassa ja tropiikissa. Tämä on koko teollisuudelle suuri haaste.”

Ruotsin kuninkaallinen autokerho myönsi Stephen Wallmanille viime helmikuun puolivälissä Clarence von Rosen - kultamitalin hänen tekemästään uraauurtavasta työstä ympäristön puolesta Volvo Car Corporationin palveluksessa.

Tietoja Stephen Wallmanista

Ikä: 65 vuotta
Perhe: Vaimo ja aikuiset lapset
Asuinpaikka: Göteborg, Ruotsi
Koulutus: Tekniikan lisensiaatti, pääintressinä koneet, Chalmersin tekninen yliopisto
Ura Volvolla: 1.9.1968 - 31.12.2002, tehtävinä mm. päästöjenhallintaa koskevan kehitystyön johtaminen, voimansiirto-osaston johtaminen, valmiiden ajoneuvojen osaston johtaminen.
Muita ympäristöön liittyviä projekteja Volvolla: Mukana Volvon kaasu- ja etanolikäyttöisten autojen sekä hybridien kehitystyössä.
Nykyinen auto: Volvo V70 Flexifuel

9.6.2008

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Lisätietoja:

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325