Täysin uusi Volvo V70 - hienostunut skandinaavinen muotoilu

• Ylellisyys vahvistaa premium-ominaisuuksia
• Urheilullisempi ulkoasu – toiminnallisuudesta tinkimättä
• Uusi kätevä takaluukku
• Kuljettaja, matkustajat ja matkatavarat ensimmäisessä luokassa

Kun kehitystyö nykyisen Volvo V70 -mallin seuraajan parissa alkoi, Volvon suunnittelutyöryhmä kohtasi kiinnostavan haasteen. Tavoitteena oli lisätä auton ylellisyyttä ja dynaamisuutta ja samaan aikaan tehdä mallista entistä monipuolisempi ja käytännöllisempi.
“V70 Sportswagon on mallistomme kruununjalokivi. Tehtävämme oli uudistaa V70-mallia huolellisesti ja antaa sille samalla entistä loistokkaampi persoona”, kertoo Volvon designjohtaja Steve Mattin.

Farmariautot on vuosien varrella liitetty läheisesti Volvo -merkin kehitykseen. Jatkuva kehitystyö on muokannut Volvon Sportswagon-malleja aina vuodesta 1953 lähtien, jolloin yhtiö lanseerasi PV 445 -mallin.

Alun perin yksinomaan käytännölliseksi ja tilavaksi suunniteltu auto on johdonmukaisen kehitystyön myötä kasvanut erittäin mukavaksi ja dynaamiseksi ajoneuvoksi, jonka nykyominaisuudet nostavat sen samalle viivalle suurten ylellisten sedan-mallien kanssa. Uusi Volvo V70 ottaa valtavan askeleen eteenpäin myös älykkään toiminnallisuuden saralla.

“Nykypäivän V70 on kooltaan hyvin tasapainoinen ajoneuvo. Autolla on erittäin kiehtova kaksiosainen persoonallisuus, joka yhdistää tilavan mukautumiskyvyn urheilulliseen dynaamisuuteen. Olemme vahvistaneet näitä molempia elementtejä ja antaneet uudelle V70:lle lisäksi aimo annoksen ylellisyyttä, joka korostaa auton premium-ominaisuuksia”, Steve Mattin kertoo.

Urheilullisempi yleisilme
Uuden V70-mallin etuosassa on musta etusäleikkö kromatuilla pystytangoilla, joka antaa ylelliselle Sportswagonille erilaisen, urheilullisemman ilmeen.
Kylkien nouseva hartialinja luo eteenpäin suuntautuvaa dynaamista vaikutelmaa, jota vahvistavat sivuikkunoiden välissä olevat mustat pilarit.

“Tummat pilarit saavat ikkunat soljumaan visuaalisesti yhteen yhdeksi elementiksi. Tämä antaa yhdessä ikkunaa ympäröivän kromilistan kanssa autolle ylellisen ja urheilullisen lisäsäväyksen”, toteaa uuden Volvo V70:n ulkoisen muotoilun johtaja Stefan Jansson.

Dynaamisempi takaluukku
Takaluukun yläosalla on sivusuunnasta tarkasteltuna urheilullisempi ja eteenpäin suuntautuvampi muoto.
“Emme kuitenkaan ole tinkineet tippaakaan Sportswagoneille tyypillisestä käytännöllisyydestä. Uusi takaluukku ottaa noustessaan mukaansa takavalojen yläosan ja tekee lastausaukosta entistä suuremman. Takaluukun takana oleva tila on kasvanut entisestään ja lastaaminen on helppoa. Tavaratila on laajentunut 55 litralla nykyiseen V70:een verrattuna”, Stefan Jansson sanoo.

Takaluukkuun kirjailtu Volvo -nimi käyttää korostetumpia kirjaimia ja suurempia välejä. Tämä uusi ominaisuus esiteltiin ensimmäisen kerran XC60 Concept -mallissa Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa.

Takaapäin tarkasteltuna takaluukulla näyttää olevan vahva visuaalinen yhteys uuteen C30-malliin. Kaikki hartialinjan yläpuoliset valot (sekä sivuilla olevat valot että korkealle asennettu kolmas jarruvalo) ovat LED-jarruvaloja. Kiinteät seisontavalot sivuilla toimivat lisäjarruvaloina, jos matkatavaroita on niin paljon, että kuljettajan täytyy ajaa takaluukku osittain auki. Toinen kätevä yksityiskohta on takaluukun lasi-ikkuna, joka levittäytyy sivuilla alemmaksi ja tarjoaa kuljettajalle paremman näkyvyyden taaksepäin.

Uudet värit sisällä ja ulkona
Aivan uuteen V70-malliin on saatavana 16 erilaista koriväriä, joista kaksi on kokonaan uutta. Uudet sävyt, Seashell ja Glacier Blue, korostavat Sportswagonin urheilullisempaa ja ylellisempää tyyliä.

Auton sisätiloihin on tarjolla kuusi eri verhoilua ja kolme värivaihtoehtoa. Sandstone Beige- ja Anthracite Black -sävyjen lisäksi saatavana on Cranberry Red -korostusväri, jonka punaiset yksityiskohdat istuimissa ja ovipaneeleissa muodostavat elegantin kontrastin ympäröivälle mustalle verhoilulle.

“Inspiraatio lämpimän punaisen sävyn käyttöön tuli punaisista kesämökeistä, joita Ruotsin maaseutu on tulvillaan. Käytimme tätä väriä lähtökohtana ja loimme vivahteen, jolla on juuri oikea syvyys ja leveys”, selvittää uuden Volvo V70:n väri- ja materiaalisuunnittelun johtaja Boel Hermansson.

Skandinaavista muotoa ja toimivuutta
Uuden V70:n sisätilat ovat malliesimerkki skandinaavisesta muotoilusta. Jokainen yksityiskohta on suunniteltu puhtaan muodon ja älykkään toimivuuden ehdoilla.

Etuistuimet ovat erittäin mukavat ja hallintalaitteet ergonomisesti muotoillut. Ohjaamo sisältää elegantin erittäin ohuen keskikonsolin sekä maailmanluokan audiojärjestelmän.

Integroidut lasten turvaistuimet voidaan säätää kahdelle eri korkeudelle lapsen koon mukaan. 40:20:40-suhteessa jaettava takaistuin voidaan kaataa tasaiseksi tavaratilaksi kolmessa eri osassa helpottaen auton lastausta. Takaistuin sisältää myös integroidut turvavyöt. Takaselkänojan kevyt rakenne ja yksinkertainen taittomekanismi parantavat käyttömukavuutta.

Myös matkatavarat kulkevat ensimmäisessä luokassa
Sekä ihmiset että tavarat matkustavat uudessa Volvo V70 -mallissa ensimmäisessä luokassa. Tavaratila ja kaikki sen lisävarusteet vastaavat korkeita ylellisyyteen ja älykkääseen toimivuuteen liittyviä vaatimuksia.

“Ajatuksenamme oli, että tavaratilan täytyy näyttää jo sellaisenaan tilavalta ja ylelliseltä”, kertoo uuden V70:n sisätilat suunnitellut Jonathan Disley.

Tavaratilan käteviin yksityiskohtiin lukeutuu lattian alapuolinen säilytystila, joka lukkiutuu, kun takaluukku suljetaan. Sähkötoiminen takaluukku on saatavana lisävarusteena. Lisävarustevalikoimaan kuuluvat myös mm. liukuva tavaratilan lattia sekä kätevä säilytysjärjestelmä sivukiskoilla ja liukuvilla kiinnityskoukuilla. Tavaratilaa voidaan räätälöidä monipuolisesti asiakkaan toiveiden mukaisesti.

“Markkinoiden täydellisimmässä Sportswagonissa matkatavaroiden tulee voida matkustaa yhtä mukavasti kuin ihmistenkin. Tämän vuoksi V70:n tavaratilan ja sen lisävarusteiden jokainen yksityiskohta on viimeistelty erittäin huolellisesti”, Disley toteaa.

2.2.2007

Lisätietoa ja korkearesoluutiokuvia