Täysin uusi Volvo XC60 ohjaa sinut automaattisesti turvaan

Premium-autonvalmistaja Volvo on ilmoittanut, että Geneven autonäyttelyssä esiteltävä uusi XC60 sisältää kolme uutta kehittynyttä kuljettajan tukitoimintoa, jotka auttavat välttämään vaaratilanteita.

Uudet turvallisuusominaisuudet tarjoavat kuljettajalle tarvittaessa automaattista ohjaustukea ja auttavat välttämään mahdollisia onnettomuustilanteita. Volvo uskoo, että nämä uudet toiminnot tekevät uudesta XC60-mallista yhden maanteiden turvallisimmista autoista.

– Olemme työskennelleet törmäyksenestojärjestelmien parissa jo usean vuoden ajan ja olemme nähneet, kuinka tehokkaita ne voivat olla. Ruotsissa peräänajo-onnettomuudet ovat vähentyneet noin 45 prosenttia* törmäysvaroittimen ja automaattijarrutusjärjestelmän ansiosta. Otamme XC60:n kanssa uuden askeleen eteenpäin onnettomuuksien välttämisessä tarjoamalla kehittyneitä ohjaustukijärjestelmiä, kertoo Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Malin Ekholm.

City Safety -järjestelmää on päivitetty XC60-mallissa, ja se sisältää nyt ohjaustuen, joka aktivoituu, kun automaattijarrutus ei yksin pysty välttämään uhkaavaa onnettomuutta. Tällaisissa tilanteissa auto auttaa kuljettajaa väistämään edessä olevan esteen. City Safety auttaa välttämään yhteentörmäyksiä toisten ajoneuvojen, jalankulkijoiden ja suurten eläinten kanssa. Ohjaustuki toimii nopeudessa 50–100 km/h.

Volvo on lisännyt autoon myös vastaantulevien ajoneuvojen väistötoiminnon, joka auttaa kuljettajaa välttämään yhteentörmäyksiä vastaantulevalla kaistalla kulkevien ajoneuvojen kanssa.

Järjestelmä varoittaa kuljettajaa, joka on tahattomasti ajautumassa vastaantulevien kaistalle, tarjoamalla automaattista ohjausapua ja opastamalla auton takaisin omalle kaistalle pois vastaantulevan liikenteen tieltä. Tämä järjestelmä toimii nopeudessa 60–140 km/h.

– Kaikki kolme uutta ominaisuutta edustavat selkeitä askelia eteenpäin kohti täysin autonomisia autoja, Malin Ekholm lisää.

Volvon valinnainen kuollutta kulmaa tarkkaileva järjestelmä on päivittynyt. Se sisältää nyt ohjausaputoiminnon, joka auttaa välttämään mahdollisia onnettomuuksia kuolleessa kulmassa olevien ajoneuvojen kanssa ohjaamalla auton takaisin omalle kaistalle pois vaaran vyöhykkeeltä.

– Uusi XC60-malli tarjoaa kaikki suurempien 90-sarjan autojen turvallisuustekniikan edut. Tämä on linjassa strategiamme kanssa kehittää tosielämän tilanteisiin perustuvia turvallisuusratkaisuja. Visiomme on, että kukaan ei enää menehtyisi tai loukkaantuisi vakavasti uudessa Volvo -autossa vuoden 2020 jälkeen, Malin Ekholm toteaa.

XC60 tarjoaa suurempien 90-sarjan autojen tapaan lukuisia huipputeknisiä turvallisuusjärjestelmiä, kuten suurten eläinten havaitsemistoiminnon, tieltä suistumiseneston ja puoliautonomisen Pilot Assist -ohjaustuen, lisävarusteena.

Uusi Volvo XC60 paljastetaan Geneven autonäyttelyssä tiistaina 7. maaliskuuta.

* Törmäysvaroitin automaattijarrutuksella on osa City Safety -järjestelmää. 45 %:n vähennys peräänajoissa Ruotsissa koskee autoja, joissa on tämän tekniikan kolmannen sukupolven versio.

Katso video täältä

28.2.2017

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

www.volvooceanrace.com

www.volvoingolf.com

Volvo Car Group vuonna 2016

Tilivuonna 2016 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 153,1 miljoonaa euroa (700,0 miljoonaa euroa vuonna 2015). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 18,9 miljardia euroa (17,2 miljardia euroa). Vuoden 2016 myynti käsitti ennätykselliset 534 332 autoa, mikä merkitsi 6,2 prosentin kasvua vuoteen 2015 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Tietoja Volvo Car Groupista

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2016 yhteensä 534 332 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli joulukuussa 2016 yli 31 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Malin Ekholm