Tiukka kilpailu Volvo Masters Amateur -paikoista

Kesän Volvo Masters Amateur -kilpailukiertue huipentui jännittävään Suomen loppukilpailuun, jossa 25 finalistia kilpaili kahdesta paikasta Espanjan Aurinkorannalla 30.10.-3.11. pelattavaan loppukilpailuun. Sateessa ja tuulessa Espoon Golfseuran kentällä pelattu finaali muodostui jännitysnäytelmäksi, jossa molemmissa sarjoissa ratkottiin voitto pienimmällä mahdollisella erolla, eli yhden lyönnin turvin.

Laukaan Peurunkagolfia edustava Teuvo Vejander voitti tasoitussarjan 0-12,4 ja Viipurin Golfin Jirka Korhonen sarjan 12,5-28. Vejander pelasi 35 pistettä tasoituksella 11 ja Korhonen ylsi samaan tulokseen tasoituksella 16.

- Tuntui hyvältä saavuttaa tämä tulos näissä olosuhteissa, mutta kenttä oli sateista huolimatta hyvässä kunnossa, sanoo Vejander.
- Paikka maailman loppukilpailussa tuntuu jännittävältä haasteelta.

Jirka Korhonen oli omasta voitostaan vähintään yhtä innostunut.
- Kentällä oli todella tiukat paikat ja 35 pistettä oli kovan työn takana. Koko Volvo Masters Amateur - kilpailusarja on ollut hieno kokemus ja olen todella innostunut mahdollisuudesta päästä kilpailemaan Valderramaan, sanoo Korhonen.

Volvo Masters Amateur -karsinnnat pelattiin avoimina klubikilpailuina ympäri Suomea. Yhteensä 1100 pelaajaa osallistui 12 kilpailuun. Kansallisen loppukilpailun voittajat matkaavat Espanjan Aurinkorannikolle edustamaan Suomea kansainvälisessä loppukilpailussa. Se ratkotaan La Quintan ja Valderraman kentillä. Toinen ja ratkaiseva kilpailukierros pelataan maanantaina 3.11. – päivä sen jälkeen kun Euroopan Tourin rahalistan kärkinimet ovat päättäneet kautensa Volvo Mastersiin, juuri Valderraman kentällä.

Vuosi sitten Volvo Masters Amateurin suomalaisedustaja Emilia Ottela herätti suurta huomiota. Ottela sijoittui kakkoseksi ja oli historian ensimmäinen naispelaaja Volvo Masters Amateurin palkintokorokkeella. Ottela ei tänä vuonna yltänyt kansalliseen loppukilpailuun, sen sijaan hänen hyvä ystävänsä Leena Makkonen jäi harmittavan lähelle kansainvälistä finaalia. Tasoituksella 4 pelaava Makkonen hävisi finaalipaikan vaivaisella lyönnillä, tehtyään griinin kantista tuplabogin reillä 17.
- Harmittaa, mutta ensi vuonna uudestaan, sanoo Leena Makkonen.

Kilpailu oli yhtä tiukka tasoitussarjassa 12,5-28. Esa Kivelä jäi yhden pisteen päähän voittajasta.

Hertzin sponsoroiman pisin draivi -kilpailun voitti Kristian Rantakoski ja Antti Hyvärinen löi voittolyönnin Blue1:n lähemmäs lippua -kilpailussa.

VOLVO MASTERS AMATEUR, Suomen loppukilpailu, Espoon Golfseura:

Tasoitussarja 1 (0-12,4): 1) Teuvo Vejander LPG 35 2) Leena Makkonen MG 34 3) Hannu Narvi IKG 34 4) Pekka Ahtola ÄG 33 5) Mikko Alatalo TarinaG 32 6) Antti Hyvärinen OGK 31 7) Tom Långström StLG 30 8) Mikko Huunonen AG 29 9) Juha Kangasniemi YG 28 10) Henri Inki VG 27 11) Karoliina Tiivola HaG 27 12) Thomas Ekroth RuG 26 13) Kristian Rantakoski BG 24 14) Antero Auranen EPG 24.

Tasoitussarja 2 (12,5-28): 1) Jirka Korhonen VG 35 2) Esa Kivelä PGK 34 3) Juri Hievanen AGN 32 4) Rauno Jaatinen TarinaG 32 5) Markku Koivuperä OGK 31 6) Juhani Nikunen W-golf 31 7) Mikko Rinne YG 30 8) Sami Palin YG 29 9) Harri Lyytikkä MGS 27 10) Kati Romppainen StLG 26 11) Olavi Pohto EGS 20.

24.9.2008

Lisätietoja: