Törmäyksenesto vakiona uudessa Volvo XC60 -mallissa

Volvo lanseeraa uuden Volvo XC60 -mallin kanssa City Safety -järjestelmän, joka on yhtiön sisällä kehitetty ainutlaatuinen, hitaissa nopeuksissa tapahtuvia yhteentörmäyksiä torjuva järjestelmä. City Safety ja hiljattain esitelty törmäysvaroitin automaattisella jarrutustoiminnolla varmistavat Volvo-autojen korkean ennaltaehkäisevän turvallisuustason kaikissa nopeuksissa.

Tutkimusten mukaan 75 prosenttia kaikista raportoiduista onnettomuuksista tapahtuu alle 30 km/h nopeuksissa. 50 prosentissa tapauksista kuljettaja ei ole jarruttanut ennen törmäystä lainkaan. City Safety -järjestelmä on tarkoitettu ennaltaehkäiseväksi apuvälineeksi juuri tällaisiin tilanteisiin. Järjestelmä jarruttaa autoa automaattisesti, jos kuljettaja on vaarassa törmätä edessä olevaan ajoneuvoon. Autoihin ja henkilöihin kohdistuvat vahingot jäävät mahdollisimman pieniksi ja parhaassa tapauksessa osumalta voidaan välttyä kokonaan.

"City Safety on jälleen uusi esimerkki Volvon perusteellisesta tavasta analysoida tosielämän liikennetilanteita onnettomuuksien ehkäisyyn tarkoitettujen ratkaisujen kehitystyössä. On erityisen hienoa, että voimme tarjota City Safety -järjestelmän uuteen Volvo XC60 -malliin vakiovarusteena", kertoo Volvon turvallisuus-keskuksen ennaltaehkäisevän turvallisuusosaston johtaja Jonas Ekmark.

Hyötyjä kaikille tielläliikkujille

City Safety -järjestelmällä varustettu Volvo tarjoaa paljon etuja onnettomuustilanteen molempien ajoneuvojen kuljettajille ja matkustajille.

Edessä olevan ajoneuvon kuljettajan ja matkustajien suojaaminen:
Paras mahdollinen suoja on luonnollisesti koko onnettomuuden välttäminen, ja tämä onkin useissa tapauksissa City Safetyn ansiosta mahdollista. Joissakin tilanteissa kolarilta ei kuitenkaan voida välttyä, ja tällöin City Safety keskittyy törmäyksen voimakkuuden vähentämiseen. Edessä olevaan ajoneuvoon kohdistuu pienempi isku, ja matkustamossa olevat henkilöt voivat välttyä esimerkiksi niskaretkahdusvammoilta.

Oman auton kuljettajan ja matkustajien suoja:
Yhteentörmäys edessä olevaan ajoneuvoon voi aiheuttaa sekä fyysisiä että psyykkisiä vammoja. City Safety vähentää oman auton nopeutta ennen iskua ja pienentää näin autossa olevien henkilöiden loukkaantumisriskiä. Parhaassa tapauksessa järjestelmä voi onnistua välttämään yhteentörmäyksen kokonaan.

Pienemmät omistuskustannukset:
Pienissäkin nopeuksissa sattuvat iskut voivat aiheuttaa huomattavia kustannuksia, ja korjauksiin voi kulua paljon aikaa. City Safety auttaa kuljettajaa vähentämään aikaa vieviä yhteydenottoja korjaamon ja vakuutusyhtiön kanssa. Volvo käy parhaillaan keskusteluja vakuutusyhtiöiden kanssa City Safety -järjestelmällä varustettujen autojen vakuutusmaksujen alentamisesta.

Aktiivinen nopeuteen 30 km/h asti

City Safety on aktiivinen alle 30 km/h nopeuksissa. Jos edessä ajava ajoneuvo jarruttaa äkillisesti ja City Safety määrittelee, että yhteentörmäys on todennäköinen, jarrut säädetään valmiiksi äkkijarrutukseen. Jos kuljettaja ei puutu tilanteeseen, auto jarruttaa automaattisesti. Jos kahden ajoneuvon välinen suhteellinen nopeusero on alle 15 km/h, City Safety voi auttaa välttämään kolarin kokonaan. Jos nopeusero on 15 - 30 km/h, pääpaino on mahdollisimman tehokkaalla nopeuden vähentämisellä ennen törmäystä.

Laseranturi tarkkailee edessä etenevää liikennettä

City Safety valvoo edessä kulkevaa liikennettä tuulilasin yläosaan taustapeilin korkeudelle asennetun laseranturin avulla. Anturi tunnistaa ajoneuvot ja muut kohteet, jotka ovat enintään 10 metrin päässä auton etupuskurista.

City Safety on suunniteltu reagoimaan sekä liikkuviin että paikallaan oleviin ajoneuvoihin.

Järjestelmä tekee oman auton nopeuden ja edessä olevan ajoneuvon etäisyyden perusteella 50 laskutoimitusta sekunnissa ja määrittää, millaista jarrutusvoimaa törmäyksen välttämiseksi tarvittaisiin. Jos laskettu jarrutusvoima ylittää tietyn tason ilman, että kuljettaja reagoi tilanteeseen, järjestelmä päättelee törmäysuhan olevan välitön.

City Safety auttaa välttämään onnettomuuden kokonaan tai minimoimaan törmäyksen seuraukset autoa automaattisesti jarruttamalla ja kaasuläpän avautumista vähentämällä. Aktivoituvat jarruvalot varoittavat muuta liikennettä tilanteesta.

Tiettyjä rajoituksia

City Safety toimii yhtä hyvin sekä päivisin että öisin. Laseranturilla on kuitenkin samoja rajoituksia kuin kaikilla muillakin optisilla tekniikoilla. Sen tunnistuskapasiteetti voi olla rajallisempi sumussa, lumessa tai rankkasateessa. Tämän vuoksi on tärkeää pitää tuulilasi puhtaana liasta, jäästä ja lumesta. Tuulilasin pyyhkimet pyyhkivät myös anturin alueen, mutta kuljettajan tulee silti varmistua siitä, että anturi on aina puhdas.

"On tärkeää ymmärtää, että City Safety ei vapauta kuljettajaa vastuullisesta ajamisesta. Automaattinen jarrutustoiminto ei reagoi ennen kuin järjestelmä päättelee, että törmäysvaara on välitön. City Safety auttaa vähentämään törmäyksen seurauksia ja parhaassa tapauksessa välttämään kolarin kokonaan", Jonas Ekmark toteaa.

Uusi toiminto ohjaa turvajärjestelmää yhteentörmäyksessä

Laseranturi toimii vuorovaikutuksessa muiden turvallisuustekniikoiden kanssa, mikä lisää turvallisuutta ja pienentää loukkaantumisriskejä. Anturi ohjaa turvatyynyjä ja mukautuvia turvavöiden voimanrajoittimia törmäyksen vakavuuden mukaan. Volvo esittelee yhdessä XC60-mallin kanssa uuden ennakoivan PRS-turvajärjestelmän. PRS muodostaa ainutlaatuisen yhteyden ehkäisevien ja suojaavien turvallisuusjärjestelmien välille. Ohjausyksikkö ohjaa yhteentörmäyksen sattuessa suojaavien turvajärjestelmien toimintaa. Yksikkö voi laseranturin tarjoamien lisätietojen avulla säätää mukautuvaa turvavyön voimanrajoitinta törmäyksen voimakkuuden mukaan. Näin voimanrajoittimen potentiaalia voidaan hyödyntää entistä tehokkaammin.

PRS on aktiivinen kaikissa nopeuksissa, toisin kuin City Safety, joka toimii ainoastaan korkeintaan 30 km/h nopeudessa. PRS aktivoituu mukautuvaan turvavyön voimanrajoittimeen asennetun pyroteknisen laitteen toimesta. Näin City Safety voi aktivoitua ilman PRS:n aktivoitumista, jos törmäyksen voimakkuus on pienempi kuin PRS-aktivoinnin edellyttämä taso.

Kaksi uutta turvallisuustoimintoa

Volvo laajentaa turvallisuusvarustevalikoimaansa kahdella uudella toiminnolla, jotka vakauttavat autoa kriittisissä tilanteissa.

Volvon DSTC-ajovakauden hallintajärjestelmää on kehitetty uudessa Volvo XC60:ssä edelleen, ja se tarjoaa nyt entistä vakaampaa ajettavuutta. DSTC rekisteröi poikkeamat kuljettajan tavoitteleman kulkusuunnan ja auton todellisen kulkusuunnan välillä. Edelleen kehitetty DSTC rekisteröi myös auton kallistusasteen ja mahdollistaa hitaasti kehittyvien luisujen tunnistamisen. Näin voi tapahtua esimerkiksi tilanteissa, joissa kuljettaja vapauttaa kaasupolkimen äkillisesti ohjauksen aikana poistuessaan liian myöhään moottoritieltä. DSTC voi kallistusastetta mittaamalla aloittaa säätelyn aikaisemmassa vaiheessa ja entistä tarkemmin. Tämä on selvästi havaittavissa dynaamisessa ajossa, jossa autoon kohdistuu suuria sivuttaisvoimia.

Uusi perävaunun vakautusjärjestelmä (TSA) tarjoaa parempaa hallittavuutta perävaunua vedettäessä. Järjestelmän tarkoituksena on vaimentaa heilahtelua, kun auton takana vedetään perä- tai asuntovaunua. Vaunuilla voi olla taipumuksia alkaa heittelehtiä tietyissä olosuhteissa, jolloin ajoneuvon hallinnan palauttaminen voi olla vaikeaa. Yhdessä DSTC-järjestelmän kanssa toimiva TSA vakauttaa yhdistelmän yhtä tai useampaa pyörää jarruttamalla ja moottorin vääntömomenttia rajoittamalla. TSA-järjestelmää myydään erillisenä aktiivisena turvallisuus-toimintona, kun asiakas ostaa autoon vetokoukun.

4.3.2008

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Lisätietoja:

Volvon kansainvälisiltä mediasivuilta löytyy lisää kuvia ja tietoa uuden Volvo XC60 –mallin tekniikasta, muotoilusta ja Volvon turvallisuushistoriasta.

www.media.volvocars.com
www.volvocars.com
www.volvooceanrace.org

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325.