Urheilullinen alusta lisää Volvo S80:n tarjoamaa ajonautintoa

Volvo lanseeraa uudistettuun Volvo S80 -malliin urheilullisen Sport-alustan, joka on dynaamisempi vaihtoehto innostavaa ajokokemusta etsiville autoilijoille. Alusta tarjoaa sekä enemmän ajonautintoa että terävämpiä reaktioita.

Mukavuutta parantava Comfort-vakioalusta puolestaan tarjoaa entistä enemmän limusiinimaista ajomukavuutta. Asiakkailla on nyt mahdollisuus räätälöidä autonsa omien toiveidensa mukaan joko inspiroivaa ja innostavaa ajettavuutta tai rentouttavaa mukavuutta korostaen.

- Joillekin asiakkaille dynaaminen ajokokemus on tärkein ominaisuus, kun toiset taas korostavat matkustusmukavuutta. Olemme analysoineet perusteellisesti eri tarpeiden edellyttämät ominaisuudet ja suunnitelleet kaksi vaihtoehtoista alustaa, joilla on täysin erilaiset peruspiirteet, kertoo Volvon ajodynamiikkaosaston johtaja Stefan Sällqvist.

Matalampi ja jäykempi Sport-alusta luo urheilullisemman profiilin
Volvo on vastannut innostavasta ajokokemuksesta kiinnostuneiden asiakkaiden toivomuksiin tekemällä alustasta aikaisempaa jäykemmän. Autoa on madallettu edestä 20 millimetrillä ja takaa 15 millimetrillä. Tämä on tehnyt alustasta vakaamman ja antanut samalla autolle voimakkaamman ja kompaktimman visuaalisen profiilin.

Jouset ovat lyhyemmät ja lujemmat. Iskunvaimentimilla on erinomaiset vaimennusominaisuudet sekä kokoon puristuessaan että laajentuessaan. Kaikissa apurungon kiinnityksissä on kovemmat holkit. Myös kallistuksenvaimentimista on tehty lujemmat, mikä lisää sivuttaisvakautta kaarteissa. Ohjaustuntuma on terävä ja hallittavuus erinomainen erityisesti aktiivisemmassa ajossa. Ohjausvaihde on viritetty tarjoamaan nopeampia reaktioita, jotka parantavat ajotuntumaa. Kontakti renkaisiin ja tienpintaan on entistä suorempi.

Urheilulliseen alustaan on asennettu automaattinen korkeudensäätö, mikä tarjoaa lisää ajovakautta. Auton kori pysyy oikeassa asennossa tienpintaan nähden kaikissa ajo-olosuhteissa – myös silloin, kun auto on täydessä kuormassa tai matkustamossa on pelkkä kuljettaja.

- Uusi Sport-alusta tarjoaa paljon ajonautintoa ja antaa autolle täysin uuden luonteen. Ajoneuvo tuntuu huomattavasti kompaktimmalta kuin mitä se itse asiassa onkaan. Emme ole kuitenkaan joutuneet tekemään mukavuuden suhteen juurikaan kompromisseja. Matkustajat saavat edelleen matkustaa tyylikkäästi, mutta puhtaasti sulavammasta ajoelämyksestä kiinnostuneille meillä on tarjolla oma erityisversio, joka keskittyy yksinomaan ylelliseen mukavuuteen, sanoo Sällqvist.

Comfort-alusta limusiinimaisella tunnelmalla
Uuden urheilullisen alustan lisäksi saatavana on vakioalusta, jolle on kehitetty entistä mukavammat ominaisuudet hieman pehmeämmillä jousilla ja vähäisemmällä vaimennuksella. Alusta on suunniteltu tarjoamaan limusiinimaista mukavuutta pitkille ajomatkoille.

- Yhdestä alustasta on nyt tullut kaksi. Meidän ei ole tarvinnut murehtia kompromisseista, vaan voimme tarjota asiakkaille enemmän valinnanvaraa. Meillä on yksi alusta aktiivisesta ajotyylistä nauttiville kuljettajille ja toinen ylellistä ajomukavuutta arvostaville henkilöille. Edistykselliselle tekniikalle on kuitenkin vaikea tehdä oikeutta vain puhumalla siitä. Kyse on ennen kaikkea tuntumasta, joka täytyy kokea itse tien päällä, Sällqvist kertoo.

26.02.2009

Lisätietoja: Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
www.media.volvocars.com
www.volvocars.com
www.volvooceanrace.org
Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.