Uusi Clio on kahdeksas täydet viisi tähteä Euro NCAP-testeissä saavuttanut Renault

Uusi Clio saavutti Renault Modus-mallin tapaan täydet viisi tähteä riippumattomissa eurooppalaisissa Euro NCAP-törmäystesteissä. Clio sai 32,67 pistettä testin maksimipisteiden ollessa 37*. Clio todisti myös olevansa aito perheauto ansaiten Moduksen tavoin maksimaaliset neljä tähteä lasten turvallisuuden osalta. Uusi Clio hyötyy Renaultin turvallisuusosaamisesta ja on hyvä esimerkki yrityksen tavoitteesta taata “turvallisuutta kaikille”. Se, että Renault on ainoa autonvalmistaja, jolla on kahdeksan täydet viisi tähteä Euro NCAP-testeissä saavuttanutta autoa, on vahva osoitus yrityksen asemasta turvallisuusjohtajana.

Euro NCAP-tarkastajat tutkivat uuden Clion kolarisuojaa usein eri testein. Auton rakenne painui kasaan ihanteellisesti, jakaen tehokkaasti törmäysvoimia ja säilyttäen matkustamon eheänä. Testinukkejen analysointi osoitti turvajärjestelmien tehokkuuden, etenkin kaksivaiheisten mukautuvien etuturvatyynyjen ja turvavöiden aliliukumisen estojärjestelmän suhteen. Tinkimätöntä suojaa kaikille matkustajille Uudessa Cliossa on Renaultin kolmannen sukupolven matkustajien turvajärjestelmä, joka varmistaa ihanteellisen suojauksen kaikille autossa matkaaville. Järjestelmässä on versiosta riippuen kuudesta kahdeksaan turvatyynyä; kaksi kaksivaiheista mukautuvaa etuturvatyynyä, neljä sivuturvatyynyä (kaksi rintakehää suojaavaa tyynyä etuistuimissa ja kaksi etu- ja takamatkustajien päitä suojaavaa turvaverhoa), ja kolmiovisissa versioissa lisäksi kaksi turvavyön aliliukumista estävää turvatyynyä. Järjestelmä aktivoituu nokkakolarissa huomioiden kuljettajan koon liukutunnistimen avulla. Etuistuimissa on lisäksi turvavöiden aliliukumisen estävä rakenne ja 400 daN törmäysmyötääjät, jotka vähentävät rintakehään kohdistuvaa rasitusta. Äänimerkki ja kojetaulussa palava varoitusvalo muistuttavat, mikäli kuljettaja unohtaa käyttää turvavyötä. Takana turvavöiden aliliukumista estetään esikiristimin varustetuilla turvavöillä, lyhyillä, pystysuoraan asennetuilla vyönsoljilla ja erityisellä istuinmuotoilulla. Renault on ainoa autonvalmistaja, joka käyttää reunimmaisten takamatkustajien suojaamiseen pyroteknisin esikiristimin ja 600 daN törmäysmyötääjin varustettuja turvavöitä. Uudessa Cliossa on myös takaistuimen taakse lattiaan kiinnitetty matkatavaroiden suojatanko, joka estää matkatavaroita paiskautumasta matkustamoon kolarissa, mutta ei rajoita tavaratilan tilavuutta. Uusi Clio on Renault Moduksen tapaan neljällä lapsiturvallisuuden saralla ansaitulla Euro NCAP-tähdellään eräs turvallisimmista autoista tältäkin osalta. Cliossa on etumatkustajan paikalla ja reunimmaisissa takaistuimissa Isofix-kiinnityspisteet lasten turvaistuimille. Renault esittelee uuden Clion myötä myös uuden, keskitakaistuimella matkustaville kuudesta kymmenen vuotiaille lapsille suunnatun turvajärjestelyn. Istuintyyny on hieman lyhyempi, jotta lapsi istuu oikealla korkeudella. Turvavyön solkia on puolestaan siirretty edemmäs ja alemmas, jotta lannevyö kulkee oikeaoppisesti lapsen sylissä estäen häntä liukumasta vyön alitse. Vahvistettu matkustamon rakenne Clion uudet koriteräkset ja materiaalit sitovat ja jakavat törmäysvoimia entistä tehokkaammin. Auton etuosan, sivujen ja takaosan rakenteet painuvat eri tyyppisissä kolareissa kasaan ennalta suunnitellulla tavalla, minimoiden matkustajiin kohdistuvat törmäysvoimat. Erittäin jämerä matkustamo muodostaa kasaan painumattoman turvakehikon, joka estää auton komponentteja (moottoria, vaihteistoa, akkua ja varusteita) tunkeutumasta matkustamoon. Ohjauspyörän magnesiumkehä painuu kasaan ja ohjauspylväs vetäytyy eteen, kasvattaen kuljettajan ja ohjauspyörän välistä etäisyyttä. Jalkatilan pehmusteet ja ohjauspyörän alla olevan suojuksen sisään asennettu ohut metallilevy vähentävät jalkojen loukkaantumisriskiä. Eteen vetäytyvä jarrupoljin vähentää osaltaan nilkkojen vaurioita. Uuden Clion sivuovien alumiinipalkit ja pehmusteet suojaavat tehokkaasti sivukolareissa. Sivuturvaverho suojaa etu- ja takamatkustajien päitä ja sivuturvatyynyt etumatkustajien rintakehiä auton liukuessa kylki edellä esimerkiksi puuta tai pylvästä päin. Renaultin innovatiiviset etuistuimet suojaavat peräänajoissa; istuimet ja niskatuet sitovat itseensä tömäysvoimia. Uusi tekniikka on merkittävä edistysaskel niskan retkahdusvaurioiden estämiseksi peräänajoissa. Korkeutta säädettäessä kannatintappien sijasta itse niskatuki liukuu ylös ja alas, joten tapeista on voitu tehdä joustavammat. Matkustajan keho pääsee painumaan peräänajossa syvemmälle istuimeen kunnes niskatuki ottaa vastaan hänen päänsä Takana on kolme integroitua niskatukea ja itse istuinosaa ja sen kiinnityspisteitä on vahvistettu, jotta istuimet pysyvät varmasti paikoillaan kolaritilanteessa. Tähtisuoritus Euro NCAP-testeissä Renault on saanut kahdeksalle mallilleen täydet viisi tähteä Euro NCAP-testeissä ja sillä on näin olleen markkinoiden turvallisin mallisto. - Espace IV 5 tähteä "Markkinoiden turvallisin auto" (2003) - Vel Satis 5 tähteä "Luokkansa paras" (2005) - Laguna II 5 tähteä 5 tähteä ensimmäisenä luokassaan (2003) - Scénic II 5 tähteä 5 tähteä ensimmäisenä luokassaan (2003) - Mégane II 5 tähteä 5 tähteä ensimmäisenä luokassaan (2002) - Mégane CC 5 tähteä "Luokkansa paras" (2004) - Modus 5 tähteä 5 tähteä ensimmäisenä luokassaan (2004) - Uusi Clio 5 tähteä (2005) - Kangoo 4 tähteä (2003) - Twingo 3 tähteä (2003) * Nokkakolari: 14,11 pistettä kuudestatoista, sivukolari: 15,56 pistettä kuudestatoista, sivukolari pylvääseen: 2 pistettä kahdesta, turvavyömuistutin äänellä: yksi piste kolmesta. 1.7.2005 www.media.renault.com