Uusi dynaaminen Volvo V60 Sportswagon

Uusi Volvo V60 astelee automarkkinoille kilpailemaan täysin uuden S60-sedanin kanssa kaikkien aikojen dynaamisimman Volvon tittelistä.

-Monet asiakkaistamme, jotka saaneet esimakua uudesta V60-mallista sen kehitystyön aikana, ovat sitä mieltä, että kyseessä on vähintään yhtä urheilullinen kokonaisuus kuin uusi S60-sedan", kertoo Volvon designjohtaja Peter Horbury.

Peräti 90 prosenttia V60-mallin 50 000 kappaleen vuosituotannosta päätyy eurooppalaisille ostajille.

"Tyypillinen uutta sportswagoniamme harkitseva asiakas on S60-mallin ostaja, joka kaipaa autoonsa hieman lisää tilaa ja mukautumiskykyä mutta ei halua tinkiä tippaakaan urheilullisesta muotoilusta ja jännittävistä ajo-ominaisuuksista. Kilpailu on erittäin kovaa, ja tämän segmentin asiakkaat tietävät tarkalleen, mitä he haluavat. Tämän vuoksi olemme kohentaneet sisätilojen korkeaa laatuvaikutelmaa entisestään ja varustaneet auton turvallisuuteen ja mukavuuteen liittyvillä innovaatioilla. Lopputuloksena on syntynyt todella ainutlaatuinen sportswagon, joka on täydellisessä tasapainossa sporttisen asenteensa kanssa", kertoo Volvon pääjohtaja Stephen Odell.

Enemmän coupé kuin farmari

Uuden V60-mallin kiilamaista muotoa ja coupémaista kattolinjaa täydentää auton sivuilla tyylikäs hartiaprofiili, mikä luo hienovaraisen mutta voimakkaan kaksoisaallon ajovaloista takavaloihin.

"Muotoilullisesti tavoitteenamme oli tehdä autosta mahdollisimman coupémainen säilyttämällä samalla takaosan kätevät lisätilat. Uusi sportswagonimme ei pyri kilpailemaan perinteisten farmarimallien kanssa. Asiakkaat, jotka haluavat runsaasti tavaratilaa, voivat valita V70- tai XC70-mallin. Kaksoisaallon keskellä oleva syvennys työntää visuaalisesti autoa alaspäin. Tämä vahvistaa yleisilmettä ja saa auton näyttämään sulavammalta ja matalammalta. Konepellin muotoilu ja lyhyet ylitykset edessä ja takana korostavat urheiluautomaista luonnetta", kertoo uuden Volvo V60:n ulkoisen muotoilun johtaja Örjan Sterner.

Alustasuunnittelua ilman kompromisseja

Volvon alusta-asiantuntijat ovat kehittäneet uuden Volvo V60 -mallin dynaamiset ajo-ominaisuudet samalla intohimolla ja tinkimättömällä asenteella, jotka ohjasivat täysin uuden S60-sedanin kehitystyötä. Lopputuloksena on syntynyt sportswagon, jonka ajettavuus lunastaa urheilullisten linjojen synnyttämät lupaukset.

"Olemme rikkoneet aivan uusia raja-aitoja. Tätä autoa täytyy ajaa, jotta osaa arvostaa, kuinka pitkälle sen alustan kehitystyö on viety. Kun uuden V60:n vie kapealle mutkikkaalle maalaistielle, jossa jokainen kaarre tuo eteen uuden haasteen, auto osoittaa ketteryytensä poikkeuksellisella innolla", toteaa uuden V60-mallin alustan kehitystyötä johtanut Stefan Sällqvist.

Volvon uuteen sportswagoniin on saatavana kaksi erilaista alustaa. Euroopan markkinoilla vakiona on uusi dynaaminen alusta, kun eräillä toisilla markkina-alueilla vakiovarustukseen kuuluu Touring-alusta dynaamisen version ollessa lisävaruste.

Kahden alustavaihtoehdon väliset erot löytyvät iskunvaimentimista ja etu- ja taka-apurungoista. Touring-version asetukset ovat hieman pehmeämmät, mikä varmistaa sulavan ajokokemuksen heikommilla tienpinnoilla.

Hienostunut viimeisintä yksityiskohtaa myöten

"Keskityimme antamaan mukavuuden käsitteelle täysin uuden ulottuvuuden. Dynaamisella alustalla on virkeä nopeasti reagoiva luonne, joka painottaa voimakasta ajokokemusta korkeasta mukavuustasosta tinkimättä", Stefan Sällqvist sanoo.

Kahden vakioalustan lisäksi kaikkiin V60-versioihin on lisävarusteena saatavana aktiivinen FOUR-C-alusta, jota on muokattu tarjoamaan entistä parempaa hallittavuutta ja mukavuutta aikaisempiin Volvoihin verrattuna.

Myös AWD-nelivetojärjestelmän ohjelmistoa on muokattu, minkä ansiosta uuden V60-mallin nelivetoversiot

(AWD on vakiona T6-versiossa ja lisävarusteena D5-versiossa automaattisella vaihteistolla) hyödyntävät uutta urheilullista alustaa maksimaalisesti.

Alustatyöryhmä työskenteli kehitysprosessin aikana yhtä aikaa uuden Volvo V60:n ja S60:n parissa. Tämän ansiosta autojen ajo-ominaisuuksiin vaikuttavia yksityiskohtia on voitu muuttaa ja hienosäätää perusteellisesti. Parannettuja ominaisuuksia ovat mm. ohjaus, jäykemmät jouset ja helat sekä runsaampi vaimennus kuin yhdessäkään aikaisemmassa Volvossa.

Ensimmäinen sportswagon lisävakautustoiminnolla

Uusi dynaaminen alusta saa tukea monilta elektronisilta järjestelmiltä, jotka terävöittävät urheilullista ajokokemusta entisestään.

Uuteen V60-malliin on uuden S60:n tapaan asennettu lisävakautustoiminto, joka uuden kallistuskulma-anturin avulla tunnistaa sivuluisut erittäin varhaisessa vaiheessa, minkä ansiosta luistonestojärjestelmä voi puuttua tilanteeseen varhaisemmin ja tarkemmin. Lisävakautustoiminto on erinomainen apuväline dynaamisessa ajossa, johon liittyy huomattavia sivuttaisvoimia. Se parantaa ohjattavuutta ja tehostaa nopeita väistöliikkeitä.

Uusi kaarreluistonesto tekee kaarreajosta sulavampaa

Kaarreluistonesto on uusi ominaisuus, joka käyttää tehon vektorointia varmistaessaan, että auto kulkee kaarteiden läpi entistä sulavammin. Tekniikka on laajennus DTSC-ajovakauden hallintajärjestelmästä. Kaarreajon aikana auton sisempää vetävää pyörää jarrutetaan, jolloin ulommalle vetävälle pyörälle välitetään enemmän tehoa. Tämän ansiosta kuljettaja voi ajaa kaarteen tiukemmin ja aliohjautuvuuden riski pienenee.

Erittäin kehittynyt jarrujärjestelmä on tärkeä osa uuden V60:n dynaamisia ajo-ominaisuuksia. Volvon uusi sportswagon on varustettu useilla toiminnoilla, jotka vuorovaikutuksessa varmistavat lyhyimmät mahdolliset jarrutusmatkat kaikissa tilanteissa.

Ainutlaatuista laatua ja runsaasti toimintoja

V60 Sportswagonin sisätilat ovat erinomainen esimerkki siitä, kuinka Volvon suunnittelijat ovat onnistuneet lisäämään jännitystä, kontrastia ja leikkisiä elementtejä skandinaaviselle designille ominaiseen järkevään yksinkertaisuuteen ja toimivuuteen.

"Matkustamolla on erittäin ekstrovertti luonne, mutta se ei ole unohtanut skandinaavisia juuriaan. Uusi V60 nostaa meidät aivan uudelle tasolle värien, muotojen, materiaalien ja tekniikan integraation saralla", toteaa Volvon designjohtaja Peter Horbury.

Matkustamo on tulvillaan kuljettajakeskeisiä yksityiskohtia, mutta kyseessä on silti viisipaikkainen auto, joka tarjoaa mukavasti tilaa kaikille matkustajille. Skandinaavisen designin järkevyys, yksinkertaisuus, selkeys ja toimivuus ovat kaikki läsnä uudessa V60:ssä:

40/20/40-suhteessa jaettu takaistuin ja tasaisesti alas taittuva etumatkustajan istuin tarjoavat monipuoliset matkustajien ja matkatavaroiden järjestelymahdollisuudet. Jokainen kolmiosaisen takaistuimen selkänoja taittuu vaivattomasti alas luoden täysin tasaisen tavaratilan. Takaistuimen pääntuet voidaan taittaa sähköisesti.

Tavaratila on suunniteltu siten, että sen jokaista millimetriä voi hyödyntää täysipainoisesti. 1 095 millimetriä leveä takaluukku yhdessä pyöräkoteloiden takana ja tavaratilan lattian alla olevan ylimääräisen tilan kanssa on erinomainen esimerkki järjestelmällisestä lähestymistavasta, jolla on varmistettu erinomaiset tavaroiden kuljetusmahdollisuudet. Tavaratila on tilavuudeltaan 430 litraa.

Reunimmaisille takaistuimille voi lisävarusteena tilata integroidut kaksitasoiset lasten turvaistuimet.

Kaikkien aikojen teknisin Volvo jalankulkijoiden havaitsemistoiminnolla

Uuden V60:n urheilulliset sisätilat muodostavat samalla Volvon kaikkien aikojen kehittyneimmän huipputeknisen ajoympäristön.

"Uuden V60-mallin sisätiloissa on kyse innovatiivisesta suunnittelusta kahdella osa-alueella: muotoilussa ja tekniikassa. Muotoilulle on ominaista urheilullinen raikkaus pienintä yksityiskohtaa myöten. Tekninen puoli käsittää kaikki älykkäät ratkaisut, jotka tekevät ajokokemuksesta poikkeuksellisen. Kuljettajan käytettävissä on maailmanluokan törmäyksenestotekniikka, mukavuusjärjestelmä, tieto- ja viihdejärjestelmä ja audiojärjestelmä", kertoo uuden V60:n projektijohtaja Tomas Ahlborg.

Jalankulkijoiden havaitsemisjärjestelmä automaattisella täysjarrutuksella huomaa, jos auton eteen astelee jalankulkija. Jos kuljettaja ei reagoi tilanteeseen ajoissa, auto osaa jarruttaa automaattisesti.

"Volvo on aina ollut edelläkävijä kuljettajan ja matkustajien suojaamiseen keskittyvissä ratkaisuissa. Viime vuosina olemme luoneet mullistavia ratkaisuja, jotka auttavat kuljettajaa välttämään kolareita toisten ajoneuvojen kanssa. Nyt otamme uuden jättimäisen askeleen eteenpäin tekniikalla, joka parantaa suojaamattomien tielläliikkujien turvallisuutta", kertoo Volvon vanhempi turvallisuuskonsultti Thomas Broberg.

Välttää onnettomuuksia nopeuteen 35 km/h asti

Hätätilanteessa kuljettajaa varoitetaan ensin äänimerkillä ja tuulilasissa vilkkuvalla varoitusvalolla. Jotta visuaalinen varoitus synnyttäisi välittömän, vaistonvaraisen reaktion, se muistuttaa jarruvaloa. Samalla auton jarrut valmistellaan hätäjarrutukseen. Jos kuljettaja ei reagoi varoitukseen ja yhteentörmäys vaikuttaa väistämättömältä, auto jarruttaa automaattisesti täydellä jarrutusvoimalla.

Jalankulkijoiden havaitsemistoiminto automaattisella täysjarrutuksella auttaa välttämään yhteentörmäyksiä jalankulkijan kanssa alle 35 km/h nopeuksissa, jos kuljettaja ei reagoi tilanteeseen ajoissa. Suuremmissa nopeuksissa painopiste on auton nopeuden mahdollisimman suuressa vähentämisessä ennen törmäystä. Nopeutta voidaan vähentää jopa 25 km/h.

Tilastojen mukaan auton nopeudella on huomattava merkitys onnettomuuden seurausten kannalta. Pienempi törmäysnopeus pienentää merkittävästi myös vakavien loukkaantumisten riskejä.

City Safety vakiona

Uusi Volvo V60 sisältää City Safety -järjestelmän vakiona.

City Safety -tekniikka jarruttaa autoa automaattisesti, jos kuljettaja ei reagoi ajoissa tilanteeseen, jossa edessä oleva ajoneuvo hidastaa tai pysähtyy tai kuljettaja ajaa liian nopeasti kohti paikallaan olevaa kohdetta. Järjestelmä auttaa lieventämään hidasvauhtisten peräänajojen seurauksia tai välttämään törmäyksen kokonaan alle 30 km/h nopeuksissa.

Tehokkaampi T6-versio

Uuteen Volvo V60 -malliin on ensimmäisen tuotantovuoden aikana saatavilla useita bensiini- ja dieselmoottoreita taloudellisesta 115 hevosvoiman DRIVe-versiosta erittäin suorituskykyiseen 304 hevosvoiman turbomoottoriin. Keskittyminen CO2-päästöjen vähentämiseen on laskenut polttoaineen kulutusta koko moottorimallistossa.

Edelleen kehitetty T6-bensiinimoottori on iskutilavuudeltaan 3,0 litraa, ja siinä on entistä matalampi sisäinen kitkataso. Moottori kehittää tehoa 304 hevosvoimaa ja peräti 440 Nm:n vääntömomentin. Kiihtyvyys 0-100 km/h on 6,6 sekuntia, ja huippunopeus on rajoitettu lukemiin 250 km/h.

Volvon moottoriasiantuntijat ovat samalla onnistuneet vähentämään polttoaineen kulutusta noin 10 prosentilla tasolle 10,2 l/100 km (yhdistetty).

Moottorin teho välitetään pyörille Volvon toisen sukupolven kuusivaihteisen Geartronic-automaattivaihteiston kautta. Uudet venttiilit ja pienempi kitka takaavat aikaisempaa nopeammat vaihteenvaihdot. AWD-neliveto on vakiona T6-versiossa.

Uusi kaksilitrainen suorasuihkutusmoottori

Uusi nelisylinterinen ja kaksilitrainen 2.0T GTDi (turboahdettu bensiinin suorasuihkutus) -moottori kehittää tehoa 203 hevosvoimaa. 300 Nm:n vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeudelta 1 750 r/min alkaen. Kiihtyvyys 0-100 km/h on 7,9 sekuntia käsivalintaisen vaihteiston kanssa ja 8,4 sekuntia automaattivaihteiston kanssa. Huippunopeus on rajoitettu lukemiin 230 km/h sekä käsivalintaisen että automaattivaihteiston kanssa.

Uusi Volvon kehittämä turbotekniikka, suorasuihkutus ja muuttuvat nokka-akselit tuottavat ainutlaatuisen yhdistelmän taloudellisuutta, vähäisiä päästöjä ja hyvää suorituskykyä erittäin kompaktissa muodossa.

Uusi V60 on myöhemmin ensimmäisen tuotantovuoden aikana saatavana myös 2.0 GTDi -versiona, joka kehittää tehoa 240 hv ja vääntöä 320 Nm.

Kaksi uutta 1,6 litran GTDi-moottoria

Lisäksi tarjolla on uusi 1,6-litrainen GTDi-moottori, joka on saatavana kahtena eri versiona: 1.6 GTDi (T3, 150 hevosvoimaa) ja T4 (180 hevosvoimaa).

180 hevosvoiman moottori tarjoaa 240 Nm:n maksimivääntömomentin jo käyntinopeudelta 1 500 r/min alkaen aina nopeuteen 5 000 r/min asti. Lyhytkestoisen yliahtamisen aikana moottori voi kehittää vakuuttavat 270 Nm vääntöä.

150 hevosvoiman moottori kehittää 240 Nm vääntöä.

2.0T-, T5- ja T4-moottorit ovat saatavilla Volvon kuusivaihteisen Powershift-automaattivaihteiston tai kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kanssa. T3-moottorin yhteydessä käytetään käsivalintaista vaihteistoa.

Kaksi viisisylinteristä turbodieselmoottoria

Moottorivalikoima sisältää myös kaksi viisisylinteristä turbodieseliä.

Erittäin suorituskykyinen D5-moottori kaksoisturbolla kehittää tehoa 205 hevosvoimaa ja vääntöä 420 Nm. Kiihtyvyys 0-100 km/h on 7,9 sekuntia (käsivalintainen ja automaatti). Huippunopeus on 230 km/h (rajoitettu) käsivalintaisen ja automaattivaihteiston kanssa.

Vuoden 2009 keväällä esitellyssä viimeisimmässä D5-versiossa suorituskykyyn ja ajettavuuteen liittyviin vaatimuksiin on vastattu kahdella erikokoisella turboahtimella, jotka tarjoavat lisätehoa laajemmalla käyntinopeusalueella.

Kahden turbon ominaisuuksia on hyödynnetty optimaalisesti tavoiteltaessa hyvää suorituskykyä ja taloudellisuutta. Vähäinen polttoaineen kulutus (5,4 l/100 km, yhdistetty) nostaa tämän moottorin kilpailemaan luokkansa parhaan voimanlähteen tittelistä.

Lisäksi saatavana on uusi kaksilitrainen D3-moottori, joka kehittää tehoa 163 hv ja vääntöä 400 Nm. Kiihtyvyys

0-100 km/h on 9,4 sekuntia (käsivalintainen ja automaatti). Huippunopeus on 220 km/h (käsivalintainen) ja 215 km/h (automaatti).

Uusi viisisylinterinen 2.0D on periaatteessa sama moottori kuin nykyinen 2.4D, mutta iskun pituutta on lyhennetty, mikä optimoi polttoaineen kulutuksen.

Molempien turbodieselien yhteyteen on saatavana kuusivaihteinen automaattivaihteisto tai kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

Automaattivaihteistolla varustettuun D5-versioon on saatavana myös neliveto.

DRIVe-dieselmoottori

Ensimmäisen tuotantovuoden aikana markkinoille tuodaan myös 1,6-litraista dieselmoottoria käyttävä DRIVe-versio. Moottori kehittää tehoa 115 hv ja vääntöä 270 Nm, ja sen yhteyteen on saatavana vain kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

Moottorivalikoima

Bensiinimoottorit                      Iskutilavuus       Tyyppi Teho     Vääntömomentti

T6                     3,0        6 sylinteriä        304 hv 440 Nm

2.0T                  2,0        4 sylinteriä        203 hv 300 Nm

T5                     2,0        4 sylinteriä        240 hv 320 Nm

T4                     1,6        4 sylinteriä        180 hv 240 Nm

T3                     1,6        4 sylinteriä        150 hv 240 Nm

Dieselmoottorit                         Iskutilavuus       Tyyppi Teho     Vääntömomentti

D5                    2,4        5 sylinteriä        205 hv 420 Nm

D3                    2,0        5 sylinteriä        163 hv 400 Nm

1.6 D DRIVe                  1,6        4 sylinteriä        115 hv 270 Nm

Täysin uusi tieto- ja viihdejärjestelmä

Uuteen V60 Sportswagoniin on asennettu myös täysin uusi tieto- ja viihdejärjestelmä, jossa tiedot esitetään joko viiden tai seitsemän tuuman värinäytöllä kojetaulussa. Näyttö on asennettu korkealle, jotta kuljettaja voi samalla pitää katseensa ongelmitta maantiessä.

Uuden V60:n tarjoamaa äänentoistoa on kehitetty aikaisemmista malleista.

"Kehittynein järjestelmämme, Premium Sound, käyttää 5x130 W:n digitaalista D-luokan vahvistinta, ruotsalaisen Anaview’n piirejä, Dolby Digital- ja Dolby Pro Logic II Surround -tekniikkaa, Audyssey Laboratoriesin palkittua MultEQ-tekniikkaa sekä kahtatoista kaiutinta. Nämä komponentit synnyttävät yhdessä todellisen maailmanluokan äänentoiston", Tomas Ahlborg sanoo.

Volvo V60 on yksi ensimmäisistä automalleista, jotka käyttävät Audyssey Laboratoriesin MultEQ-tekniikkaa.

MultEQ poistaa auton ohjaamon akustiikan aiheuttamat häiriöt ja takaa kirkkaan ja puhtaan äänentoiston jokaiselle autossa olijalle.

7 tuuman näytöllä varustetun Premium Sound -järjestelmän ohella tarjolla on kolme muuta audiojärjestelmää.

Eurooppalainen asiakaskunta

Uuden Volvo V60:n alustava vuosimyyntitavoite on 50 000 autoa. Näistä peräti 90 prosenttia päätyy eurooppalaisilla ostajille. Viisi suurinta markkina-aluetta ovat Ruotsi, Iso-Britannia, Hollanti, Italia ja Saksa.

Uutta V60-mallia valmistetaan Volvon tuotantolaitoksella Torslandassa, Ruotsissa. Ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille loppuvuodesta 2010.

9.7.2010

Lisätietoja:

Volvo Auto, tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044325
Korkearesoluutiokuvia:
www.media.volvocars.com

Tämän lehdistömateriaalin tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä automallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Uusi dynaaminen Volvo V60 Sportswagon

Enemmän coupé kuin farmari

Alustasuunnittelua ilman kompromisseja

Hienostunut viimeisintä yksityiskohtaa myöten

Ensimmäinen sportswagon lisävakautustoiminnolla

Uusi kaarreluistonesto tekee kaarreajosta sulavampaa

Ainutlaatuista laatua ja runsaasti toimintoja

Kaikkien aikojen teknisin Volvo jalankulkijoiden havaitsemistoiminnolla

Välttää onnettomuuksia nopeuteen 35 km/h asti

City Safety vakiona

Uusi Volvo V60 sisältää City Safety -järjestelmän vakiona.

Tehokkaampi T6-versio

km/h on 6,6 sekuntia, ja huippunopeus on rajoitettu lukemiin 250 km/h.

Uusi kaksilitrainen suorasuihkutusmoottori

Kaksi uutta 1,6 litran GTDi-moottoria

150 hevosvoiman moottori kehittää 240 Nm vääntöä.

Kaksi viisisylinteristä turbodieselmoottoria

Moottorivalikoima sisältää myös kaksi viisisylinteristä turbodieseliä.

Automaattivaihteistolla varustettuun D5-versioon on saatavana myös neliveto.

DRIVe-dieselmoottori

Moottorivalikoima

T6                     3,0        6 sylinteriä        304 hv 440 Nm

2.0T                  2,0        4 sylinteriä        203 hv 300 Nm

T5                     2,0        4 sylinteriä        240 hv 320 Nm

T4                     1,6        4 sylinteriä        180 hv 240 Nm

T3                     1,6        4 sylinteriä        150 hv 240 Nm

D5                    2,4        5 sylinteriä        205 hv 420 Nm

D3                    2,0        5 sylinteriä        163 hv 400 Nm

1.6 D DRIVe                  1,6        4 sylinteriä        115 hv 270 Nm

Täysin uusi tieto- ja viihdejärjestelmä

Uuden V60:n tarjoamaa äänentoistoa on kehitetty aikaisemmista malleista.

Eurooppalainen asiakaskunta

Tämän lehdistömateriaalin kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä automallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.