Uusi Mégane Coupé-Cabriolet

Uusi Mégane Coupé-Cabriolet TAIVAS KATTONA Uusi Renault Mégane Coupé-Cabriolet on auto niin avoautojen kuin coupé- mallienkin ystäville. Se on kuitenkin enemmän kuin Coupé ja enemmän kuin Cabriolet. Uusi Mégane Coupé-Cabriolet on ensimmäinen auto, jossa on vakiona kokoontaitettava lasinen katto. Se on auto sekä avoautojen että coupé- mallien ystäville. Neljä täysimittaista istuinta, sedan-malliin verrattavissa oleva tavaratila, korkealuokkainen ääni- ja lämpöeristys sekä hyvä näkyvyys myös taakse ovat seikkoja, joiden ansiosta uusi Renault Mégane Coupé-Cabriolet tarjoaa omistajalleen enemmän kuin perinteinen avoauto. Tyylikkään ja dynaamisen auton voimanlähteinä toimivat uusista Mégane hatchback- ja Coupé-malleista tutut suorituskykyiset bensiini- ja dieselmoottorit. Mégane Coupé-Cabriolet -mallissa on turvatyynyt myös etuistuinten istuintyynyissä. Ne estävät turvavöiden alitse liukumisen. Kiinteät ja lisävarusteena myös automaattisesti esiin tulevat turvakaaret suojaavat ihanteellisesti riippumatta siitä, onko katto auki vai kiinni. Kaikissa oloissa Mégane Coupé-Cabriolet:ssa yhdistyvät turvallinen olo ja matkustusmukavuus. Tunnuksena tyylikkyys Renault-konsernin muotoiluosaston suunnittelema Mégane Coupé-Cabriolet on olemukseltaan molemmissa olomuodoissaan dynaaminen ja tasapainoinen. Auton modernit ja harmonisen tyylikkäät suhteet kelpaisivat isommankin kokoluokan edustajalle - auton kokonaispituus on 4,35 metriä. Etumaski, ajovalot ja konepelti ovat peräisin suoraan uudesta Mégane-mallista. Etulokasuojat jatkuvat auton sivuille ja korostavat auton linjakkuutta. Myös ovien yläkehysten ja kylkien koristelistojen puuttuminen tehostaa auton olemusta ja virtaviivaisia linjoja. Coupé-Cabriolet -mallissa on sama korkea laatutaso kuin muissakin uusissa Mégane-malleissa. Cabriolet- mallien kriittiseen kohtaan eli avautuvan katon (Méganessa lasia) liitospintoihin on kiinnitetty erityistä huomiota. Kojelauta ja etuistuimet ovat identtisiä uuden Mégane-mallin kanssa. Coupé-olomuodon taittuvan lasikaton luoma valoisa ja ilmava matkustamo on täysin uutta markkinoilla. Mégane Coupé-Cabriolet tarjoaa uuden Mégane-mallin tapaan "à la carte" - periaatteen mukaisen valinnanvapauden asiakkailleen. He voivat yhdistellä erilaisia värejä ja sisustusteemoja sisältäviä varustetasoja haluamiinsa varustepaketteihin ja moottoreihin. Lisäksi Mégane Coupé- Cabriolet -mallissa on neljä uutta väriä nahkasisustukselle - vihreä, punainen, hiilenmusta ja beige - sekä 11 koriväriä, mukaan lukien täysin uusi Beige Poivré. Kokoontaittuva lasikatto vakiona Karmannin kehittämä tyylikäs lasikatto tarjoaa muitakin etuja. Sen ansiosta kuljettajalla on jatkuva hyvä yhteys ulkomaailmaan ja näkyvyys on hyvä myös taakse. Perinteisten coupé- ja avoauto-mallien kotelomainen tunnelma on historiaa. Lisäksi neljän millimetrin paksuisen Venus 35- lasin ääni- ja lämpöeristys on erinomaista. Lämmitettävä takaikkuna sekä ikääntymätön ja rappeutumaton kattomateriaali eliminoivat viimeisetkin avoautojen haitat. Katon käyttäminen on yksinkertaista ja nopeaa. Sähköhydraulisen mekanismin avaus- ja sulkemistoiminnot ovat täysin automaattisia, eikä erillisiä salpalukkoja tarvita. Auto muuntuu avoautoksi nappia painamalla. Toiminto vie 22 sekuntia, mikä on markkinoiden nopeimpia aikoja. Neljä täysimittaista istuinta Renault Mégane Coupé-Cabrioletin neljä täysimittaista istuinta ja reilut tilat ovat poikkeuksellista antia, puhutaan sitten coupé- tai cabriolet- malleista. Etumatkustajien pääntilaa on maksimoitu tuulilasin kulmaa suunniteltaessa. Coupé-olomuodossa matalalle sijoitetut etuistuimet varmistavat riittävän pääntilan. Takaistuinten pääntila, polvitila ja leveys ovat luokkansa parhaimpia. Lisäksi kulkua taakse on helpotettu etuistuinten etäisyys- ja selkänojasäätöjen muistilla. Uusi Mégane Coupé- Cabriolet tarjoaa myös luokkansa suurimman tavaratilan, 490 litraa (VDA). Cabriolet-olomuodossa tavaratilaa on 190 litraa (VDA). Uusi Mégane Coupé-Cabriolet on runsaasti varusteltu. Sähkötoimiset sivupeilit, neljä sähkötoimista ikkunaa, joissa yhden kosketuksen avaus; ilmavirtauksilta suojaavat verkot ja vaahtopehmusteiset turvakaaret lisäävät käyttömukavuutta. Autossa on useita säilytystiloja, mukaan lukien 17-litrainen jäähdytetty hansikaslokero. Se lukittuu automaattisesti, kun auton ovet lukitaan turvaten lokeron sisältöä varkauksilta. Ajo- ja matkustusmukavuus vakiona Mégane Coupé-Cabriolet -mallissa on ihanteellinen ajoasento ja näkyvyys. Istuinkorkeutta on laskettu 24 millimetriä muihin uusiin Mégane- malleihin verrattuna, joten ajoasennosta muodostuu urheilullisempi. Kehyksettömät ovi- ja sivuikkunat sekä lasinen katto parantavat näkyvyyttä ja helpottavat auton käsittelyä kaupunkiliikenteessä. Uuden Méganen alustalle suunniteltu kori on vääntöjäykkyydeltään luokkansa jäykimpiä ja rakennelujuudeltaan sekä turvallisuudeltaan hyvä. Nopeuden mukaan muuntuva sähköinen ohjauksen tehostus sekä jousituksen liikkeiden vakaus ja tarkkuus ovat osaltaan luomassa aitoa ajonautintoa. Myyntiin tullessaan Mégane Coupé-Cabriolet -malliin on valittavissa kolme eri voimanlähdettä, joissa on sekä tehoa että vääntöä. Bensiinimoottorit ovat 115 hv 1.6 16V ja 136 hv 2.0 16V ja valikoiman täydentää nautittavasta ajostaan kiitosta saanut 120 hv 1.9 dCi dieselmoottori, jonka yhteydessä on kuusiportainen vaihteisto. Mégane Coupé-Cabriolet -mallissa on samat aktiivisen turvallisuuden ominaisuudet kuin muissa uusissa Mégane-malleissa; ABS, hätäjarrutustehostus, ESP-ajovakavuuden hallintajärjestelmä, jossa aliohjautuvuuden hallintajärjestelmä ja rengaspainevaroitin. Ihanteellista turvallisuutta joka tilanteessa Mégane Coupé-Cabriolet jatkaa Renaultin edistyksellistä linjaa passiivisen turvallisuuden saralla. Tuulilasin pilareita, korin kylkiä ja kynnyskoteloita on vahvistettu ja autossa on vakiona kaksi kiinteää turvakaarta, joten matkustamo säilyy mahdollisimman muuntumattomana, mikäli auto kierähtää ympäri. Renaultin kolmannen sukupolven SRP- turvajärjestelmä ja kuusi turvatyynyä, mukaan lukien etuistuintyynyjen alla olevat, turvavöiden aliliukumisen estävät tyynyt, tarjoavat matkustajille ihanteellisen suojauksen. Lisäksi Mégane Coupé-Cabriolet voidaan varustaa kahdella automaattisella turvakaarella, jotka ponnahtavat esiin, jos auto kierähtää. Uuden Mégane-malliston toinen vaihe Mégane Coupé-Cabriolet täydentää vuoden 2003 kolmannella neljänneksellä Renaultin asemia pienet perheautot-segmentin markkinoilla, etenkin avoautojen osalta. Kokoluokan autojen rekisteröinti on lähes kolminkertaistunut Euroopassa vuosikymmenen aikana, mistä kiitos myös yhä useampien coupé-cabriolet-malleille. Niitä on ilmestynyt markkinoille vuodesta 1996 ja vuonna 2001 ne edustivat jo kolmannesta kokoluokan myyntiluvuista. Edellisen polven Méganen Coupé- ja Cabriolet- mallit nostivat Renaultin kolmannelle sijalle Euroopan coupé- ja avoautomarkkinoilla vuonna 2001. Mégane Cabriolet esiteltiin maaliskuussa 1997 ja vuoden 2002 lokakuun loppuun mennessä mallia oli valmistettu yli 70 000 kappaletta Dieppen tehtailla. Uusi Mégane Coupé-Cabriolet on tyyppinsä ensimmäinen, vakiona kokoontaitettavalla lasikatolla varustettu auto. Katon on suunnitellut ja kehittänyt legendaarinen Karmann-korivalmistamo. Katto-moduuli toimitetaan Douain tehtaille, joissa se asennetaan koriin suoraan tuotantolinjalla. Douain tehtaiden joustavan tuotantomenetelmän ansiosta Mégane Coupé-Cabriolet voidaan valmistaa samalla linjalla kuin uudet Mégane hatchback ja Scénic-mallit. Renault Mégane Coupé-Cabriolet esitellään Suomessa syksyllä 2003. 4.3. 2003 Lisää tietoja ja kuvia Renaultin mediasivuilta: www.media.renault.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/04/20030304BIT01000/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/04/20030304BIT01000/wkr0002.pdf