Uusi Renault Clio - Kompakti koko, suuret ominaisuudet

Renault jatkaa pienten auton-segmentin tarkoitetun malliston uudistamista. Yhtiö toi vuonna 2004 markkinoille Moduksen, ja nyt vuorossa on uusi Clio. Vuonna 1990 alkanut Clion tarina on jatkunut menestyksekkäästi tähän päivään asti. Mallin kolmas sukupolvi erottuu vahvasti edukseen segmentin muista edustajista. Entistä kookkaamman ja tilavamman Clion suunnittelussa on painotettu ainutlaatuista ajonautintoa. Dynaaminen ajettavuus, korkea mukavuustaso ja Renaultille ominainen huipputurvallisuus muodostavat upean kokonaisuuden. Elegantti ja tilava uutuus sisältää useita isompien luokkien autoille tyypillisiä ominaisuuksia mutta on yhä muotoilultaan totutun kompakti.

Puoleensavetävää tyylikkyyttä Uuden Clion pehmeän aistikkaat linjat korostavat auton dynaamisuutta ja vihjaavat poikkeuksellisesta ajonautinnosta. Tyylikkäisiin ja huolella viimeisteltyihin sisätiloihin mahtuu mukavasti viisi henkilöä. Uuteen malliin on tarjolla useita eri verhoiluvaihtoehtoja ja varustetasoa. Poikkeuksellista tilavuutta ja mukavuutta Uuden Clion kolmi- ja viisioviset versiot tarjoavat poikkeuksellisen runsaat sisätilat. 3,99 metriä pitkän ajoneuvon valoisa matkustamo synnyttää ainutkertaisen tilavuuden tunteen. Miellyttävä ajoasento ja käyttäjäystävälliset hallintalaitteet saavat kuljettajan tuntemaan olonsa kotoisaksi. Clioon on saatavana myös lukuisia muita mukavuus- ja turvallisuusvarusteita, joista muutamat (esimerkiksi hands-free avainkortti) ovat ennennäkemättömiä pikkuautojen segmentissä. Ajomukavuus etusijalla Renault-Nissan -allianssin B-alustaan pohjautuva uusi Clio on tarkoitettu ahkeraan ajoon. Auton jousitus on saanut inspiraationsa uudesta Méganesta, ja ajettavuus on pitkän akselivälin, runsaiden raideleveyksien ja matalan painopisteen ansiosta mukavan tasapainoinen. Uuteen Clioon on saatavana useita Euro 4 -standardin mukaisia bensiini- ja dieselmoottoreita. Bensiinimoottorivalikoima koostuu 1,2 (75 hv), 1,4 (100 hv) ja 1,6 litran (110 hv) 16V-moottoreista. 1,5-litraisesta dCi-dieselmoottorista on saatavana 70, 85 ja 105 hevosvoimaa kehittävät versiot. Vaihteistovalikoima on sama kuin Moduksessa. Molempiin malleihin on saatavana automatisoitu vaihteisto, jota käytetään ohjauspyörän taakse sijoitettujen vipujen avulla. Auton äänitasolla on suuri vaikutus ajo- ja matkustusmukavuuteen. Clion suunnittelijat ottivat akustiset seikat huomioon jo auton varhaisessa kehitysvaiheessa, ja lopputulos on miellyttävän hiljainen ajoelämys. Turvallisuus olennainen osa kokonaisuutta Clion aktiivisissa ja passiivisissa turvallisuusjärjestelmissä on käytetty hyväksi Renaultin vankkaa ammattitaitoa. Autoon kohdistuu kovat odotukset, sillä sen tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman hyvä arvosana Euro NCAP -törmäystesteissä. Uutta Clio-mallia on helppo ajaa, ja sen jarruteho on erinomainen. Autossa on vakiona Boschin Generation 8 -ABS-järjestelmä, EBD-elektroninen jarruvoiman tasausjärjestelmä ja hätäjarrutustehostin. Clioon on lisäksi saatavana ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä, joka käsittää ASR-luistoneston, CSV-aliohjautuvuuden hallintajärjestelmän ja MSR-moottorijarrutusmomentin säätöjärjestelmän. Uusi Clio on Moduksen ohella luokkansa ensimmäinen auto, jossa on ylimääräiset kaarreajovalot. Malliin on myös saatavana näkyvyyttä pimeällä parantavat tehostetut xenon-ajovalot. Uuden Clion passiiviset turvallisuusominaisuudet kuvastavat hyvin Renaultin ammattitaitoa turvaratkaisujen kehittäjänä. Auton rakenne sisältää useita törmäyksissä suunniteltuja muodonmuutoksia kokevia vyöhykkeitä. Kuljettajaa ja matkustajia suojaa lisäksi Renaultin kolmannen sukupolven SRP-turvajärjestelmä, joka sisältää parhaimmillaan kahdeksan turvatyynyä (esim. kaksi mukautuvaa etuturvatyynyä). Etuistuimiin on asennettu voimanrajoittimet ja kaksoisesikiristimet. Cliossa esitellään myös uusi takaistuimen keskiosassa matkustaville 6-10-vuotiaille lapsille erityisesti suunniteltu istuinpaikka. Edulliset käyttökustannukset ja ympäristöystävällistä tekniikkaa Uusi Clio tekee omistajansa elämästä helpompaa. Bensiiniversioiden huoltoväli on 30 000 kilometriä ja dieselkäyttöisten versioiden 20 000 kilometriä. Suunnittelu- ja valmistustyön korkea laatu takaa kestävyyden ja alhaiset käyttökustannukset. Uusi Clio on hyvin ympäristöystävällinen auto. Ajoneuvon painosta voidaan kierrättää helposti noin 95 prosenttia, ja suunnittelutyössä on otettu huomioon tulevat raskasmetallien käyttöä koskevat rajoitukset. Renault jatkaa pikkuautomallistonsa uudistamista Pienten autojen segmentti kattaa jo yli kolmanneksen Euroopan markkinoista (5 miljoonaa ajoneuvoa). Renault tavoittelee vuonna 2005 uuden Clion, Moduksen ja Twingon avulla Euroopassa noin 11 prosentin markkinaosuutta. Moduksesta alkanut Renaultin pikkuautomalliston täydellinen uudistaminen on synnyttänyt myös uuden ajoneuvojen valmistusstrategian: kukin tuotantolaitos (Flins, Bursa ja Dieppe) valmistaa vain yhdentyyppistä pikkuautosegmenttiin kuuluvaa ajoneuvoa. Uuden Clio-ohjelman kustannukset ovat 953 miljoonaa euroa, joista 630 miljoonaa on investoitu tuotantoon. Suomeen uusi Renault Clio saapuu keväällä 2006. 17.6.2005 Internet: www.media.renault.com www.renault.fi www.renault.com