Uusi Renault Scénic - älykäs, tilava ja nautinto ajaa

Uusi Renault Scénic - älykäs, tilava ja nautinto ajaa Uusi Renault Scénic on Renaultin kolmas malli Mégane-kokoluokan ohjelmassa. Uraauurtavan Scénic-mallin uuden sukupolven myötä Renault siirtyy jälleen askeleen edelle kilpailijoitaan yhdistäen tila-auton monikäyttöisyyden, tilat ja sedanin ajonautinnon. Renault Scénicin kompakti ja dynaaminen muotoilu luo autolle selkeän persoonallisuuden, joka erottuu edukseen tavanomaisista tila-autoista. Uudessa Scénicissä on hyödynnetty Renaultin suurempien luokkien autoihin kehittämiä teknisiä uutuuksia, kuten automaattinen seisontajarru, sekä yrityksen asiantuntemusta passiivisen turvallisuuden saralla. Aluksi viisipaikkaisena myytävästä uudesta Scénic-mallista tulee myöhemmin myyntiin kompaktien tila-autojen luokassa ainutlaatuinen seitsenpaikkainen versio, suuremman luokan Espace-mallin tapaan. Omaperäinen, kompakti ja dynaaminen muotoilu Uuden Scénicin pituus on 4,25 metriä eli kahdeksan senttiä nykyistä enemmän. Tila-automainen muotoilu ja "hatchback-tyylinen" perä kielivät uudenlaisista ajonautinnoista. Siinä on kaikki hyvän matka-auton tunnusmerkit; leveä raideleveys, pitkä akseliväli ja lyhyet ylitykset. Erityisesti on paneuduttu viimeistelyn tasoon sekä ovien ja luukkujen sovituksiin, joka luo vaikutelman, että Scénic on muotoiltu yhdestä kappaleesta. Uuden Méganen tinkimättömiä linjoja noudattava Scénic on nykyaikainen ja ilmeikäs. Renault-malleille ominainen etuosa ja tunnusomainen takaikkuna osoittavat selkeästi Scénicin kuuluvan Renault- perheeseen. Viihtyisässä matkustamossa mittaristo on sijoitettu keskelle kojetaulua. Sen lukeminen on helppoa kaikille matkustajille. Verhoiluun ja viimeistelyyn käytetyt materiaalit heijastavat Renaultin laatukäsitettä. Uuden Scénicin säädinten "Touch Design" -toteutuksen ansiosta niiden käyttö on miellyttävää ja luontevaa. Uusi Scénic tarjoaa muiden Mégane-mallien tapaan "à la carte" - periaatteen mukaisen valinnanvapauden asiakkailleen. He voivat yhdistellä erilaisia värejä ja sisustusteemoja sisältäviä varustetasoja (Authentique, Expression, Dynamique tai Privilège) haluamiinsa varustepaketteihin (Pack tai Confort) ja moottoreihin. Ylivoimainen tila-auto Tila-autojen uranuurtaja Renault on hyödyntänyt koko osaamistaan luodakseen uuteen Scénic-malliin maksimaalisen sisätilan. Vaakasuoran kattolinjan ansiosta siinä on edeltäjäänsä verrattuna 2,6 senttiä korkeampi pääntila edessä - luokkansa parhaimmistoa. Kyynärtilaa on kasvatettu 2,3 sentillä. Takamatkustajien mukavuus on ensiarvoisen tärkeää. Uuden mallin polvitila takana on luokassa edelleen markkinoiden suurin, 22,6 senttiä. Scénicin "panoraamanäkökentän" perustekijä on 1,40 neliömetrin kokoinen tuulilasi, joka on vertaansa vailla segmentissään. Uusi Scénic on luonnollisesti yhtä monikäyttöinen kuin edeltäjänsä ja enemmänkin, sillä siihen on lisätty uusia toimintoja. Tärkeimmät uudistukset ovat ergonomian ja sisätilan käytön kannalta ihanteellisesti sijoitettu vaihteen valitsin sekä Confort- varustepaketin sisältävien autojen kojetaulussa oleva automaattinen seisontajarru. Vapautuneeseen lattiatilaan on voitu asentaa uusi, liukuva keskisäilytystila. Sähköisesti vapautettava säilytystila liukuu kojetaulusta takaistuinten tuntumaan, joten etu- ja takamatkustajat voivat käyttää sitä yhtä vaivattomasti. Etumatkustajan istuin voidaan nyt laskea eteen tasaiseksi, kovapintaiseksi pöydäksi. Se parantaa takamatkustajien näkyvyyttä eteen ja helpottaa erittäin pitkien esineiden kuormaamista. Lisäksi kolme takaistuinta lukittuu alas laskettuina automaattisesti paikoilleen, ilman erillisiä kiinnityshihnoja. Ja lopuksi, Scénic on edelleen ainoa kompaktin kokoluokan tila-auto, jossa on avautuva takaikkuna. Kaiken vapaan tilan hyödyntäminen säilytystiloiksi vahvistaa Scénicin johtoasemaa matkustusmukavuuden osalta. Autossa on useita säilytystiloja, kuten keskussäilytysyksikkö, jossa on erilliset tilat etumatkustajille (44 litraa) ja takamatkustajille (32 litraa) sekä erityinen 15 litran liukuva säilytystila - siis yhteensä luokassaan ennätykselliset 91 litraa. Myös 17 litran tilavuuteen kasvatettu, jäähdytetty hansikaslokero on segmenttinsä suurin. Neljä istuinten alle sijoitettua vetolaatikkoa on helposti ulottuvilla, kuten myös neljä tasaisen lattian alla olevaa säilytystilaa. Tavaratilan tilavuus on takaistuinten säädöistä riippuen 430-480 litraa (VDA). Se voidaan jakaa myös tavaratilan väliverkon avulla. Scénicissä on hyödynnetty uuden Mégane-mallin kehitystyön tuloksia ääni- ja lämpöeristyksen kohdalla. Tuuliäänet ja moottorin melu on saatu eristetyksi erittäin tehokkaasti. Uudesta Méganesta peräisin olevat, kapasiteetiltaan aiempaa suuremmat lämmitys- ja ilmastointilaitteen komponentit varmistavat, että Scénicin sisäilma on aina miellyttävä. Mitä matkustusmukavuuteen tulee, matkustamo toimii suunnannäyttäjänä valoisuuden suhteen panoraamakattoikkunan ansiosta, jonka 1,61 neliömetrin pinta-ala on luokassaan ainutlaatuista. Takasivuikkunoiden aurinkoverhot ja lisäpeili, jonka avulla etu- ja takamatkustajat ovat paremmin yhteydessä lisäävät matkustamisen mukavuutta. Renaultin avainkortti toimii samaan tapaan kuin uusissa Mégane-malleissa. Sedanin ajomukavuus Eteen viety kuljettajan istuin ja entistä pystympi ohjauspyörä lisäävät ajamisen mukavuutta. Vaihdetanko ja ohjauspyörän takana olevat säätimet lyhennettyine liikeratoineen vaikuttavat niin ikään "sedan-tyyliseen" ajamisen mukavuuteen. Ja kuljettaja saa lisäetua siitä, että hän istuu tila-autossa muuta henkilöautoliikennettä korkeammalla ja pystyy näin erinomaisen näkyvyyden ansiosta hallitsemaan liikennetilanteita ennakoiden ja paremmin. Uudessa Scénicissä on kolme kompaktissa tila-autoluokassa ennen näkemätöntä teknistä uutuutta: bi-xenon -ajovalot, automaattinen seisontajarru ja polttonestesäiliön läppä, jossa on integroitu säiliön tulppa. Mukavuutta lisää myös peruutustutka. Lisäksi uuteen Scénic- malliin on tarjolla kaksi navigaatiojärjestelmää: Carminat ja Carminat Navigation, joka esittää kartat kojetauluun rakennetun värillisen laajakulmanäytön välityksellä. Uudessa Scénic-mallissa käytetään samaa etu- ja takajousitusta kuin uusissa Méganeissa. Ajo-ominaisuuksien ja alustan tarkkuuden sekä ansiosta auton dynaaminen mukavuus on tasokasta. Vankat kallistuksenvaimentimet ja suuri raideleveys varmistavat, että kallistukset ovat hallinnassa. Scénicin ajovakaus on esimerkillistä, eivätkä tienpinnan laatu tai epätasaisuudet juurikaan vaikuta edes kiihdytettäessä tai jarrutuksissa. Nopeuden mukaan tehostettu sähköinen ohjaus on nopeaa ja tarkkaa, olematta kuitenkaan ylireagoivaa. Uuden Renault Scénicin moottorivalikoima on laaja. Valikoimaan kuuluu kolme bensiinimoottoria: 98 hv 1.4 16V, 115 hv 1.6 16V ja 136 hv 2.0 16V. Dieseleitä on samoin kolme: 80 hv 1.5 dCi, 100 hv 1.5 dCi ja 120 hv 1.9 dCi, jonka suurin vääntö on nostettu 300 Newtonmetriin. Viisi- ja kuusiportaiset käsivalintaiset vaihteistot sekä flick-shift Proactive- automaattivaihteisto ovat uudesta Mégane-mallistosta, mutta välitykset on sovitettu Scénic-mallin tarpeisiin. Renault Scénicin käyttäjiä rauhoittaa korkeatasoinen aktiivinen turvallisuus. Se on ensimmäinen C-segmentin tila-auto, jonka lisävarusteisiin kuuluu uuden sukupolven ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä aliohjautuvuutta estävine järjestelmineen ja rengaspainevaroitin. ABS-jarrut ja hätäjarrutustehostin kuuluvat vakiovarustukseen. Erinomainen passiivinen turvallisuus Uuden Scénicin rakenteessa on useita vahvistettuja ja ennalta suunnitellulla tavalla kokoon painuvia alueita. Renaultin kolmannen sukupolven SRP-järjestelmä jokaisen istuimen kolmipisteturvavöineen varmistaa, että matkustajat pysyvät tiiviisti paikoillaan ja hyvin suojattuina. Scénicin turvajärjestelmiin kuuluu kuusi turvatyynyä, mukaan lukien kaksi törmäysvoimiin mukautuvaa etuturvatyynyä. Pitkäaikainen sijoitus Uudessa Scénic-mallissa käytetään Renaultin ja Nissanin uutta AVES- laatustandardia (Alliance Vehicle Evaluation Standard), joka pohjautuu asiakkaiden käsitykseen laadusta. Uuden Mégane-ohjelman maailmanlaajuinen mittakaava edellyttää tiukimpien luotettavuudelle ja laadulle asetettujen vaatimusten täyttämistä. Uuden Scénicin pitkät huoltovälit, komponenttien parempi kestävyys, 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu ja lyhyemmät korjausajat varmistavat, että asiakas hyötyy alhaisemmista käyttökuluista. Auton tuottama melutaso on vain 71 desibeliä, joka on sama kuin uuden Mégane-mallin saavuttama ennätys. Lisäksi uudessa Scénic-mallissa käytetään samoja ympäristöystävällisiä ratkaisuja kuin Meganessa; CO2 -päästöjen vähentäminen ja kierrätettyjen muovimateriaalien sekä uusiutuvien materiaalien käyttö. Uuden Mégane-malliston toinen vaihe Vuoden 2002 loppuun mennessä yli kaksi miljoonaa kappaletta valmistettu Renault Scénic, vuoden auto 1997, on kiistatta jättänyt jälkensä Mégane- mallistoon ja Euroopan pienet perheautot-segmenttiin. Luokkansa ensimmäinen kompakti tila-auto onnistui heti kättelystä kiehtomaan eurooppalaista, sisätiloja ja monikäyttöisyyttä etsivää yleisöä aiheuttaen merkittäviä muutoksia pienet perheautot -segmentissä. Renault Scénic on onnistunut säilyttämään johtoasemansa vuodesta 1996 vuoteen 2002 muiden valmistajien ja mallien yhä lisääntyvästä mukanaolosta huolimatta. Vuonna 1998 Scénic-mallin osuus Euroopan pienet perheautot -segmentistä oli 5,8 prosenttia ja vuonna 2000, jolloin koko Mégane-mallisto saavutti 12,4 prosentilla suosion huippunsa Scénicin osuus segmentistä oli 6,8 prosenttia. Uuden Scénic-mallin julkistamisen kynnyksellä Renaultin Douain tehtaat työskentelevät täydellä kapasiteetilla (keskimäärin 1 650 autoa vuorokaudessa vuonna 2002) valmistaen kiistatonta suosiota nauttivaa mallia. Vuonna 2002 Douain tehtaat saavuttivat 350 000 auton vuotuisella määrällä kolmannen peräkkäisen tuotantoennätyksensä. Uuden mallin myötä tuotanto järjestetään uudelleen kahdelle tuotantolinjalle. Toinen valmistaa yksinomaan uutta Scénic-mallia, toinen puolestaan sekä uusia Mégane hatchback-, Mégane Coupé-Cabriolet- että Scénic-malleja. Tuotannon joustavuus perustuu yhteisen pohjalevyn ja mahdollisimman monen yhteisen komponentin käyttöön eri korimalleissa. Niinpä Douaissa kyetään valmistamaan kolmea eri korimallia ja tehtaiden kokonaistuotantokapasiteetti on 550 000 autoa vuodessa. Uusi Renault Scénic esitellään Suomessa syksyllä 2003. Renault tuo vuoden 2004 aikana markkinoille 23 senttimetriä pidemmän, seitsenpaikkaisen Scénic-version ja on samalla ainoa valmistaja, jolla on tarjota sekä viisi- että seitsenpaikkainen pienet perheautot - segmentin tila-auto. Autossa on kaksi kolmannen rivin muodostavaa istuinta, jotka voidaan taittaa erikseen lattiaan. Toisen rivin kolmen erillisen istuimen ansiosta kolmannelle riville päästään ilman, että kaikkien toisen rivin matkustajien täytyy nousta autosta. 4.3.2003 Lisää tietoja ja kuvia Renaultin mediasivuilta: www.media.renault.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/04/20030304BIT01010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/04/20030304BIT01010/wkr0002.pdf