Uusi täyssähköinen katumaasturi Volvo EX30 nostaa kaupunkiturvallisuuden uudelle tasolle

Uusi täyssähköinen Volvo EX30 on Volvon pienin katumaasturimalli, mutta sillä on suuret turvallisuusominaisuudet. Volvo on ollut autoturvallisuuden edelläkävijä jo 96 vuoden ajan, ja aiomme olla sitä tulevaisuudessakin. Emme ole tinkineet korkeasta turvallisuustasostamme uudessa Volvo EX30-mallissa. Auto pitää sinusta ja muista hyvää huolta kiireisissä kaupunkiympäristöissä.

Auton oven avaaminen ruuhkaisella kaupungin kadulla pyöräilijän eteen aiheuttaa huomattavan määrän pyöräilyonnettomuuksia. Tällaiset tapaturmat muodostavat jopa viidenneksen kaikista raportoiduista pyöräilyonnettomuuksista joissakin kaupungeissa, ja Cycling UK:n mukaan keskimäärin 60 ihmistä menehtyy tai loukkaantuu vakavasti joka vuosi törmätessään pyörällä auton oviin Isossa-Britanniassa.

Tuleva Volvo EX30 on tällaisten onnettomuuksien välttämiseksi varustettu oven avaushälytyksellä, joka varoittaa kuljettajaa visuaalisilla varoituksilla ja äänimerkeillä, jos hän on avaamassa ovea ohi ajavan pyöräilijän tai muun tiellä liikkujan eteen.

Oven avaushälytys on yksi monista Safe Space Technology -ominaisuuksista täyssähköisessä Volvo EX30:ssä ja se osoittaa, kuinka olemme soveltaneet korkeita turvallisuusstandardejamme myös uudessa kompaktissa katumaasturissamme. Auto on suunniteltu turvalliseksi kaupunkiliikenteeseen, ja sen teknologia on erityisesti suunnattu ihmisten suojaamiseen kaupunkiympäristöissä.

“Olemme pitkään keskittyneet turvallisuuteen kaupunkiympäristöissä, joissa autot jakavat yhteisen tilan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa”, kertoo Volvon turvallisuuskeskuksen johtaja Åsa Haglund. “Nostamme Volvo EX30:n myötä kaupunkiturvallisuuden uudelle tasolle. Olemme kehittäneet pienen katumaasturin, joka on täydellinen kumppani mukaville ajomatkoille ja joka pitää sinusta ja muista hyvää huolta modernien kaupunkien ruuhkaisilla kaduilla.”

Huippuluokan suojaavaa turvallisuutta

Vaikka uusi EX30 on Volvon pienin katumaasturi, sen turvallisuus on Volvolle ominaisella korkealla tasolla. EX30:n perustana ovat Volvon ainutlaatuinen tietotaito turvallisuudesta ja tutkimustyö tosielämän onnettomuuksista. Auto on suunniteltu suojaamaan kuljettajaa ja matkustajia kolarin sattuessa. Tämä tapahtuu huippuluokan turvallisuustekniikalla sekä rakenteellisilla ratkaisuilla, jotka täyttävät Volvon kunnianhimoiset vaatimukset. Perimmäisenä ajatuksena on valmistella autot mitä moninaisimpiin tosielämän tilanteisiin.

Ihmisten suojaaminen auton sisällä onnettomuuden sattuessa on aina ollut Volvolle ensisijaisen tärkeää. Tämä näkyy myös Volvo EX30:n rakenteessa: auton turvakehikkoa, A-, B- ja C-pilareita sekä kattoa on vahvistettu.

Koska kyseessä on sähköauto, Volvo on keskittynyt luonnollisesti akun eheyteen. Alusta ja turvakehikko on rakennettu erivahvuisista lujateräksistä, jotka torjuvat iskut kolarissa tehokkaasti.

Volvo EX30 sisältää myös kuljettajan istuimeen etumatkustajan puolelle asennetun erityisen sivuturvatyynyn, joka lieventää pää- ja rintakehävammoja sivutörmäyksessä.

Korkeiden passiivisen turvallisuuden standardien ohella Volvo EX30 tarjoaa kehittyneen valikoiman uusia aktiivisia turvallisuusominaisuuksia, jotka suojaavat ihmisiä auton sisä- ja ulkopuolella.

Auto, joka tarjoaa tukea aina tarvittaessa

Volvo EX30:ssa on vakiona uusi kehittynyt kuljettajan tarkkailujärjestelmä, joka havaitsee, jos et ole parhaimmillasi. Auto tunnistaa, ovatko kuljettajan kädet ohjauspyörässä. Autossa on myös ohjauspyörän takana sijaitseva erikoisanturi, joka käyttää tehokkaita algoritmeja. Se tulkitsee silmien ja kasvojen liikkeitä noin 13 kertaa sekunnissa. Tällä tavoin Volvo EX30 yrittää ymmärtää, onko kuljettajan keskittyminen herpaantunut tai onko hän esimerkiksi unelias, vaikka kuljettaja ei olisi havainnut sitä vielä itse.

Uusi automaattinen risteysjarrutustoiminto auttaa välttämään onnettomuuksia kaupunkien risteyksissä. Jos toinen auto tulee odottamattomasti reitillesi, automaattijarrutus pysäyttää autosi ja auttaa välttämään kolarin tai lieventämään sen vaikutuksia.

Lyhyesti sanottuna, kuten kaikki muutkin Volvot, uusi Volvo EX30 on varustettu monipuolisilla aktiivisilla turvallisuusjärjestelmillä ja kuljettajan tukijärjestelmillä. Kerromme lisää yksityiskohtia turvallisuus- ja tukitekniikasta Volvo EX30:n julkistustilaisuudessa.

Uusi täyssähköinen Volvo EX30 esitellään 7. kesäkuuta. Myynti Suomessa alkaa seuraavana päivänä 8. kesäkuuta.

22.5.2023

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Cars vuonna 2022

Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 2,0 miljardia euroa. Tuotot vuonna 2022 olivat 29,6 miljardia euroa, ja maailmanlaajuinen kokonaismyynti käsitti 615 121 autoa.

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä, jonka autoja myydään asiakkaille yli 100 maassa. Volvo Cars on listattu Tukholman Nasdaq-pörssiin lyhenteellä “VOLCAR B”.

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Volvon tavoitteena on olla pelkkien sähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä, ja se on sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen tavoitteenaan olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvolla oli vuoden 2022 joulukuussa noin 43 200 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa, Daqingissa ja Taizhoussa (Kiina). Volvolla on lisäksi tutkimus- ja kehitystyö- sekä muotoilukeskuksia Göteborgissa, Camarillossa (USA) ja Shanghaissa (Kiina).

Volvo Car Finland Oy Ab on perustettu vuonna 1928, ja se on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.