Uusi Volvo EX90 tarjoaa tarvitsemasi tiedot - oikeaan aikaan

Jos olet joskus mielessäsi kysynyt puhelimelta tai tietokoneelta “Mitä haluat minun tekevän?” pieni epätoivon sävy äänessäsi, tiedät, kuinka hämmentävää voi olla, kun viestintä teknologisen laitteen kanssa pettää.

Kuvittele, mitä voisi tapahtua, jos tällainen tilanne syntyy autossa, kun olet vaihtamassa manuaalisen, avustetun ja autonomisen ajotilan välillä. On itsestään selvää, että näissä tilanteissa epävarmuudelle ei ole sijaa.

Video katsottavissa TÄÄLLÄ.

Enemmän vähemmällä
Nykypäivän autot ovat tulvillaan uusia ominaisuuksia, toimintoja ja teknologioita. Me haluamme, että nämä ominaisuudet tekevät elämästä helpompaa ja turvallisempaa sen sijaan, että ne aiheuttavat enemmän häiriötä ja hämmennystä. Siksi on tärkeää, että auto tarjoaa selkeitä ja tilanteeseen sopivia tietoja.

Olemme tehneet manuaalisesta ajotilasta avustettuun tilaan (ja tulevaisuudessa autonomiseen tilaan) siirtymisestä autoissamme vaivatonta ja intuitiivista. Sama koskee ominaisuuksien käyttöä auton näyttöjen avulla: haluamme tarjota tarvittavat tiedot yksinkertaisella tavalla.

Tulevan täyssähköisen Volvo EX90 -lippulaivamallimme suuri keskinäyttö tarjoaa nopean pääsyn navigointi-, media- ja puhelintoimintoihin sekä erilaisia säätimiä ja muita yleisiä toimintoja. Erityinen tietopalkki ehdottaa järkevintä toimintoa kyseiseen tilanteeseen, olipa auto pysäköitynä tai ajossa tai jos meneillään on esimerkiksi puhelu.

Ajamista koskevia tietoja, kuten reittiohjeita, nykyistä nopeutta ja toimintamatkaa, varten on toinen pienempi näyttö heti ohjauspyörän takana. Siinä käsitellään myös vaihdot yhdestä tilasta toiseen, jotta voit olla varma, mitä autolta odotetaan – ja mitä auto odottaa sinulta.

“Kyse on oikeiden tietojen tarjoamisesta oikeaan aikaan”, sanoo Volvon käyttökokemusjohtaja Thomas Stovicek. “Haluamme, että ajokokemus on keskittynyt, yksinkertainen ja turvallinen. Koska auto ymmärtää ympäristöään entistä paremmin, voimme luoda turvallisemman tilanteen vähentämällä hämmennystä, häiriötekijöitä ja tietoähkyä.”

Kuinka autot synnyttävät luottamusta
Yhdistämällä auton ulkoisen ja sisäisen tunnistusteknologian Volvon itse kehittämään ohjelmistoon ja suureen tietojenkäsittelytehoon voimme saavuttaa uuden ymmärryksen tason kuljettajasta ja matkustajista sekä ympäröivästä maailmasta. Tavoitteena on, että auto osaa lukea jokaisen tilanteen ja tarjota siihen sopivaa tietoa.

Tämä tarkoittaa, että tuemme kuljettajaa ajon aikana. Huippuluokan anturisarja tarjoaa 360 asteen näkymän auton ympäristöstä, minkä ansiosta auto voi reagoida sen ympärillä tapahtuviin tilanteisiin aktiivisesti, vaikka avustettu ajotila olisi pois käytöstä.

Kun kuljettaja käyttää avustettua ajotilaa, me ajamme hänen kanssaan. Auto ilmoittaa jatkuvasti, mitä se näkee ja minkä tietojen perusteella se toimii. Ohjaustuen ja vakionopeuden lisäksi tila tarjoaa apua esimerkiksi kaistanvaihdossa.

Volvo EX90 on laitteistoltaan valmis valvomattomaan autonomiseen ajamiseen, joten tulevaisuudessa auto voi ajaa kuljettajan puolesta. Käyttöliittymämme on suunniteltu tekemään eri ajotilojen välillä siirtymisestä mahdollisimman johdonmukaista ja sulavaa.

26.10.2022

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Cars vuonna 2021

Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 2,0 miljardia euroa. Tuotot vuonna 2021 olivat 27,0 miljardia euroa, ja maailmanlaajuinen kokonaismyynti käsitti 698 700 autoa.

Tietoja Volvo Car Groupista

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä, jonka autoja myydään asiakkaille yli 100 maassa. Volvo Cars on listattu Tukholman Nasdaq-pörssiin lyhenteellä “VOLCAR B”.

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Volvon tavoitteena on olla pelkkien sähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä, ja se on sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen tavoitteenaan olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvolla oli vuoden 2021 joulukuussa noin 41 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa, Daqingissa ja Taizhoussa (Kiina). Volvolla on lisäksi tutkimus- ja kehitystyö- sekä muotoilukeskuksia Göteborgissa, Camarillossa (USA) ja Shanghaissa (Kiina).

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.