Uusi Volvo S80 - täynnä huipputekniikkaa

Volvo on julkistanut ensimmäiset kuvat uudesta Volvo S80 -mallista. Uusi Volvo S80 astelee markkinoille dynaamisen muotoilun, ylellisen mukavuustason, sulavan ajettavuuden ja maailmanluokan turvallisuusominaisuuksien saattelemana. Malli houkuttelee asiakkaita puoleensa valttikortteinaan V8, neliveto sekä täysin uusi kuusisylinterinen rivimoottori. Uusi Volvo S80 esitellään Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä 28. päivä helmikuuta. Mallin myynti käynnistyy Suomessa kuluvan vuoden syksyllä.

"Uusi S80 kilpailee sektorilla, jonka tuotteisiin kohdistuu erittäin suuria odotuksia. Haastamme segmentin parhaat ajoneuvot tyylikkäällä kokonaisuudella. S80 säteilee ”pohjoismaista ylellisyyttä”: selkeät ja elegantit linjat, käytännöllisyys ja lukuisat mukavuutta parantavat yksityiskohdat ovat mallin perusominaisuuksia", kertoo Volvon pääjohtaja Fredrik Arp. Älykkäästi tyylikäs Volvon mukaan pohjoismainen ylellisyys yhdistää estetiikan ja tekniikan houkuttelevalla tavalla. Se poikkeaa perinteisestä luksuksesta, jonka vetovoima pohjautuu usein elitismiin ja kalleuteen. Uudessa Volvo S80:ssa ylellisyys tuodaan esiin yksinkertaisen mutta elegantin muotoilun, käytännöllisen tekniikan ja nautintoa synnyttävien yksityiskohtien kautta. Maailmanluokan turvallisuustaso ja ympäristöystävälliset ominaisuudet kruunaavat kokonaisuuden. "Uuden S80-mallin muotoilu korostaa kehitystä. Kaikki muodot ja materiaalit edustavat muotoilunäkemystemme jatkuvaa evoluutiota. Olemme antaneet S80-mallille kompaktimman, nuorekkaamman ja dynaamisemman yleisilmeen. Sisätiloissa vallitseva hienostunut ilmapiiri on luotu tyylikkäillä materiaaleilla ja väreillä, jotka sulautuvat älykkääseen ja käyttäjäystävälliseen tekniikkaan", selvittää Volvon designjohtaja Steve Mattin. Moottorivalikoimassa V8 ja uusi kuusisylinterinen Toisen sukupolven S80 on ensimmäinen sedan-malli, joka on varustettu Volvon kompaktilla poikittain asennetulla V8-moottorilla (315 hv ja 440 Nm). Neljä katalysaattoria ja edistyksellinen elektroniikka tekevät alun perin Volvo XC90 -mallissa esitellystä voimanlähteestä yhden markkinoiden puhtaimmista V8-moottoreista. Uuden S80:n yhteydessä lanseerataan myös täysin uusi vapaasti hengittävä kuusisylinterinen rivimoottori, jonka kompakti koko on Volvon viisisylinteristen moottorien luokkaa. Voimanlähteen apulaitteet ja nokka-akselin käyttömekanismi on sijoiteltu uudelleen ja integroitu osittain itse sylinteriryhmään, minkä ansiosta moottorin voi liittää yhteen kuusivaihteisen automaattivaihteiston kanssa. Uuden kuusisylinterisen yksikön iskutilavuus on 3,2 litraa ja suurin teho 238 hevosvoimaa. 320 Nm:n maksimivääntömomentti takaa ripeän kiihtyvyyden. S80:n moottorimallisto sisältää myös viisisylinterisen 2,5 litran turbon (200 hv ja 300 Nm sekä uuden sukupolven viisisylinterisen turbodieselin (185 hv ja 400 Nm). Neliveto ja V8 Volvon AWD-nelipyörävetojärjestelmä on aluksi saatavana V8-moottorilla varustettuihin S80-versioihin. Uuteen S80-malliin on saatavana myös myöhemmin aktiivinen Four-C-alustajärjestelmä, joka säätää aktiivisesti alustan iskunvaimennusta valitun ajotyyliasetuksen mukaisesti Dynaaminen ajovakaudenhallintajärjestelmä (DSTC) kuuluu S80-mallin vakiovarusteisiin. Uusi varoitusjärjestelmä S80:n turvallisuustaso on maailmanluokkaa. Mallissa on mm. edelleen kehitetty patentoitu rakenne ja uusia aktiivisia turvallisuusjärjestelmiä. Uusi S80 on ensimmäinen Volvo-malli, jossa on törmäysvaroittimella ja jarrutusavulla varustettu mukautuva vakionopeussäädin. Järjestelmä käsittää kaksi toimintoa. Mukautuva vakionopeussäädin ylläpitää automaattisesti tiettyä etäisyyttä edellä ajavaan ajoneuvoon. Jos vakionopeussäädin ei ole käytössä ja välimatka edessä olevaan autoon lyhenee uhkaavasti, järjestelmä varoittaa kuljettajaa aktivoimalla äänimerkin ja varoitusvalot. Jarrujärjestelmä valmistautuu samalla tehostamaan jarrutusta. Uudessa S80-mallissa on aktiiviset Bi-Xenon-ajovalot, jotka kääntävät valokeilaa kaarteiden suuntaisesti ja tarjoavat parasta mahdollista näkyvyyttä. Volvo S80 esittelee ensimmäisenä maailmassa edistyksellisen PCC-kauko-ohjausyksikön (Personal Car Communicator), jonka avulla kuljettaja voi tarkistaa turvatason (esim. ovatko ovet lukossa, onko hälytin aktivoitunut) jo ennen autolle saapumista. Ns. sydämenlyöntitunnistin varoittaa myös, jos joku piileskelee ajoneuvon sisällä. Maailmanluokan audiojärjestelmä Uuden Volvo S80:n voi luonnollisesti varustaa Volvon Premium Sound -audiojärjestelmällä. Alpinen digitaalinen ICE Power -vahvistin, Dolbyn Pro Logic II Surround -tekniikka ja Dynaudion kaiuttimet luovat yhdessä erinomaisen audioelämyksen. "Olemme vakuuttuneita, että uudesta Volvo S80 -mallista tulee segmentillään vahva kilpailija, joka vetää puoleensa useita uusia asiakkaita. Tavoitteenamme on, että 70 prosenttia S80-autoista (keskimääräinen volyymi 50 000 kappaletta vuodessa) myydään asiakkaille, jotka eivät vielä tällä hetkellä aja Volvolla. Päämarkkina-alueemme ovat USA, Saksa, Espanja, Ruotsi ja Kiina", Fredrik Arp toteaa. 31.1.2006 www.media.volvocars.com Kuvien ja tiedotteiden lisäksi videomateriaaliin voi tutustua kohteessa kohdassa Broadcast Room. Jos et ole aikaisemmin käyttänyt sivustoa, pyydämme sinua ensin rekisteröitymään palveluun. Kun rekisteröitymisesi on hyväksytty, voit tilata digitaalista tai nauhamateriaalia. Rekisteröityminen ja videot ovat median edustajille ilmaisia. Tämän lehdistömateriaalin kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Tiedot voivat vaihdella maittain ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.