Uusi Volvo V50 Sportswagon

Uusi Volvo V50 Sportswagon Uudessa Volvo V50 -mallissa on samat avut ja filosofia kuin Volvon edeltävissä Sportswagon-malleissa. Vahva painotus sanoilla "sports" ja "wagon" - eli urheilullinen ja tilava monikäyttöinen auto. Volvo V50 Sportswagon on täydellinen niille, jotka haluavat autoltaan nuorekasta ja "siistiä" ulkonäköä. Ja mainoksen sanoin: "Eikä siinä vielä kaikki" - lisänä tulevat käytännölliset yksityiskohdat ja runsaat tavaratilat. Uusi Volvo V50 Sportswagon ottaa askeleen myös muotoilukielen ja varustetason osalta - kohti suurempaa, Volvo V70 -farmarimallia. Se on aito Premium-luokan auto, jonka ominaisuudet kiehtovat nuoria, liikkuvaisia perheitä. Perheitä, joilla on yksi tai kaksi lasta. Aktiivisia ihmisiä, jotka etsivät Premium-autoa. Tuotantotavoite on 74 000 autoa vuodessa ja ensimmäiset toimitukset tapahtuvat alkuvuodesta 2004. Uuden S40 -mallin tapaan Volvo V50 Sportswagon valmistetaan Volvon tehtailla Belgiassa. Laajennustöiden valmistuttua Gentin tehtaat ovat yrityksen suurin tuotantolaitos, jonka vuosittainen kapasiteetti on 270 000 autoa. Mullistava keskikonsoli Uuden Volvo V50 -mallin matkustamon tunnusomaisin ominaisuus on ainutlaatuinen, huippuohut vapaasti kelluva kojetaulun keskikonsoli, joka yhdistää tyylikkäästi tunnelikonsolin ja kojetaulun. Siinä on ergonomisesti muotoillut toiminnalliset säätimet. Useimpia niistä käytetään useamman toiminnon ohjaamiseen, loogisesti ja käytännöllisesti. Kojetaulun keskikonsolin yläosan säätimillä ohjataan audiojärjestelmää, integroitua GSM-puhelinta ja navigaatiojärjestelmää, kun taas alaosan säätimiä käytetään ilmastoinnin ohjaamiseen. Kojetaulun keskikonsolin takana on käytännöllinen säilytystila henkilökohtaisille esineille, johon pääsee käsiksi helposti molemmilta puolilta. Kojetaulun keskikonsoliin on tarjolla auton muiden paneelien tavoin eri koristepaneeleita. Niistä näyttävin on läpinäkyvästä muovista valmistettu "Iced Aqua", joka luo huipputeknisen vaikutelman, sillä sen läpi näkee vilauksen auton elektroniikasta ja tekniikasta. Moderni Sportswagon Volvo V50 -mallin takaosan muotoilu on pehmeämpää ja urheilullisempaa kuin perinteisemmässä V70-farmarimallissa. Pyöreiden kattolinjojen ja jyrkän perän yhdistelmä luo modernin ja tyylikkään vaikutelman. Pyöristetty etuosa, lyhyt konepelti ja eteen venytetty matkustamo korostavat tätä vaikutelmaa. Raideleveyttä ja akseliväliä on kasvatettu; pyörät ovat käytännössä lähellä auton "nurkkia". Urheilullisen ulkonäön ohella järjestely lisää auton vakaata ajokäyttäytymistä. Kori muistuttaa ylhäältä katsottuna venettä, jossa on pyöristetty keula, leveä keskilaiva ja kapeneva perä. Leveät olat ja veneen muoto luovat kompaktin ja atleettisen olemuksen parantaen samalla auton erinomaista aerodynamiikkaa. Volvo V50 on 46 mm pidempi kuin uusi S40. Takapyörien takana olevaa osaa on pidennetty ja hyödynnetty tavaratilan kasvattamiseen. Useita törmäysvyöhykkeitä Uudessa Volvo V50 Sportswagonissa on erittäin korkeat sekä ehkäisevän että suojaavan turvallisuuden tasot. Volvon tavoitteena on ollut saavuttaa sama, korkeatasoinen turvallisuus kuin Volvo S80 -mallissa. Volvo V50 -mallin etuosan rakenne on jaettu useaan törmäysvyöhykkeeseen, joilla on oma tehtävänsä auton muodonmuutoksessa. Uloimmat vyöhykkeet painuvat eniten kasaan. Mitä lähemmäs törmäysvoimat pääsevät matkustamoa, sitä vähemmän materiaalit antavat myöten. Eri vyöhykkeiden toisistaan poikkeavat ominaisuudet on aikaansaatu käyttämällä eri teräslaatuja. Rakenteessa on neljää erilaatuista terästä. Perinteisen koriteräksen lisäksi siinä on käytetty kolmea eri lujaterästä: lujaterästä, extralujaterästä ja ultralujaterästä, eli booriterästä. Vyöhykejärjestelmä sitoo törmäysvoimia nerokkaasti ja tehokkaasti. Kompaktit moottorit lisäävät kolariturvallisuutta Tehokkaan "pakkauksen" ansiosta uuden Volvo V50-mallin viisisylinteriset moottorit ovat 200 mm kapeampia. Koska moottorit asennetaan poikittain, pienempi leveys lisää moottorin ja matkustamon välistä tilaa. Moottorilla on tilaa liikkua kolarissa jopa 150 mm taakse, ennen kuin kampiakseli osuu moottoritilan väliseinän lähellä olevaan poikittaispalkkiin. Uudessa Volvo V50 -mallissa on samantyyppiset matkustamon turvajärjestelmät kuin suuremmissa Volvo-malleissa, mukaan lukien WHIPS- piiskaheilahdussuojajärjestelmä (Whiplash Protection System) ja SIPS- sivutörmäyssuojajärjestelmä (Side Impact Protection System) SIPS- sivuturvatyynyineen ja IC-turvaverhoineen. Täysin uusi Volvo V50 Sportswagon on 54 mm leveämpi kuin sen edeltäjä V40. Se antaa lisää muodonmuutostilaa sivukolareissa. Reunimmaisiin takaistuimiin voidaan asentaa integroidut lasten turvaistuimet yli kolmevuotiaille lapsille. Muiden tienkäyttäjien suojaaminen Uuden Volvo V50 -mallin etuosassa on tasaiset, sileät pinnat ja pyöristetyt kulmat. Nurkat ja paneelit on muotoiltu vähentämään jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden loukkaantumisriskiä onnettomuuksissa. Puskurin etupuolella on lisäksi energiaa sitova rakenne, joka vähentää jalkavammojen riskiä. Konepelti ja etuolat sitovat törmäysvoimia. Ne vähentävät päävammojen riskiä. Lisäksi uuden, kompaktin bensiinimoottorin ansiosta konepellin ja sylinterikannen väliin jää 70 mm tyhjää tilaa, joka on muodonmuutostilaa. Vakaat ajo-ominaisuudet Uuden Volvo V50 -mallin kori on kehittyneen korimuotoilun ansiosta 34 prosenttia jäykempi kuin sen edeltäjässä, V40-mallissa. Vääntöjäykkyys parantaa osaltaan vakaita, ennakoitavia ajo-ominaisuuksia. Myös alusta, leveine raideleveyksineen ja pitkine akseliväleineen vaikuttaa positiivisesti ajovakauteen. Autossa on erillisjousitus; joustintuet edessä ja multilink-järjestelmä takana. Takajousitus sallii tietynasteisen ohjauksen takapyörille, mikä estää autoa joutumasta sivuluisuun. Uudessa Volvo V50 -mallissa on markkinoista riippuen vakiona tai lisävarusteena: · STC-luistonestojärjestelmä (Stability and Traction Control) vakiona · DSTC-ajovakauden hallintajärjestelmä (Dynamic Stability and Traction Control) lisävarusteena, joka oikaisee auton kulkua, mikäli se pyrkii sivuluisuun Uudessa Volvo V50 -mallissa on erittäin tehokkaat ABS-jarrut, joissa on elektroninen jarrutehojen jako takapyörille ja automaattinen hätäjarrutustehostin, EBA (Emergency Brake Assistance). Etujarrulevyissä on jäähdytyskanavat. Levyn koko on sovitettu moottorin tehon mukaan (suurimmillaan halkaisija on 16,5-tuumaa). Ainutlaatuinen tietojärjestelmä Volvo V50 Sportswagon -mallissa on kuljettajan IDIS-järjestelmä (Intelligent Driver Information System). IDIS on automaailman uutuus, joka nähtiin ensi kertaa uudessa Volvo S40 -mallissa. Siihen on haettu innoitusta lentokonetekniikasta. Järjestelmä vähentää kuljettajan häiriötekijöitä ajon aikana. Vaativissa tilanteissa, kuten ohitustilanteissa ja jarrutuksissa integroidun GSM-puhelimen ja tiettyjen oheislaitteiden välittämiä tietoja viivytetään, kunnes tilanne rauhoittuu. IDIS-järjestelmä on vakiona kaikissa uuden Volvo V50 -mallin versioissa, riippumatta siitä, onko autossa integroitu GSM-puhelin vai ei. Avaimetonta ajoa Volvo V50 voidaan varustaa avaimettomalla lukitus- ja käynnistysjärjestelmällä, jonka avulla auto voidaan lukita, avata ja käynnistää ilman avainta. Riittää, että kuljettajalla on niin kutsuttu PAD-avainkortti (Passive Authorisation Device) mukanaan. Kaikki perinteiset kauko-ohjattavat toiminnot, kuten lähestymisvalot ja paniikkihälytys voidaan aktivoida myös matkan päästä. Järjestelmä tarjoaa täyden liikkumavapauden ja nopean pääsyn autoon uhkaavissa tilanteissa. Tehokkaat moottorit Volvo V50 -mallissa on poikittain asennetut, viisisylinteriset rivimoottorit. Useimmat moottorin apulaitteet ja ulkoiset osat on suunniteltu ja asennettu siten, että moottori vie poikkeuksellisen vähän tilaa. Tuloksena on 200 mm kapeampi ja 25 mm lyhyempi moottori kuin suuremmissa Volvo -malleissa. Kompaktin formaatin ansiosta moottori on myös kevyempi. Se lisää yhdessä Volvon ajoneuvoarkkitehtuurin - poikittain asennetun moottorin kanssa - myös kolariturvallisuutta. Uudet viisisylinteriset rivimoottorit ovat tilavuuksiltaan 2,4 ja 2,5 litraa. Viisi sylinteriä ja suuri iskutilavuus tuottavat muhkean väännön jo alhaisilla moottorikierroksilla - sekä rivakat kiihdytykset. Tehokkaimmassa, T5-moottorissa on 162 kilowatin (220 hv) huipputeho ja 320 newtonmetrin vääntö. Sen yhteyteen saa samantyyppisen, elektronisesti ohjatun nelipyörävedon kuin muihin Volvo -malleihin. Uuteen Volvo V50 -malliin on tarjolla esittelystä lähtien myös kaksi viisisylinteristä vapaasti hengittävää moottoria (125 kW ja 103 kW, eli 170 hv ja 140 hv) - sekä täysin uusi nelisylinterinen dieselmoottori (100 kW, eli 136 hv). Turbodiesel-moottorissa on toisen polven yhteispaineruiskutus. Polttoaineen ruiskutusjärjestelmän toimintapaine on huikea, mikä varmistaa erittäin hienojakoisen polttoainesuihkun. Se lisää suorituskykyä ja vähentää päästöjä. Dieselmoottoriin saa myös hiukkassuodattimen. R-mallien vaihteistot Volvo V50 T5 -mallissa on kuusiportainen Volvo S60 R- ja V70 R - malleihin kehitetty käsivalintainen vaihteisto. Vapaasti hengittävissä moottoreissa on Volvon uuden sukupolven viisiportainen käsivalintainen vaihteisto. Volvo V50 -mallissa käytettävä automaattivaihteisto on sama kuin suuremmissa Volvo -malleissa. Viisiportainen vaihteisto, jossa on mukautuva vaihteensiirto-ohjelma, toisin sanoen se mukautuu kulloiseenkin ajotyyliin. Turbodiesel-moottorissa on vakiona kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto (eri kuin T5-mallissa). Se tarjoaa rivakat kiihdytykset ja erinomaisen vetovoiman kaikilla vaihteilla. Alustassa suuren auton ominaisuudet Uusi Volvo V50 on kehitetty samassa hengessä kuin Volvo S60 ja Volvo S80. Kehittyneistä Volvo S60 R- ja V70 R-malleista saatu kokemus muodosti pohjan uudelle Sportswagon-mallille. Suuren auton ominaisuuksien taustalta löytyy viisisylinterinen voimanlähde. Erillisjousitus ja takapään multilink-järjestelmä tarjoavat erinomaisen yhdistelmän ajomukavuutta ja johdonmukaista käyttäytymistä. Volvo V40 -malliin verrattuna leveämpi raideleveys ja pidempi akseliväli lisäävät niin ikään auton vakaata tiekäyttäytymistä. Elektrohydraulinen ohjaus on kevyt ja tarkka ja tarjoaa hallitun ohjaustuntuman. Tarkat valinnat Uusi Volvo V50 Sportswagon valmistetaan maailman nykyaikaisimpiin kuuluvalla tuotantolaitoksella. Valmistusmetodit, sekä valmistuksessa käytettävät materiaalit ja aineet valitaan siten, että ne eivät aiheuta terveysriskiä tehtaan henkilöstölle eivätkä sen läheisyydessä asuville. Kaikki autoon liittyvä tekniikka suunnitellaan siten, että sekä sen valmistuksen että käytön ympäristörasitteet ja päästöt jäävät mahdollisimman pieniksi. Uudessa V50-mallissa on muiden Volvojen tapaan myös erittäin suuri kierrätysaste. Suomeen keväällä 2004 Uusi Volvo V50 saapuu Suomen markkinoille keväällä 2004. 4.12.2003 "Tämän lehdistötiedotteen tiedot koskevat Volvon kansainvälistä automallistoa. Varusteet saattavat vaihdella markkinoittain ja vaihtua ennalta ilmoittamatta." Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=32509 www.media.volvocars.com www.volvocars.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/04/20031204BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/04/20031204BIT00220/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/04/20031204BIT00220/bild.html Pictures