Uusi Volvo XC70 – menestystarina jatkuu

• Crossoverin, henkilöauton ja maastoauton yhdistelmän, suosio kestää
• Lisää ylellisyyttä ja enemmän suorituskykyä
• Myyntitavoite 40 000 autoa vuodessa
• Suurin markkina-alue Yhdysvallat
• Suomessa ennakkomyynti käynnistyy keväällä ja asiakastoimitukset loppuvuodesta

Kun Volvon ensimmäinen XC-malli ilmestyi maanteille vuonna 1996, autosta tuli välitön myyntimenestys ja samalla aivan uuden Cross Country -segmentin edelläkävijä. Cross Country –malleissa yhdistyy henkilöauton ajettavuus ja maastoauton suorituskyky.
Volvo XC70:n kolmas sukupolvi astelee parrasvaloihin Geneven autonäyttelyssä. Alkuperäinen ideologia on tallella, mutta kokonaisuuteen on lisätty entistä enemmän ylellisyyttä ja suorituskykyä.

Kun XC tuli markkinoille kymmenisen vuotta sitten, Volvo odotti sen myynnin yltävän 15 000 kappaleen tasolle. Lukema kohosi 17 500 ajoneuvoon, kun eritoten amerikkalaiset asiakkaat huomasivat, että auto tarjosi kaikki tarpeelliset SUV-kaupunkimaasturien ominaisuudet aidossa Premium-luokan ajoneuvossa erityisellä Volvo -tunnelmalla kruunattuna. Termi ”crossover” oli syntynyt.

Volvo XC70 on säilyttänyt vetovoimansa vuosien varrella, ja sen nykyinen sukupolvi on yltänyt parhaimpana vuotenaan noin 40 000 ajoneuvon kappalemyyntiin.
“Meillä on alusta alkaen ollut käsissämme voittoisa konsepti. Uusi XC70 on säilyttänyt kovan ja suorituskykyisen asenteen, mutta siitä on samalla tullut entistä mukavampi ajoneuvo. Suunnittelutyöryhmämme on antanut autolle entistä elegantimman ja ylellisemmän ulkoasun”, kertoo Volvon pääjohtaja Fredrik Arp.

Täydellinen ajoneuvo aktiiviseen elämään
Uusi Volvo XC70 on kotonaan niin oopperan pysäköintialueella kuin karuissa metsämaastoissakin.
Entistä mukavampi ja ylellisempi tunnelma, käytännöllisyys ja monipuolisuus sekä XC-malleille ominainen neliveto ja suorituskyky tekevät XC70:stä täydellisen kumppanin mitä moninaisimpiin aktiviteetteihin.
Useat nk. lifestyle-autot korostavat vain arvokasta imagoa. Suuri osa nykypäivän ja tulevaisuuden XC70-ostajista kuitenkin valitsee autonsa monipuolisten ominaisuuksien ja yleisen kapasiteetin perusteella.
“XC70 on laadittu viemään kuljettaja ja matkustajat määränpäähänsä. Sillä on kuitenkin kykyä ja uskallusta jatkaa matkaa vieläkin pidemmälle. Järjestimme pari vuotta sitten koeajon Meksikossa Baja Californian heikkokuntoisimmilla teillä. Jopa kaikkein karaistuneimmat seikkailijat olivat vaikuttuneita XC70:n ominaisuuksista”, Fredrik Arp muistelee.

Uusi XC70 pystyy vieläkin parempaan. Malliin on saatavana kuusisylinterinen bensiinimoottori ja viisisylinterinen turbodiesel. Uudessa mallissa Haldexin elektronisesti ohjattua nelivetoa voi täydentää aktiivisella Four-C-alustalla, joka sisältää kolme eri ajoasetusta. Alamäkihidastimen ja tuuletettujen istuinten kaltaiset varusteet tekevät ajokokemuksesta entistä miellyttävämmän.

Amerikkalainen rakkaustarina
XC70 on jatkossakin pääasiassa pohjoisamerikkalainen menestystarina. Lähes puolet noin 40 000 auton vuosittaisesta kokonaisvolyymista toimitetaan Pohjois-Amerikkaan. USA on luonnollisesti XC70:n suurin yksittäinen markkina-alue.
Volvon crossover-malli on kuitenkin vahvassa nousussa myös Euroopassa, joka kattaa noin 40 prosenttia kokonaismyynnistä. Ruotsi on Euroopan maista suurin yksittäinen markkina-alue, ja seuraavilla sijoilla tulevat Iso-Britannia ja Saksa.
Uusi XC70 esitellään yhdessä uuden V70-mallin kanssa Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa. Suomessa auton ennakkomyynti käynnistyy keväällä ja asiakastoimitukset loppuvuodesta.

Vientiä myös Kiinaan
Volvo suunnittelee esittelevänsä uuden XC70-mallin myös Kiinassa. Maan odotetaan nousevan mallin myyntitilastoissa nopeasti peräti kolmannelle sijalle.
“Voimakkaasti kasvavilla Kiinan markkinoilla on suurta kiinnostusta vahvoja, monipuolisia ja tyylikkäitä ajoneuvoja kohtaan. Volvo XC90 on maassa jo erittäin suosittu, ja uskomme, että uusi XC70 nousee merkittävään rooliin suunnitelmissamme kasvattaa myyntiämme Kiinassa. Menestyksekäs XC-mallistomme laajenee pian uudella XC60:lla. Tarjoamalla kolme erilaista XC-mallia pystymme kattamaan yhä suuremman osan asiakaskunnasta, joka arvostaa sekä vakuuttavaa voimaa että ylellistä henkilöautomaista mukavuutta. Tämä kaikki on saanut alkunsa XC70:stä, josta on nyt tullut entistä kiehtovampi kokonaisuus”, Fredrik Arp toteaa.

5.3.2007

Lisätietoa ja korkearesoluutiokuvia