VASTUUNTUNTOINEN YRITYSTOIMINTA KANNATTAA

VASTUUNTUNTOINEN YRITYSTOIMINTA KANNATTAA Vastuuntuntoinen toiminta kannattaa, on kyse sitten turvallisten autojen valmistamisesta, ympäristöstä huolehtimisesta tai toiminnan kasvattamisesta. Näin toteaa Volvon pääjohtaja Hans-Olov Olsson yrityksen vuosiraportin julkaisun yhteydessä. Vastuuntuntoisen toiminnan kannattavuudesta todistaa myös ruotsin tielaitoksen ja vakuutusyhtiö Folksamin tekemä tuore, laaja tutkimus eri automallien suojasta piiskaheilahdusvaurioita vastaan. Volvot ja Saabit olivat ylivertaisesti parhaita. Loppuyhteenvedossa todetaan, että invalidisoivien niskavaurioiden määrä puoliintuisi, jos kaikissa autoissa olisi yhtä korkealuokkainen suojaustaso. - Tulosten merkitys asiakkaiden ostopäätöksenteolle on mielestäni ilmeinen. Yhtä selvää on myös, että meillä on autonvalmistajana mahdollisuus vaikuttaa oman taloutemme lisäksi myös yhteiskunnan talouteen. Piiskaheilahdusvaurioista yhteiskunnalle aiheutuvat kustannukset ovat vuosittain 5-10 miljardia ruotsin kruunua. Olen myös vakuuttunut, että pitkällä tähtäimellä piiskaheilahdussuojasta tulee pakollinen kaikkiin uusiin autoihin, Hans-Olov Olsson sanoo ja jatkaa: - Se, että yhteisvastuu ei ole pelkkä eettinen kannanotto, vaan myös olennainen osa yrityksen liiketoimia ja imagoa on ollut jo kauan Volvon tiedossa. Sen on moni edellinen Volvon johtaja näyttänyt toteen. Turvavyöt vakiona Jo 1950-luvulla Volvon tuolloinen johtaja Gunnar Engellau päätti, että turvavöiden tulee kuulua auton vakiovarustukseen. Vastuuntuntoinen päätös ei muuttanut pelkästään vallitsevaa teollisuusstandardia vaan vaikutti myös koko automarkkinoiden vaatimuksiin. Hyvä esimerkki siitä, kuinka autoteollisuus itse paransi autojen turvallisuutta lainsäädännön sijasta. Engellaun kaukonäköisyys vaikutti osaltaan myös siihen, että turvallisuus on nykyään Volvon tärkeimpiä arvoja. - Vastuuntuntoisen yrityksen on käytävä keskustelua sekä yhteiskunnan vakiintuneiden että uusien ryhmien kanssa. Keskustelun piiriin kuuluu kaikki tielaitoksesta aina Amnesty Internationaliin. On huomioitava, että yhteiskunta muuttuu ja syntyy uusia ryhmiä, joilla on vaihtelevat tarpeet. Yrityksen hyvä maine on mielestäni itsestään selvä tapa lisätä huomiota ja kasvua. Se houkuttelee sekä hyvää työvoimaa että uskollisia asiakkaita, toteaa Hans-Olov Olsson. - Eräs keino kertoa siitä mitä yrityksemme tekee ja edustaa on vuosittainen raporttimme, Hans-Olov Olsson päättää. Corporate Citizenship 2002 -raportti on luettavissa ja imuroitavissa kokonaisuudessaan osoitteessa: http://citizenship.volvocars.com/ 1.8.2003 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/01/20030801BIT00990/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/01/20030801BIT00990/wkr0002.pdf