Volvo 3CC: KONSEPTI, JOKA YLITTÄÄ TAVALLISEN AUTON RAJAT

Volvo 3CC: KONSEPTI, JOKA YLITTÄÄ TAVALLISEN AUTON RAJAT Volvo Car Corporation on muuttamassa näkemystämme tulevaisuuden autosta. Yhtiön 3CC-prototyyppi esiintyy yleisölle ensimmäistä kertaa Michelin Challenge Bibendum -tapahtumassa Shanghaissa, Kiinassa lokakuun 12.-14. päivä. Volvo 3CC:n omalaatuinen ulkoasu luo erittäin dynaamisen vaikutelman. Raikkaan näköinen uutuusmalli on rohkeista ratkaisuistaan huolimatta helposti tunnistettavissa Volvoksi. Konepellin alla hyrrää sähköinen voimansiirtojärjestelmä, joka kiihdyttää auton 0-100 km/h noin kymmenessä sekunnissa ja taittaa matkaa hiljaisesti ja hallitusti jopa yli 135 kilometrin tuntinopeudella - ilman haitallisia päästöjä. Volvo 3CC on vain 3 899 mm pitkä, 1 624 mm leveä ja 1 321 mm korkea ajoneuvo. Malli muistuttaa mitoiltaan klassista kaksipaikkaista urheiluautoa mutta on ominaisuuksiltaan täysin ainutlaatuinen. Sporttinen 3CC kätkee sisäänsä useita miellyttäviä yllätyksiä. Autossa on nokkelan 2+1-istuinjärjestelyn ansiosta istumapaikat edessä kahdelle aikuiselle ja takana yhdelle aikuiselle tai kahdelle lapselle. Ajoneuvon huolellisesti viimeistelty kolmipaikkainen matkustamo takaa ainutkertaisen mukavuuden ja erinomaisen näkyvyyden. "Volvo esittelee 3CC:n avulla uuden näkökulman autoiluun. Myös tulevat sukupolvet pääsevät nauttimaan tämän ajoneuvon synnyttämästä vapauden tunteesta. Meille on tärkeää kehitellä uusia keinoja, joilla pyritään vähentämään mm. saasteita", kertoo Volvon seuranta- ja konseptikeskuksen (VMCC) toimitusjohtaja Lars Erik Lundin. Kalifornia inspiroi Volvo 3CC on Kaliforniassa sijaitsevan VMCC-keskuksen suunnittelijoiden ja insinöörien hengentuote. Tavoitteena oli luoda tulevaisuuden haasteisiin vastaava konsepti, joka korostaa autoilun saralla kestävää kehitystä. Uuden mallin tuli olla taloudellinen, monipuolinen, mukava ja turvallinen - mutta myös hyvännäköinen ja jännittävä ajettava. "Pyrimme luomaan kuluttajiin myönteisen yhteyden, jotta he haluaisivat nähdä itsensä automme ratissa. Haluamme tuoda ihmisten elämään lisää tunnearvoja tarjoamalla heille ympäristöystävällisen ajoneuvon, joka vetoaa kaikkiin aisteihin", Lars Erik Lundin toteaa. Volvo 3CC tuntuu kompakteista mitoistaan huolimatta tilavalta. Auton sulavat linjat ja keveät sävyt synnyttävät tyylikkään kokonaisuuden. Ergonomiset sisätilat, matalaprofiilinen A-pilari ja katon kolme läpinäkyvää paneelia lisäävät avaraa vaikutelmaa. Ovet avautuvat ylöspäin, ja liukuva kojelauta helpottaa autoon astumista. Ainutlaatuiset liukuvat istuimet puolestaan tekevät takaistuimelle käymisen vaivattomaksi. Polkimet säätyvät nopeasti kuljettajan mieltymysten mukaisesti. Volvon tavoitteena ei ollut tehdä 3CC:stä pelkkä katseiden vangitsija, vaan yhtiö halusi myös korostaa kestävää kehitystä ja tehokkuutta. Päämäärä on saavutettu hyvän aerodynamiikan, kevyiden runkomateriaalien ja sähköisen voimansiirron avulla. Volvo päätti käyttää 3CC:ssä kevyempää teräsrunkotyyppiä ja kerrosrakenteisia komposiittilattiapaneeleja, jotka yhdessä takasivat korkean turvallisuustason ja alhaisen painon. Auton ulompi rakenne koostuu yksiosaisesta hiilikuitukuoresta. Rungon erinomainen jäykkyystaso ja innovatiivinen jousitus antavat ajoneuvolle mainiot ajo- ominaisuudet. Hyvä suorituskyky "Sähköenergiavaranto sijaitsee kaksoislattian suojissa. Asetteluja voidaan helposti mukauttaa tulevaisuudessa sopivimman voimansiirtojärjestelmän vaatimusten mukaisiksi (esim. bensiini, diesel, biokaasu tai hybridi). Esittelemme Shanghaissa erittäin haastellisen sähköisen moottoriratkaisun. Haluamme korostaa tekniikan potentiaalia olosuhteissa, joissa on saatavana runsaasti sähköksi muunnettavaa energiaa", kertoo VMCC-keskuksen tiedejohtaja Ichiro Sugioka. Perusteelliset tuulitunnelitestit ovat nostaneet Volvo 3CC: n aerodynaamisen tehokkuuden tasolle, joka on 30 % korkeampi kuin uudessa S40-mallissa. Volvo 3CC:llä voi ajaa yhtäjaksoisesti tietyissä olosuhteissa yli 300 kilometriä. Vääntömomentin ja painon suhde on karkeasti verrattavissa tehokkaaseen T5-malliin. Energiasta noin 20 prosenttia pystyy tavallisissa ajo-olosuhteissa palautumaan jarrutuksissa. Erinomainen suorituskyky on saavutettu erityisesti Volvo 3CC -mallia varten kehitetyn voimansiirtojärjestelmän avulla. Sähkövoima on peräisin ohueen kerrosrakenteiseen lattiaan pakatuista litium-ioni-kennoista, jollaisia käytetään myös nykyaikaisissa kannettavissa tietokoneissa. Shanghaissa esiteltävä etuvetoinen Volvo 3CC käyttää etu- ja takajousituksessa kaksoiskolmiotukia. Tehostamattomat jarrut ovat täysin riittävät energiaa palauttavaa sähköistä jarrutusta hyödyntävän kevyen ajoneuvon pysäyttämiseen. 3CC-mallissa on Michelin Pilot Sportin 215/45 ZR18 -renkaat, joita näkee tavallisesti vain erittäin suorituskykyisissä supermalleissa. Volvo 3CC:n dynaamiset sisätilat tarjoavat ergonomisen matkustusympäristön kuljettajalle ja matkustajalle. Kojetaulun kytkimiä on korvattu valoja, ilmastointia ja audiojärjestelmää ohjaavilla sensoreilla, jotka aktivoituvat viiden millimetrin etäisyydeltä. "Volvo ei ole tyytynyt vain hienosäätämään nykyistä autotekniikkaa uusille markkinoille, vaan yhtiö on kyseenalaistanut ja arvoinut tarkkaan erilaisia tulevaisuuden näkymiä. Lopputulos on täysin tuore konsepti. Uskomme, että Volvo 3CC avaa uuden oven tulevaisuuteen", toteaa Volvon merkki-, tuote- ja liikestrategioiden johtaja Lex Kerssemakers. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/ index.asp?pmid=48694 Lisätietoja ja kuvia on saatavana osoitteesta http://volvocars.com.cn 12.10.2004 www.media.volvocars.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/12/20041012BIT00080/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/12/20041012BIT00080/bild.html Kuvia