Volvo aloittaa Bi-fuel -henkilöautojen maahantuonnin

Volvo Auto aloittaa Volvo Bi-fuel -mallien maahantuonnin. Maakaasua ja bensiiniä hyödyntävät autot ovat huomattavasti bensiinikäyttöisiä ympäristöystävällisempiä sekä käyttökustannuksiltaan edullisempia. Volvo V70 Bi-fuel- ja S60 Bi-fuel –mallit ovat ensiesittelyssä Helsinki Motor Show’ssa.

”Suomessa on ollut pitkään tilanne, jossa autoja ei ole tuotu myyntiin, koska ei ole ollut yksityisille tarkoitettuja maakaasun tankkausasemia. Tankkausasemia ei ole puolestaan rakennettu, koska ei ole ollut autoja. Haluamme nyt tuoda oman vaihtoehdon aloittamalla Bi-fuel -autojen maahantuonnin”, myynti- ja markkinointijohtaja Heikki Ahdekivi Volvo Autosta sanoo. Gasumin tytäryhtiö Suomen Kaasuenergia avasi tänä vuonna ensimmäisen julkisen tankkausaseman Helsingin Malmille ja ensi vuodeksi on suunnitteilla kuuden uuden aseman avaaminen. Yksityisille avoimien tankkausasemien lisäksi joissakin yrityksissä on omia maakaasun tankkauspisteitä. Lisäksi maakaasulla lämmitettävien asuntojen yhteyteen on jatkossa mahdollista saada oma kotitankkauslaitteisto. Volvo Bi-fuel -mallisto Bi-Fuel -konsepti takaa ympäristöystävällisemmän suorituskyvyn ja alhaisemmat käyttökustannukset ilman, että Volvo-autoille tyypillisestä mukavuus- ja turvallisuustasosta on tarvinnut tinkiä. Sekä Volvo V70 Bi-fuelin että S60 Bi-fuelin voimanlähteenä on 2,4-litraisen bensiinimoottorin pohjalle tehty 103 kilowatin (140 hv) tehoinen moottori. Polttoaineena käytetään vaihtoehtoisesti joko maakaasua tai bensiiniä. Kuljettaja voi valita käytettävän polttoaineen nappia painamalla, ja toisen polttoaineen loppuessa moottori siirtyy automaattisesti käyttämään jäljellä olevaa vaihtoehtoa. Mallien suorituskyky on kaasulla ajettaessa samaa luokkaa bensiiniin verrattuna. Tehoa on täsmälleen saman verran. Volvo Bi-fuel autojen toimintasäde on maakaasulla noin 250–300 ja bensiinillä noin 300 kilometriä. Pelkällä kaasulla ajaminen onnistuu siten hyvin esimerkiksi normaalissa työmatka-ajossa. Bensiinitankin ansiosta autolla voi lähteä pidemmällekin, vaikka matkan varrella ei kaasuntankkausasemia olisikaan. Volvo Bi-Fuel - jo kymmenen vuotta ympäristöystävällisiä ratkaisuja Ympäristöystävällisyys on yksi Volvon tärkeimmistä arvoista ja se näkyy kaikessa toiminnassa. Merkin ensimmäinen Bi-fuel -auto oli kymmenen vuotta sitten esitelty, maakaasua hyödyntävä Volvo 850. Kymmenessä vuodessa suurimmiksi markkinoiksi ovat nousseet Ruotsi, Saksa ja Italia, jossa on jo yhteensä 400 000 maakaasuautoa ja 500 tankkausasemaa. Volvo V70 Bi-fuel osoittautui Saksan Autoliiton (ADAC) laajassa Eco Test 2005:ssä ylivoimaisesti puhtaimmaksi ylemmän keskikokoluokan autoksi ja koko testin toiseksi puhtaimmaksi sähkömoottoria hyödyntävän hybridiauton jälkeen. Ympäristöä ja lompakkoa säästävä valinta Metaani on palava kaasu, jota saadaan mm. maankuoresta (maakaasun muodossa) tai eloperäisestä jätteestä (biokaasun muodossa). Maakaasun käytön synnyttämät hiilidioksidipäästöt ovat noin 25 prosenttia alhaisemmat kuin bensiinin. Alati lisääntyvä tarve rajoittaa kasvihuonekaasupäästöjä on johtanut useissa maissa vaihtoehtoisten polttoainejärjestelmien edelleen kehittämistä koskeviin aloitteisiin. Metaanikaasukäyttöisten ajoneuvojen omistajille on myönnetty tietyillä alueilla erikoisetuisuuksia: he voivat esimerkiksi pysäköidä autonsa kaupungissa ilmaiseksi ja ajaa linja-autokaistoilla tai muilla tavalliselta liikenteeltä suljetuilla reiteillä. Monien maiden verojärjestelmä suosii autoilijoita, joiden ajoneuvot toimivat vaihtoehtoisilla polttoaineilla. Metaanikaasukäyttöinen moottori voi hieman nostaa uuden auton hintaa, mutta vaihtoehtoisen polttoaineen käyttäminen puolestaan laskee ajoneuvon yleisiä käyttökustannuksia. Maakaasun hinta Suomessa on tällä hetkellä alle puolet bensiinin hinnasta, joten Bi-fuel autoilla on mahdollisuus päästä ympäristöystävällisyyden ohella merkittäviin taloudellisiin säästöihin. Ensiesittely Suomessa Volvon Bi-fuel -autojen Suomen ensiesittely on Helsinki Motor Show’ssa joulukuussa . Volvo S60 2.4 Bi-fuelin hinta on 38 600 euroa ja Volvo V70 2.4 Bi-fuelin hinta on 42700 euroa. 17.11.2005 Lisätietoja: Laajemmat lehdistötiedotteet liitteenä. www.media.volvocars.com www.volvocars.fi www.volvocars.com