Volvo C30-mallin erikoisversiolla alle 4,5 l/100 km

Volvo panostaa uusiin biopolttoaineisiin ja hybriditekniikkaan, mutta parantaa jatkuvasti myös perinteisten voimanlähteidensä energiatehokkuutta.
Volvo C30-mallin Efficiency-niminen erikoisversio kuluttaa alle 4,5 litraa polttonestettä sadalla kilometrillä ja tuottaa CO2-päästöjä alle 120 g/km.
Lisäksi Volvo esittelee uuden Powershift-vaihteiston, joka vähentää polttoaineen kulutusta noin 8 prosentilla.

"Olemme sitoutuneet päättäväisesti vähentämään perinteisten bensiini- ja dieselmoottoreidemme polttoaineen kulutusta. Samalla madallamme jatkuvasti koko mallistomme CO2-päästöjen tasoa," Volvon tutkimus- ja kehitysosaston johtaja Magnus Jonsson kertoo.
Volvo esittelee vuonna 2008 1.6 litran 105-hevosvoimaisella turbodieselmoottorilla varustetun Volvo C30-mallin, jonka polttoaineenkulutus on alle 4,5 l/100 km.
Nykyään markkinoilla olevan Volvo C30 1.6D-mallin kulutus on 4,9 l/100 km, mutta Volvon asiantuntijat ovat onnistuneet vähentämään polttoaineen kulutusta yli 0,4 litralla sataa kilometriä kohden. Samalla CO2-päästöt ovat pudonneet 129 g/km tasosta alle 120 grammaan kilometrillä.
"Kyseessä on pienten säätöjen ja saavutusten tieteenala. Monet auton järjestelmistä ja yksityiskohdista on mitoitettu sopimaan useisiin moottorivariantteihin, pienimmistä dieselkoneista aina tehokkaimpiin bensiinimoottoreihin. Järjestelyn ansiosta kykenemme hienosäätämään eri moottoriversioita, etenkin valikoiman pienemmän pään vaihtoehtoja," Magnus Jonsson paljastaa.

Parannuksia neljällä pää-alueella
Polttoaineen kulutuksen vähentämisen taustalta löytyy parannukset neljällä osa-alueella:
Aerodynamiikka; Efficiency-mallissa on matalampi alusta, uusi takaspoileri, uusi takapuskuri, uudet alustapaneelit, parannettu moottorin jäähdytys ja aerodynaamisesti optimoidut 16-tuuman vanteet.
Vierintävastus; Uuden sukupolven “low friction”-renkaissa on pieni vierintävastus.
Pidemmät välitykset; Ainutlaatuisessa vaihteisto-versiossa on pidemmät välitykset 3-, 4- ja 5-vaihteilla.
Voimansiirron tehokkuus; Parannuksiin kuuluu uusi, kitkaltaan pienempi vaihteistoöljy sekä ohjaustehostuksen ja moottorin hallinnan optimointi.
C30 Efficiency-mallin visuaaliset uutuuselementit korostavat auton ainutlaatuista luonnetta.

Rahallinen hyvitys Ruotsissa
Perinteinen auto, jonka hiilidioksidipäästöt ovat alle 120 g/km, luokitellaan Ruotsissa ympäristöautoksi. Luokitus oikeuttaa uuden auton yksityisen ostajan saamaan valtiolta 10 000 Ruotsin kruunun (n. 1070 euron) hyvityksen.

"Toimenpiteestä on hyötyä sekä kuluttajalle että ympäristölle. Auton omistajat saavat urheilullisen ja tyylikkään Volvo C30-mallin, sekä lisäetuna entistäkin paremman polttoainetalouden, ja tietyissä maissa verokannusteita. Samalla hiilidioksidipäästöjen määrä pienenee noin 8 prosentilla," Magnus Jonsson kertoo.

Powershift-vaihteisto vähentää kulutusta 8 prosentilla
Volvo esittelee alkuvuodesta 2008 uuden, niin kutsutulla Powershift-ominaisuudella varustetun vaihteiston.
Powershift vähentää polttoaineen kulutusta noin 8 prosentilla nykyisiin automaattivaihteistoihin verrattuna. Vaihteiston saa 2 litran turbodiesel-moottorilla varustettuihin Volvo C30-, S40 ja V50-malleihin.
Yksinkertaisesti sanottuna voidaan todeta, että Powershift koostuu kahdesta rinnakkain toimivasta manuaalivaihteistosta, joita ohjataan erillisillä kytkimillä. Koska voimansiirrossa ei ole taukoa vaihteensiirron aikana, vaihtamiset ovat välittömiä ja voimansiirron tehokkuus parempaa.

Bensiini- ja dieselmoottoreiden parannukset
Ympäristö on jatkuvasti keskipisteessä Volvon kehittäessä edelleen bensiini- ja dieselmoottoreitaan.
Bensiinimoottoreiden osalta yrityksen asiantuntijat tutkivat, kuinka polttoaineen suorasuihkutustekniikkaa voidaan jalostaa ja kuinka sekä polttoaine/ilma-seoksen että venttiilien ohjauksen hallintaa voidaan kehittää.
"Polttoaineen kulutus ei ole suurin haaste dieselmoottoreiden osalta. Tärkeämpää on keskittyä yhä tiukkenevien päästörajoitusten täyttämiseen esimerkiksi typen oksidien ja hiukkaspäästöjen osalta heikentämättä kuitenkaan dieselmoottoreiden jo ennestään erinomaista polttoainetaloutta," Magnus Jonsson kiteyttää.

20.8.2007

Lisätietoa ja korkearesoluutiokuvia