• Volvo Car Finland/

Volvo Car Corporation ja Vattenfall perustavat vuonna 2012 markkinoille tuotavia sähköhybridiautoja valmistavan yhtymän

Volvo, jonka käyttövoiman voi ladata tavallisesta pistorasiasta kotona, on todellisuutta vuonna 2012. Ruotsalainen energiayhtiö Vattenfall ja Volvo Car Corporation perustavat sähköhybridiautoja valmistavan yhtymän. Ajoneuvoissa käytettävä mullistava tekniikka vähentää huomattavasti autoilun ympäristöllisiä haittavaikutuksia. Lisäksi pistorasiasta ladattavan hybridiauton omistaminen on erittäin kätevää, sillä auton voi ”tankata” kotona ja polttoainekustannukset ovat merkittävästi tavallista pienemmät.

Volvo Car Corporation ja Vattenfall perustivat tammikuussa 2007 yhteishankkeen, joka keskittyy ajoneuvojen akkutekniikan testaukseen ja latausmenetelmien kehittämiseen. Nyt on aika viedä yhteistyö seuraavalle tasolle. “Investoimme yhteisyritykseen, joka alkaa tuottaa vuonna 2012 Ruotsissa sarjavalmisteisia sähköhybridiautoja, ts. autoja, joissa on sekä sähkö- että dieselmoottori. Tämä on meille tärkeä kehityshanke, ja yhteistyömme Vattenfallin kanssa on merkittävä edistysaskel, jonka ansiosta voimme tarjota asiakkaillemme entistä ympäristöystävällisempiä autoja”, Stephen Odell, Volvo Car Corporationin pääjohtaja, kertoo. Vattenfall ja Volvo Car Corporation uskovat, että pistorasiasta ladattavien hybridiautojen sarjatuotanto ja infrastruktuurin kehittäminen luovat uusia työpaikkoja ja auttavat osaltaan säilyttämään Ruotsin edistyneen, ympäristöystävällisen teknologian eturivin maana. Kotona ladattava auto Yksi sähköhybridiautojen merkittävä etu on, että ne voidaan ladata tavallisesta kotipistorasiasta. “Haluamme vahvistaa sähkön merkitystä yhteiskunnassa sekä sen keskeistä roolia ilmasto-ongelmien ratkaisussa. Kehitämme yhteistyönä seuraavan sukupolven tekniikkaa, joka perustuu ladattaviin autoihin ja niiden erilaisiin latausvaihtoehtoihin”, Vattenfallin pääjohtaja Lars G. Josefsson kuvaa hanketta. Autojen kehittäminen ja rahoitus tehdään kahdenvälisenä yhteistyönä. Volvo Car Corporation valmistaa autot ja Vattenfall kehittää tarvittavat latausjärjestelmät ja tuottaa sähkön. Innovatiivista ympäristötekniikkaa Sähkö sopii erinomaisesti autojen voimanlähteeksi. Sähkömoottori on hyötysuhteeltaan erittäin tehokas tuottaen suunnilleen viidesosalla saman määrän energiaa, jonka fossiilisilla polttoaineilla käyvä moottori tarvitsee. Hybridiautojen hankintahinta on korkeampi kuin perinteisten autojen. Akut ovat edelleen kalliita, mutta sähköllä toimivan auton polttoainekustannukset ovat vain kolmanneksen dieselkäytön kuluista. Autojen tarvitsema käyttövoima voidaan tuottaa perinteisten, eri energialähteistä saatavan sähkön asemesta Vattenfallin sopimusasiakkailleen tarjoamalla uudistuvalla, erityisesti tuuli- tai vesivoimalla tuotetulla sähköllä. Lars G Josefssonin mielestä sähköhybridiautoilla on joka tapauksessa monipuolisia etuja, vaikka niiden käyttämä sähkö ei olisikaan peräisin uusiutuvista energialähteistä. “Sähkön ansiosta vältämme yksittäisten autojen päästöt. Bensiinin tai dieselin käytön sijaan energia tuotetaan muutamasta suuresta lähteestä ja Vattenfall pyrkii vakavissaan eliminoimaan hiilidioksidipäästöt kaikesta sähköntuotannostaan. Ruotsissa käytännössä kaikki Vattenfallin tuottama sähkö on päästötöntä,” Lars G Josefsson kuvaa suunnitelmia. Hybridiautoissa käytetään tehokkaita sähkömoottoreita ja litium-ioniakkuja. Akku latautuu tavallisesta pistorasiasta noin viidessä tunnissa, ja lisäksi jokainen jarrutus lataa akkua. “Useimmat ajomatkat ovat lyhyitä, esimerkiksi kodin ja työpaikan välistä ajoa. Me pystymme tarjoamaan tuotteen, joka kattaa nämä liikkumistarpeet. Pidempiä ajomatkoja varten autossa on Volvon vähän kuluttava dieselmoottori”, Stephen Odell kertoo. Malliautoja esillä jo tänä kesänä Vuoden 2009 kesällä esitellään kolme Volvo V70 -malliautoa. Malliautojen käyttäjiltä kootaan tietoa toiveista ja tarpeista uuden tekniikan suhteen. Lisäksi tutkitaan heidän ajotapojaan sekä sitä, kuinka käyttäjät haluavat ladata autonsa. Vattenfall testaa muun muassa nopeiden kotilatauksen toteutustapojen ohella sitä, kuinka omistajat lataavat autonsa julkisilla latausasemilla, joilla maksetaan bensiinin tai dieselin asemasta sähköstä. Vuonna 2012 tuotantoon tulevat autot sisältävät hieman erityyppistä tekniikkaa, mutta malliajoneuvojen julkistaminen on joka tapauksessa merkittävä askel eteenpäin kohti erityisesti kuluttajamarkkinoille tarkoitettujen sähköhybridiautojen sarjatuotantoa. URL for live broadcast of press conference: http://gaia.world-television.com/wtvse/stst/vattenfall/vattenfall_volvocars_towards_zero.asp Lisätietoa mediasivustoilta: www.media.volvocars.com www.vattenfall.com Kysymyksiin vastaavat: Maria Bohlin, mbohlin1@volvocars.com, tel: +46 31 59 65 25 Edvard Lind, Media Relations, edvard.lind@vattenfall.com, tel: +46 8 739 56 74 tai Vattenfall's Press Office, tel: +46 8 739 50 10 Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta. Volvo Car Corporation Vattenfall AB Public Affairs Group Function Communications SE-405 31 Göteborg, Sweden Sturegatan 10 Telephone +46 31 59 00 00 SE-162 87 Stockholm, Sweden Facsimile +46 31 54 40 64 Telephone +46 8 739 50 00 www.media.volvocars.com www.vattenfall.com