Volvo Car Corporation tuo start/stop-tekniikan automaattivaihteistolla varustettuihin autoihin

Volvo tarjoaa nyt asiakkailleen mahdollisuuden yhdistää polttoainetta säästävän start/stop-tekniikan automaattivaihteistoon. 2,0-litraiseen D3-turbodieselmoottoriin aluksi saatava uusi start/stop-tekniikka vähentää CO2-päästöjä 10 g/km, mikä vastaa 0,4 litran vähennystä polttoaineen kulutuksessa sadalla kilometrillä.

Kuusivaihteinen automaattivaihteisto start/stop-tekniikalla on saatavilla vuoden 2011 syyskuun alusta lähtien D3-moottorin yhteyteen neljässä eri Volvo-mallissa (S60, V60, V70 ja S80).

- Perinteisten voimansiirtojen jatkuva CO2-päästöjen vähentäminen on tärkeä osa nollapäästöstrategiaamme. Se on tehokkain tapa vähentää CO2-päästöjä koko mallistossamme lyhyellä aikavälillä. Tätä työtä tehdään yhtä aikaa innovatiivisten sähkötekniikoiden kehityksen kanssa, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyön varajohtaja Peter Mertens.

Start/stop-tekniikan yhdistäminen automaattivaihteistoon on suurempi tekninen haaste kuin käsivalintaisessa vaihteistossa, johon kyseinen tekniikka on jo saatavana useimmissa Volvo-malleissa. Moottorin täytyy automaattiversiossa käynnistyä välittömästi uudelleen, kun kuljettaja siirtää oikean jalkansa jarrupolkimelta kaasupolkimelle.

Nopeat reaktiot

- Olemme keskittyneet tavoittelemaan samaa sulavaa tuntumaa, jonka nykypäivän perinteinen automaattivaihteisto tarjoaa. Reaktiot ovat niin saumattomat, että tuntuu siltä, että auto alkaa kiihdyttää välittömästi, kun moottori käynnistyy uudelleen, Peter Mertens kertoo.

Tekniikka käyttää hyväkseen jarrupaineen mittauksia määrittääkseen, milloin moottori sammutetaan ja käynnistetään. Start/stop-järjestelmä on ohjelmoitu sammuttamaan moottori välittömästi, kun auto pysähtyy (nopeus 0 km/h). Sähköpumppu ylläpitää öljynpainetta automaattivaihteistossa, kun moottori on sammutettuna. Järjestelmä sisältää myös parannellun käynnistysmoottorin.

Pienempi viisisylinterinen moottori

Kaksilitrainen D3-turbodieselmoottori kehittää 163 hevosvoimaa tehoa ja 400 Nm vääntöä. Viisisylinterinen voimanlähde esiteltiin vuonna 2010 täysin uuden Volvo S60:n yhteydessä, ja se on nykyään saatavilla koko mallistossa. Viisisylinterinen D3 on periaatteessa sama moottori kuin vakiintunut 2,4 litran yksikkö, mutta sen iskutilavuutta on pienennetty ja lyhyempi iskun pituus optimoi polttoaineen kulutuksen.

Pietsosähköiset ruiskutussuuttimet minimoivat kulutuksen erittäin nopeilla ja tarkoilla ruiskutussykäyksillä korkean paineen alaisena. Tämä edistää erittäin tehokasta palamista. Turboahdin on hienosäädetty tarjoamaan korkea vääntömomentti matalilta käyntinopeuksilta alkaen, mikä antaa autolle paremmat ajo-ominaisuudet.

Vähäisempi polttoaineen kulutus

Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt (EU-yhdistetty) autossa, jossa on automaattivaihteisto ja start/stop-tekniikka:

S60 5,4 l/100 km 142 g/km

V60 5,7 l/100 km 149 g/km

V70 5,7 l/100 km 149 g/km

S80 5,6 l/100 km 148 g/km

23.8.2011

Lisätietoja:
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thallbac@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
www.media.volvocars.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.