Volvo Car Group esittelee uuden ruiskutustekniikan VEA-moottorituoteperheessä

Volvon uusi moottorituoteperhe VEA (Volvo Engine Architecture) lanseerataan tänä syksynä uuden iART-tekniikan kanssa. Ratkaisut auttavat vähentämään uusien dieselmoottorien polttoaineen kulutusta.

Uusi iART-tekniikka käyttää painepalautusta kustakin polttoainesuuttimesta perinteisen yksittäisen paineanturin sijaan yhteispaineruiskutusjärjestelmässä. Tämän ansiosta se voi jatkuvasti tarkkailla ja mukauttaa polttoaineen ruiskutusta jokaisessa neljässä sylinterissä.

- Nostamalla paineen poikkeuksellisen korkeaksi 2 500 baariin ja käyttämällä iART-tekniikkaa otamme uuden askeleen dieselmoottorien vallankumouksessa. Kyseessä on todellinen läpimurto, jota voi verrata katalysaattorin lambdatunnistimen keksimiseen vuonna 1976. Tämä on jälleen uusi Volvon innovaatio, kertoo Volvon voimansiirto-osaston varajohtaja Derek Crabb.

- Jokaisessa suuttimessa on pieni ohjausyksikkö, joka tarkkailee ruiskutuspainetta. Itsesäätyvä iART-järjestelmä käyttää näitä tietoja ja varmistaa, että polttoainetta on ruiskutettu ihanteellinen määrä jokaisen työtahdin aikana.

Korkeamman ruiskutuspaineen ja iART-tekniikan yhdistelmä tarjoaa asiakkaan käyttöön moottorin, joka on entistä taloudellisempi ja huomattavasti vähäpäästöisempi. Myös moottorin tehokkuus ja äänimaailma tekevät vaikutuksen.

Lanseerataan syksyllä 2013

Volvo lanseeraa VEA-moottorit vuoden 2013 syksyllä. VEA:n yhteydessä Volvo esittelee myös uuden 8-vaihteisen automaattivaihteiston, joka edesauttaa hienostunutta ajettavuutta ja erinomaista taloudellisuutta.

Yhteispaineruiskutuksella varustetut dieselit ja suoraruiskutteiset bensiinimoottorit ovat keskeinen osa tulevaa moottorimallistoa.

Monitasoinen turboahtaminen avaa lisää mahdollisuuksia koko mallistoon taloudellisista versioista suuritehoisiin yksiköihin. Tietyt moottorit saavat lisää suorituskykyä myös sähkötoiminnoista ja muusta huipputekniikasta.

- Uudet voimansiirtoratkaisut lisäävät ajonautintoa. Uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto on sulava, ketterä ja nopeasti reagoiva, Crabb toteaa.

V8-moottorit ovat dinosauruksia

- Kehitämme pienempiä ja älykkäämpiä moottoreita, joissa on niin paljon tehoa, että ne tekevät V8-moottoreista muinaisjäänteitä. Uudet nelisylinteriset moottorimme tarjoavat parempaa suorituskykyä kuin nykypäivän kuusisylinteriset yksiköt ja kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin nykyiset nelisylinteriset versiot. Sähkötekniikan mukaantuominen nostaa moottoreiden teholukemat V8-moottorien tuntumaan, Crabb sanoo.

Moottorit valmistetaan Volvon huipputeknisellä moottoritehtaalla Skövdessä, Ruotsissa.

8.4.2013

Lisätietoja: Volvo Auto
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita:
www.media.volvocars.com
www.volvooceanrace.com
www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Volvon voimansiirto-osaston varajohtaja Derek Crabb