Volvo Car Group investoi Ruotsissa uuden sukupolven ajoneuvoarkkitehtuuriin ja moottoreihin

Volvon tulevaisuus vahvana itsenäisenä, päämajaansa Ruotsissa pitävänä autonvalmistajana on entistä vankempi. Yhtiössä investoidaan uuteen skaalautuvaan ajoneuvoarkkitehtuuriin (SPA) ja moottoritekniikkaan (VEA) useita miljardeja euroja. Suurinta osaa kahdesta projektista hoidetaan Ruotsissa. Kyseessä on yksi Ruotsin historian suurimmista teollisuusinvestoinneista.

SPA (skaalautuva ajoneuvoarkkitehtuuri) on joustava skaalautuva tuotearkkitehtuuri, joka käsittää suurimman osan Volvon tulevista automalleista. Tuotemallisto koostuu jaetuista moduuleista ja skaalautuvista järjestelmistä ja komponenteista, jotka kaikki valmistetaan joustavan tuotantojärjestelmän sisällä. Volvo kehittää SPA:n rinnalla myös täysin uutta taloudellisten nelisylinteristen moottorien tuoteperhettä, joka tunnetaan nimellä VEA (Volvo Engine Architecture). Nämä moottorit valmistetaan Skövdessä, ja kaikkien voimansiirtojen kokoonpano (mukaan lukien hybridit) integroidaan Torslandan tehtaalla Göteborgissa.

-Lähes puolet yli kahdeksan miljardin euron investoinnista vuosina 2011 - 2015 käytetään Ruotsissa uuden ajoneuvoarkkitehtuurin ja moottorimalliston infrastruktuuriin. Tämä on selkeä osoitus Volvon päättäväisyydestä vahvistaa yhtiön asemaa ruotsalaisena autonvalmistajana, jolla on ainutlaatuista vetovoimaa kansainvälisillä markkinoilla. SPA ja VEA terävöittävät autojemme kiinnostavuutta kaikilla osa-alueilla – muotoiluun, ajonautintoon ja laatuun panostetaan pienintä yksityiskohtaa myöten. Ja luonnollisesti kehitämme samalla ydinarvojamme turvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä, kertoo Volvo Car Groupin pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Suurempi tuotantokapasiteetti Ruotsissa

Noin yksi kolmannes Ruotsin investoinneista on varattu Volvon ruotsalaisten tuotantolaitosten laajentamiseen ja uudistamiseen. Merkittävä summa sijoitetaan uuden koriyksikön valmistukseen Torslandassa. Työ valmistuu vuoden 2013 jälkimmäisellä puoliskolla.

Torslandan lisäksi myös Olofströmin koriyksikköön investoidaan. Laitosta täytyy muuttaa uuteen arkkitehtuuriin pohjautuvia automalleja varten. Lisäksi Skövden moottoritehdas kokee paljon muutoksia, jotta siellä voidaan käynnistää täysin uuden nelisylinterisen moottorituoteperheen tuotanto.

Teknologista riippumattomuutta ja enemmän kilpailukykyä

Tuotekehitys edustaa suurta osaa Ruotsissa tehtävistä investoinneista. Työ uuden ajoneuvoarkkitehtuurin ja moottorimalliston parissa tapahtuu Volvon kehitystyökeskuksessa Torslandassa, Göteborgissa.

-SPA tekee meistä teknologisesti itsenäisiä, eikä meillä ole enää mitään siteitä aikaisempaan omistajaamme. Uusi arkkitehtuuri kattaa noin kaksi kolmasosaa kokonaismyyntivolyymista. Noin 40 prosenttia kaikista komponenteista voidaan jakaa kaikkien automalliemme kesken koosta riippumatta. Tämä tarjoaa taloudellisia etuja ja parantaa kilpailukykyämme. Matalampien kehityskustannusten ja mallien yhteisten osien ansiosta meille jää enemmän kapasiteettia keskittyä yksityiskohtiin, jotka ovat asiakkaillemme tärkeitä, kertoo tutkimus- ja kehitystyön varajohtaja Peter Mertens.

Ensimmäinen uuteen arkkitehtuuriin pohjautuva automalli on uuden sukupolven Volvo XC90, joka lanseerataan vuoden 2014 lopulla.

3.12.2012

Volvo Auto, tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Lisätietoa, video ja korkearesoluutiokuvia:
www.media.volvocars.com
www.volvocars.com

Tämän lehdistömateriaalin tiedot ja kuvaukset koskevat Volvo Car Groupin kansainvälistä automallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Autojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Volvo Car Groupin pääjohtaja Håkan Samuelsson