• Volvo Car Finland/

Volvo Car Group on saavuttanut uuden merkkipaalun turvallisuudessa: yhtiö on myynyt jo miljoona automaattijarrutustekniikalla varustettua autoa

Automaattijarrutusjärjestelmillä varustettujen Volvo-autojen myynti on saavuttanut yhden miljoonan kappaleen rajapyykin, mikä vahvistaa Volvon johtavaa asemaa ajoneuvoturvallisuuden saralla.

Volvon automaattijarrutustekniikka sisältää monia innovaatioita, kuten City Safety -järjestelmän, joka kuuluu autojen vakiovarustukseen ja toimii nopeuteen 50 km/h asti, törmäysvaroittimen automaattisella täysjarrutuksella sekä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havaitsemistoiminnon automaattisella täysjarrutuksella.

- Useat viimeaikaiset raportit osoittavat, että mullistavat automaattijarrutustekniikkamme vähentävät peräänajo-onnettomuuksien riskiä yli 20 prosentilla. Miljoona automaattijarrutuksella varustettua Volvoa vievät meitä lähemmäksi tavoitettamme, jonka mukaan kukaan ei enää menehtyisi tai loukkaantuisi vakavasti uudessa Volvo-autossa vuonna 2020, kertoo Volvon turvallisuuskonsultti Thomas Broberg.

Automaattijarrutuksen tehokkuus on todistettu

Volvon lähestymistavan tehokkuudesta on esitetty paljon todisteita:

Mullistavan City Safety -tekniikan toimivuutta matalissa nopeuksissa käsiteltiin vuoden 2011 IIHS-tieliikenneturvallisuusinstituutin raportissa, jonka mukaan järjestelmä vähensi huomattavasti vakuutusvaateiden määrää.

Vastaavanlainen, ruotsalaisen Volvia-vakuutusyhtiön vuonna 2012 tekemän tutkimuksen mukaan City Safety -järjestelmällä varustettujen Volvojen peräänajo-onnettomuuksien määrä oli 23 prosenttia pienempi kuin ilman automaattijarrutusta toimivien autojen.

Ruotsalaisen Folksam-vakuutusyhtiön mukaan City Safety vähentää loukkaantumisia 64 prosentilla peräänajotilanteissa maanteillä, joilla on 50 km/h nopeusrajoitus. Tilanteissa, joissa City Safety on aktivoitunut mutta törmäystä ei ole voitu kokonaan välttää, loukkaantumisten määrä on noin 40 prosenttia pienempi.

Vuoden 2012 EuroFOT-tutkimusprojektien loppuraportti osoittaa, että mukautuvalla vakionopeudensäätimellä ja törmäysvaroittimella varustetun auton riski törmätä edessä kulkevaan ajoneuvoon moottoritiellä on jopa 42 prosenttia pienempi.

Tukea kuljettajalle

Tulevat Volvo-autot sisältävät lisäparannuksia nykyisiin turvallisuusjärjestelmiin sekä aivan uusia ratkaisuja. Volvon nykyinen automaattijarrutustekniikan tutkimustyö keskittyy myös järjestelmien tehokkuuden parantamiseen pimeällä ajettaessa. Tulevat ratkaisut kattavat myös enemmän kohteita ja tilanteita.

- Älykkään vuorovaikutuksen ja uusien kehittyneiden ratkaisujen ansiosta tehostamme entisestään onnettomuuksien välttämiseen tähtäävää tekniikkaa. Olemme uusimmissa automalleissamme vähentäneet kohtuullisten ja vakavien loukkaantumisten määrää kahdella kolmasosalla vanhempiin malleihin verrattuna. Ja työstämme jatkuvasti uusia ratkaisuja, jotka parantavat näitä lukuja entisestään, Thomas Broberg sanoo.

Yleistä tietoa automaattijarrutustekniikasta

Näin Volvon nykyinen automaattijarrutustekniikka toimii:

City Safety -järjestelmä käyttää jarruja automaattisesti, jos kuljettaja ei reagoi ajoissa tilanteeseen, jossa edessä oleva ajoneuvo hidastaa tai pysähtyy äkillisesti. Järjestelmä toimii nopeuteen 50 km/h asti. Katso video

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havaitsemistoiminto automaattisella täysjarrutuksella on mullistava tekniikka, joka havaitsee maantielle kävelevät jalankulkijat sekä auton edessä olevat pyöräilijät ja varoittaa kuljettajaa ja jarruttaa automaattisesti täydellä jarrutusvoimalla, jos kuljettaja ei reagoi tilanteeseen ajoissa. Katso video , video2

Törmäysvaroitin automaattisella täysjarrutuksella on aktiivinen kaikissa nopeuksissa. Se auttaa välttämään yhteentörmäyksen, jos ajoneuvojen välinen nopeusero on korkeintaan 35 km/h. Jos suhteellinen nopeus on suurempi, törmäyksen voimakkuutta lievennetään. Jarruja käytetään automaattisesti, jos kuljettaja ei reagoi varoitukseen ja peräänajon vaara on välitön.

9.7.2013

Lisätietoja: Volvo Auto Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325 Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com www.volvocars.fi www.volvooceanrace.com www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Volvon turvallisuuskonsultti Thomas Broberg