Volvo Car Group tehostaa sähköautojen kehitystyötä

Kiihtyvyys 0-70 km/h 5,9 sekuntia ja täysi lataus jo 1,5 tunnissa – Volvon ja Siemensin strategisesta yhteistyöstä syntyneet ensimmäiset sähköautot ovat erinomainen osoitus Volvon sitoutumisesta sähköistykseen ja moninaisiin asiakastarpeisiin.

Eurooppalaiset autovuokrausasiakkaat voivat vuoden 2013 kesästä alkaen ajaa ja arvioida uusittua sadan kappaleen Volvo C30 -sähköautomallistoa. Testiajoneuvojen ainutlaatuisia teknisiä ratkaisuja voidaan käyttää tulevissa sähkömallistoissa Volvon kehittäessä tulevaisuuden tuotteita. Uuden Siemensin moottorin suurin teho on 89 kW (120 hv) ja vääntömomentti 250 Nm. Auto kiihtyy 0-70 km/h 5,9 sekunnissa.
- Uusi innovatiivinen latausratkaisu parantaa huomattavasti auton päivittäiseen käyttöön liittyviä ominaisuuksia. Omistajuuskustannukset laskevat merkittävästi, kun asiakas voi nyt ajaa enemmän edullisia kilometrejä päivässä. Nopea kymmenen minuutin lataus mahdollistaa 20 kilometrin ajomatkan, kertoo Volvon sähkövoimansiirtojärjestelmien varajohtaja Lennart Stegland
.
Siemens on sähkövoimansiirtokomponenttien päätoimittaja tulevalle skaalautuvan ajoneuvoarkkitehtuurin (SPA) alustalle, joka mahdollistaa hienostuneen sähköistyksen kaikilla tasoilla erilaisista hybrideistä puhtaaseen sähkökäyttöön ilman kompromisseja sisä- tai tavaratilojen suhteen.

Ensimmäisenä maailmassa

Uusi 22 kW:n nopea laturi on maailman ensimmäinen autolaturi, joka käyttää kolmivaihesyöttöä ja on riittävän pieni mahtuakseen sähköautoon. Kolmivaihepistorasiaa käyttämällä lataaminen kestää 1,5 tuntia (kokonaistoimintasäde 164 km). Tavallista yksivaiheista 230 V:n pistorasiaa käyttämällä lataaminen vie 8-10 tuntia käytettävissä olevasta virrasta riippuen.

- Olemme ylpeitä tämän ainutlaatuisen ratkaisun kehittämisestä. Tarjoamalla asiakkaan käyttöön enemmän ajotunteja päivässä olemme ottaneet tärkeän askeleen kohti sähköautojen kaupallistamista sekä yksityisellä että julkisella sektorilla, Lennart Stegland sanoo.

Uusittu Volvo C30 Electric -mallisto noudattaa samoja korkeita laatu- ja turvallisuusstandardeja kuin kaikki muutkin Volvo-autot. Se tarjoaa dynaamisen ajokokemuksen ja miellyttävän sisäilmaston ulkolämpötilasta riippumatta. Polttoainekustannukset ovat huomattavasti pienemmät kuin perinteisemmissä autoissa. Kustannussäästöt voivat olla 2/3 polttoainehinnoista riippuen.

- Volvo on aina ollut ihmiskeskeinen autonvalmistaja. Yhtiö sitoutuu nyt samalla innolla dynaamisten ja intuitiivisten sähköistettyjen autojen valmistukseen kuin maailmanluokan turvallisuusratkaisuihin, Stegland lisää.

Volvon ja Siemensin strateginen yhteistyö käynnistyi vuoden 2011 elokuussa. Sen tarkoituksena on yhdessä johtaa sähköautojen kehitystä.

- Tavoitteemme on käyttää ensimmäisenä uusia sähkötekniikoita. Uusi C30 Electric -testimallisto antaa meille jatkuvaa palautetta tekniikasta ja toiminnoista, kun lähestymme tulevaisuudessa sarjatuotantoa, Stegland sanoo.

6.5.2013

Lisätietoja: Volvo Auto
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita:
www.media.volvocars.com
www.volvooceanrace.com
www.volvoingolf.com

Tämän lehdistötiedotteen kuvaukset ja tiedot koskevat Volvo Carsin kansainvälistä mallistoa. Kuvatut ominaisuudet voivat olla lisävarusteita. Ajoneuvojen tekniset tiedot voivat vaihdella maakohtaisesti ja muuttua ilman erillistä ilmoitusta.

Volvon sähkövoimansiirtojärjestelmien varajohtaja Lennart Stegland