• Volvo Car Finland/

Volvo Cars allekirjoittaa COP26-ilmastokokouksessa maantieliikenteen nollapäästöjen julkilausuman ja esittelee hiilen sisäisen hinnoittelumekanismin

Volvon sitoutuminen hiilijalanjäljen jatkuvaan pienentämiseen koskee yrityksen kaikkia toimintoja. Vauhdittaakseen hiilijalanjäljen pienentämistä Volvo esittelee sisäisen 1000 SEK hinnan jokaiselle hiilipäästötonnille koko arvoketjussa. Tämä myötäilee Volvon tavoitetta tulla ilmastoneutraaliksi yhtiöksi vuoteen 2040 mennessä.

Glasgow’n julkilausuma, joka esiteltiin osana maailman liikennepäivää COP26-kokouksessa, on osoitus teollisuuden ja hallitusten johtajien sitoutumisesta fossiilisia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen asteittaiseen poistamiseen johtavilla markkinoilla vuoteen 2035 mennessä ja maailmanlaajuisesti vuoteen 2040 mennessä.

Volvolla on myös omia ilmastotoimitavoitteita, jotka ylittävät tämän päivän julkilausumassa annetut sitoumukset. Volvo odottaa, että vuoteen 2025 mennessä yli puolet sen kansainvälisestä myynnistä koostuu täyssähköautoista. Vuoteen 2030 mennessä se aikoo olla pelkkien täyssähköautojen valmistaja ja myydä pelkkiä täyssähköautoja.

Tämänpäiväisen julkilausuman allekirjoitus viestii Volvon kunnianhimosta tavoitella nollapäästöjä ja siitä toivosta, että teollisuus ja hallitukset voisivat yhdessä toteuttaa fossiilisia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen asteittaisen poiston nopeammin ja enemmän Volvon oman aikajanan mukaisesti.

“Suunnitelmamme olla pelkkien täyssähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä on yksi alan kunnianhimoisimmista, mutta emme voi toteuttaa liikenteen nollapäästöjä yksin. Olen iloinen voidessani olla täällä Glasgow’ssa kollegojeni ja hallitusten edustajien kanssa allekirjoittamassa tätä julkilausumaa. Ilmastotoimien aika on nyt”, Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson sanoo.

Volvo on ensimmäinen autonvalmistaja, joka on siirtynyt sanoista tekoihin ja ottanut käyttöön hiilen sisäisen hinnan koko toiminnassaan jo tänään. Hinta on lisäksi asetettu huomattavasti korkeammalle tasolle kuin mitä organisaatiot, kuten kansainvälinen energiajärjestö, suosittelevat.

Volvo haluaa varmistaa organisaationsa tulevaisuuden ja edetä säädöksiä nopeammin. Autonvalmistaja ennakoi yhä useampien hallitusten ottavan hiilihinnoittelun käyttöön tulevina vuosina.

Suunnitelman alaisuudessa jokainen tuleva autoprojekti käy läpi kestävän kehityksen tarkistuksen, ja CO2-kustannus määrätään jokaiselle ennakoidulle hiilipäästötonnille auton elinkaaren ajalta. Tavoitteena on varmistaa, että jokainen automalli on kannattava tiukankin hiilihinnoittelumallin puitteissa ja projektiin, louhintaan ja valmistukseen liittyviä päätöksiä ohjataan kohti kestävintä vaihtoehtoa.

“CO2:n globaali ja reilu hinta on kriittinen koko maailmalle, jotta voimme saavuttaa ilmastotavoitteet. Meidän kaikkien on tehtävä enemmän. Uskomme vahvasti, että edistyksellisten yhtiöiden tulee näyttää esimerkkiä asettamalla hiilelle sisäinen hinta. Arvioimalla tulevaisuuden autoja niiden CO2-säädetyn kannattavuuden perusteella odotamme vauhdittavamme toimia, jotka auttavat meitä tunnistamaan ja vähentämään hiilipäästöjä jo tänään”, Volvon talousjohtaja Björn Annwall toteaa.

Volvo on myös päättänyt lisätä merkittävästi taloudellista läpinäkyvyyttään antamalla talousyhteisölle lisätietoja sähköistämisstrategian ja kokonaismuutoksen onnistumisesta.

Volvo julkistaa vuodesta 2022 alkaen yksittäisiä taloudellisia suorituslukuja sähköisestä ja muusta liiketoiminnastaan jokaisen neljännesvuosiraportin yhteydessä. Nämä luvut sisältävät eri tilastotietoja, kuten myyntivolyymin, tuotot, voitot, marginaalin kehityksen ja pääomamenojen osuuden, kustakin liiketoiminnan osa-alueesta.

10.11.2021

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com, puh. 0400 441117
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Car Group vuonna 2020

Tilivuonna 2020 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 834,5 miljoonaa euroa (1 403,9 miljoonaa euroa vuonna 2019). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 25,8 miljardia euroa (26,9 miljardia euroa). Vuoden 2020 kansainvälinen myynti käsitti 661 713 (705 452) autoa, mikä merkitsi 6,2 prosentin laskua vuoteen 2019 verrattuna.

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä. Yhtiön myynti oli vuonna 2020 yhteensä 661 713 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut Zhejiang Geely Holdingin omistuksessa vuodesta 2010 lähtien.

Volvolla oli vuoden 2020 joulukuussa keskimäärin 40 000 (41 500) kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon APAC-alueen pääkonttori sijaitsee Shanghaissa ja Amerikan pääkonttori Mahwahissa, New Jerseyssä. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina).

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Tämä näkyy yhtiön monissa liiketoimintatavoitteissa. Volvon tavoitteena on, että tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä puolet yhtiön kansainvälisestä myynnistä on lähtöisin täyssähköautoista, puolet myynnistä tapahtuu verkossa ja puolet ohjelmistosta kehitetään yrityksen sisällä. Volvo on myös sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen, ja sen tavoitteena on olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.

Pikafaktat

Volvo Carsin pääjohtaja Håkan Samuelsson allekirjoittaa tänään teollisuuden ja hallitusten johtajien kanssa henkilö- ja pakettiautojen nollapäästöjä koskevan julkilausuman YK:n COP26-ilmastokokouksessa Glasgow’ssa. Yhtiö paljasti samalla mullistavan hiilen sisäisen hinnoittelumallin.

Suunnitelmamme olla pelkkien täyssähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä on yksi alan kunnianhimoisimmista, mutta emme voi toteuttaa liikenteen nollapäästöjä yksin. Olen iloinen voidessani olla täällä Glasgow’ssa kollegojeni ja hallitusten edustajien kanssa allekirjoittamassa tätä julkilausumaa. Ilmastotoimien aika on nyt.
Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson
CO2:n globaali ja reilu hinta on kriittinen koko maailmalle, jotta voimme saavuttaa ilmastotavoitteet. Meidän kaikkien on tehtävä enemmän. Uskomme vahvasti, että edistyksellisten yhtiöiden tulee näyttää esimerkkiä asettamalla hiilelle sisäinen hinta. Arvioimalla tulevaisuuden autoja niiden CO2-säädetyn kannattavuuden perusteella odotamme vauhdittavamme toimia, jotka auttavat meitä tunnistamaan ja vähentämään hiilipäästöjä jo tänään.
Volvon talousjohtaja Björn Annwall