• Volvo Car Finland/

Volvo Cars aloittaa uuden sähköisen Volvo EX30 -mallin valmistuksen Gentissä ja kasvattaa samalla maailmanlaajuista tuotantokapasiteettiaan

Vastauksena vahvaan kysyntään Volvo Cars on päättänyt aloittaa uuden täysin sähköisen Volvo EX30 -mallin valmistuksen Gentin tehtaalla Belgiassa vuodesta 2025 lähtien, ja laajentaa tällä tavalla kompaktin katumaasturinsa tuotantokapasiteettia.

EX30 esiteltiin kesäkuussa ja se on jo voittanut useita suuria palkintoja, kuten The Sun Car of the Year -palkinnon ja Sunday Timesin Small SUV/Crossover of the Year -palkinnon.

EX30:n tuotanto alkoi aiemmin tänä syksynä Zhangjiakoussa, Kiinassa ja ensimmäisten autojen odotetaan saapuvan asiakkaille ensi vuoden alussa. Päätös valmistaa EX30-mallia myös Gentissä kasvattaa tuotantokapasiteettia kysyntää vastaavaksi sekä Euroopassa ettämaailmanlaajuisesti ja kuvastaa Volvo Carsin tavoitetta valmistaa autojaan mahdollisimman paljon siellä missä niitä myydään.

Päätös lisää myös tuotannon joustavuutta tulevaisuutta silmälläpitäen yhdelle yrityksen merkittävimmistä malleista. Tämä lähestymistapa on osoittanut jo toimivuutensa XC60- ja XC40-katumaasturien kanssa: näitä valmistetaan sekä Euroopassa että Kiinassa.

"Tavoitteenamme on myydä EX30-mallia ympäri maailmaa houkuttelevaan hintaan, helpottaen yhä useampien siirtymistä täyssähköisiin Volvoihin ja tukien samalla kannattavuuttamme", kertoi Volvo Carsin toimitusjohtaja Jim Rowan. "Tuotannon laajentaminen Gentiin on looginen askel, kun pyrimme vastaamaan uuden täyssähköisen katumaasturimme voimakkaaseen kysyntään ympäri maailmaa."

Volvo Carsilla on yksi kunnianhimoisimmista sähköistämissuunnitelmista autoteollisuudessa ja sen tavoitteena on myydä pelkästään täyssähköautoja vuoteen 2030 mennessä. Sähköautojen osuudeksi yrityksen kokonaismyynnistä tavoitellaan 50 prosenttia jo tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä.

EX30:lla on merkittävä rooli näissä suunnitelmissa, sillä Volvo Cars odottaa sen vaikuttavan merkittävästi kasvu- ja kannattavuustavoitteisiinsa. Tämä tekee EX30:stä kulmakiven Volvo Carsin jatkuvassa strategisessa muutoksessa.

Liittymällä XC40- ja C40-mallien seuraan Gentin tuotantolinjalla EX30:stä tulee kolmas täyssähköinen Volvo -malli, joka valmistetaan Euroopassa. Tämä vahvistaa Volvo Carsin sähköautojen tuotantokapasiteettia alueella ja korostaa Gentin tehtaan tärkeää roolia yhtiön sähköistämissuunnitelmassa.

26.10.2023

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Cars vuonna 2022

Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 2,0 miljardia euroa. Tuotot vuonna 2022 olivat 29,6 miljardia euroa, ja maailmanlaajuinen kokonaismyynti käsitti 615 121 autoa.

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä, jonka autoja myydään asiakkaille yli 100 maassa. Volvo Cars on listattu Tukholman Nasdaq-pörssiin lyhenteellä “VOLCAR B”.

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Volvon tavoitteena on olla pelkkien sähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä, ja se on sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen tavoitteenaan olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvolla oli vuoden 2022 joulukuussa noin 43 200 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa, Daqingissa ja Taizhoussa (Kiina). Volvolla on lisäksi tutkimus- ja kehitystyö- sekä muotoilukeskuksia Göteborgissa, Camarillossa (USA) ja Shanghaissa (Kiina).

Volvo Car Finland Oy Ab on perustettu vuonna 1928, ja se on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.