Volvo Cars asettaa ihmiset etusijalle autonomisten autojen kehitystyössä

Premium-autonvalmistaja Volvo on paljastanut lähestymistapansa autonomisten autojen kehitystyöhön esittelemällä neljän hengen perheen Detroitin autonäyttelyssä.

Göteborgista kotoisin oleva Hainin perhe on ensimmäinen koeryhmä, joka on valittu mukaan tosielämän autonomisen ajon tutkimusohjelmaan, jossa käytetään oikeita autoja oikeassa liikenteessä.

– Olemme Volvolla aina tehneet asiat eri tavalla. Painopiste on aina ollut ihmisissä ja heidän elämänsä helpottamisessa. Tekniikan tulee parantaa käyttökokemusta ja tehdä liikkumisesta turvallisempaa, kestävämpää ja käytännöllisempää, sanoo Volvo Car Groupin pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Volvolla uskotaan, että monet autonvalmistajat ovat autonomisia autoja kehittäessään unohtaneet tärkeimmän osatekijän: ihmiset, jotka näitä autoja käyttävät. Volvon ainutlaatuisessa lähestymistavassa tekniikka määritellään kuljettajan ympärille – ei päinvastoin.

– Drive Me -tutkimusprojektin tavoitteena on keskittyä siihen, kuinka voimme parantaa ihmisten elämää ja vaikuttaa myönteisellä tavalla yhteiskuntaan. Lähestymistapamme tutkimus- ja kehitysprosesseihin on holistinen eikä puhtaan tekninen.

Tietojemme mukaan kukaan muu ei kehitä autonomisen ajamisen tekniikoita ihmiskeskeisestä näkökulmasta, toteaa Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Henrik Green.

Drive Me -projekti on yhteistyöhanke, jossa on mukana useita kumppaneita julkiselta ja yksityiseltä sektorilta sekä akateemisesta maailmasta. Se on todennäköisesti tällä hetkellä maailman kehittynein, kunnianhimoisin ja laajin tosielämän autonomisen ajamisen projekti. Projektissa on mukana jopa sata autonomista autoa, joita ajavat oikeat ihmiset oikeassa liikenteessä Volvon kotikaupungin, Göteborgin kaduilla vuoden 2017 aikana. Hankkeen on määrä laajentua muihin kaupunkeihin eri puolilla maailmaa lähitulevaisuudessa.

– Haluamme oppia enemmän siitä, miltä ihmisistä tuntuu, kun he kytkevät autonomisen ajon käyttöön ja pois käytöstä, millainen ohjauksen luovutusvaiheen tulisi olla ja mitä ihmiset tekevät autossa, kun se kuljettaa heitä kohti määränpäätä, Henrik Green lisää.

Ruotsalainen autonvalmistaja toimii veturina Drive Me -tutkimusprojektissa. Volvon tavoitteena on saada ensimmäinen täysin autonominen auto markkinoille vuoteen 2021 mennessä.

Volvo esitteli vision autonomisten autojen mahdollisuuksista Concept 26 -tutkielmassa, joka julkistettiin vuonna 2015. Yhtiö on myöhemmin aloittanut yhteistyön Uberin kanssa kehittääkseen autonomisten autojen perustekniikkaa ja perustanut yhteisyrityksen johtavan autoturvallisuusyhtiön Autolivin kanssa. Yritys kantaa nimeä Zenuity, ja sen on määrä kehittää autonomisen ajamisen ohjelmistoja ja turvallisuusratkaisuja.

Volvo julkisti Detroitin autonäyttelyssä myös alustavat viime vuoden myyntilukemat, jotka kuvastavat premium-autonvalmistajan jatkuvaa kasvua ja vahvistavat sitoutumista lisäkasvuun Yhdysvalloissa, missä uusi Volvon autotehdas aloittaa toimintansa vuonna 2018. Etelä-Carolinan Charlestoniin syntyy samalla yli 4 000 uutta työpaikkaa.

Huomautuksia toimittajille:

Katso video täältä

Lisätietoja Drive Me -projektista ja Volvon lähestymistavasta autonomiseen ajamiseen.

9.1.2017

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

www.volvooceanrace.com

www.volvoingolf.com

Volvo Car Group 2015

Tilivuonna 2015 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 703,9 miljoonaa euroa (226,3 miljoonaa euroa vuonna 2014). Tuotot

jakson aikana olivat yhteensä 17,4 miljardia euroa (14,6 miljardia euroa). Vuoden 2015 myynti oli ennätykselliset 503 127

autoa, mikä merkitsi 8 prosentin kasvua vuoteen 2014 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille

eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista

autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2015 yhteensä 503 127 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen

Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia

ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli joulukuussa 2015 lähes 29 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-,

markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee

Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja

Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä