Volvo Cars ensimmäinen autonvalmistaja, joka liittyy SteelZero-aloitteeseen

Volvo Cars vahvistaa asemaansa ilmastotoimien edelläkävijänä liittymällä ensimmäisenä autonvalmistajana SteelZero-aloitteeseen, jonka tavoitteena on lisätä fossiilivapaan teräksen kysyntää ja kiihdyttää siirtymää kohti hiilineutraaliutta globaalissa terästeollisuudessa.

Liittymällä SteelZeroon Volvo sitoutuu tiukkoihin CO2-pohjaisiin teräksen valmistusvaatimuksiin vuoteen 2030 mennessä. Vuoteen 2050 mennessä kaiken tuotetun teräksen nettopäästöjen tulee olla nollatasolla, mikä on linjassa yhtiön tavoitteen kanssa saavuttaa täysi ilmastoneutraalius vuoteen 2040 mennessä.

Teräksen tuotanto on merkittävä CO2-päästöjen lähde autoteollisuudessa. Se käsitti keskimäärin 33 prosenttia kaikista uusien Volvojen tuotantoon vuonna 2021 liittyvistä päästöistä. Maailmanlaajuisesti teräksen tuotanto vastaa noin 7 prosentista kaikista kasvihuonekaasupäästöistä.

“Kestävä lähestymistapa teräksen valmistukseen ei ole hyvä uutinen vain ympäristölle – se on myös hyvää liiketoimintaa, sillä se rajoittaa altistusta tuleville ilmastoriskeille ja säädöksille”, Volvon hankintajohtaja Kerstin Enochsson sanoo. “Olemme iloisia voidessamme liittyä SteelZero-aloitteeseen ja tukea sen tavoitteita muuttaa koko terästeollisuutta. Viestimällä suuresta tarpeesta vastuullisesti tuotetulle vähähiiliselle ja hiilettömälle teräkselle haluamme vauhdittaa tämän materiaalin toimituksia sektorillamme.”

Climate Groupin teollisuusjohtaja Jen Carson toteaa seuraavaa: “Volvo Carsin liittyminen SteelZero-aloitteeseen antaa tärkeän viestin vähä- ja nollapäästöisen teräksen kysynnästä. Tämä on merkittävä hetki autoteollisuudelle, jolla on keskeinen rooli teräksen tuotannon päästöjen vähentämisessä. Vähähiilisen teräsmarkkinan luomisen tukeminen auttaa koko sektoria saavuttamaan omat nollatavoitteensa ja valmistamaan tuotteita, jotka ovat aidosti ilmasto-ohjelman mukaisia.”

SteelZero-aloitteen käynnisti Climate Group yhdessä ResponsibleSteelin kanssa, joka on teräksen standardi- ja sertifiointielin, johon Volvo on myös liittynyt. Volvo saa ResponsibleSteelin kautta luotettavaa, kolmannen osapuolen vahvistamaa ja tarkastamaa tietoa teräksen toimitusketjusta ja siihen liittyvästä kestävästä kehityksestä. Tämä auttaa autonvalmistajaa varmistamaan, että teräs tuotetaan vastuullisesti.

CO2-vähennysten lisäksi ResponsibleSteel keskittyy myös muihin tärkeisiin osa-alueisiin teräksen toimitusketjussa, kuten työ- ja ihmisoikeuksiin, yhteistyöhön paikallisten yhteisöjen kanssa, veden käyttöön ja biodiversiteettivaikutuksiin.

SteelZero on viimeisin aloite, jolla Volvo puuttuu yhteen autonvalmistuksen suurimmista CO2-päästöjen lähteistä. Volvo ilmoitti viime vuonna yhteistyöstä ruotsalaisen teräsvalmistajan, SSAB:n, kanssa. Yritykset tutkivat yhdessä fossiilivapaan, korkealaatuisen teräksen kehittämisen mahdollisuuksia autoteollisuuden tarpeisiin SSAB:n HYBRIT-hankkeen kautta.

Volvo on ensimmäinen autonvalmistaja, joka työskentelee SSAB:n ja HYBRITin kanssa kunnianhimoisessa ja edistyksellisessä projektissa kehittää fossiilivapaata terästä. HYBRITin tavoitteena on korvata koksihiili, jota on perinteisesti tarvittu rautamalmipohjaisessa teräksen valmistuksessa, fossiilivapaalla sähköllä ja vedyllä. Lopputuloksen odotetaan olevan maailman ensimmäinen fossiilivapaa teräksen valmistusteknologia, jolla ei ole käytännössä lainkaan hiilijalanjälkeä.

Volvon tavoite tulla ilmastoneutraaliksi yhtiöksi vuoteen 2040 mennessä on osa perusteellista ilmastosuunnitelmaa, joka on yksi autoteollisuuden kunnianhimoisimmista. Volvo haluaa olla ainoastaan täyssähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä ja suunnittelee tuovansa markkinoille täysin uuden täyssähköautojen tuoteperheen tulevina vuosina.

Yhtiön sähköistämissuunnitelmat ovat osa tavoitetta vähentää autokohtaista hiilijalanjälkeä 40 prosentilla vuosien 2018 ja 2025 välisenä aikana. Tähän sisältyy toimitusketjun hiilipäästöjen vähentäminen 25 prosentilla vuoteen 2025 mennessä.

Omissa toiminnoissaan Volvo tavoittelee ilmastoneutraalia valmistusta vuoteen 2025 mennessä. Jo nyt Volvon tehtaat Euroopassa toimivat täysin puhtaalla sähköllä, ja Torslandan tehdas Ruotsissa on täysin ilmastoneutraali. Muualla maailmassa tehtaat Kiinan Chengdussa ja Daqingissa saavat voimansa ilmastoneutraalista sähköstä.

Volvo esitteli viime vuonna hiilelle sisäiseksi hinnaksi 1 000 Ruotsin kruunua jokaista hiilipäästötonnia kohti koko liiketoiminnassaan. Se on ensimmäinen autonvalmistaja, joka on ottanut tällaisen mekanismin käyttöön kaikissa toiminnoissaan. Tavoitteena on varmistaa organisaation valmius tulevia säädöksiä varten, sillä Volvo ennustaa, että useammat hallitukset ottavat hiilen hinnoittelun käyttöön tulevina vuosina.

Hinnoitteluohjelman alaisuudessa jokainen autoprojekti käy läpi kestävän kehityksen tarkistuksen, ja CO2-kustannus määrätään jokaiselle odotetulle hiilipäästötonnille auton elinkaaren ajalta. Tavoitteena on varmistaa, että jokainen automalli on kannattava vaativankin hiilihinnoitteluohjelman puitteissa ja että projektiin ja hankintaan liittyviä päätöksiä voidaan ohjata kohti kestävintä vaihtoehtoa.

Lisätietoja toimittajille

• SteelZerossa mukana olevat yritykset sitoutuvat pitkällä aikavälillä 100-prosenttisesti fossiilivapaan teräksen hankintaan vuoteen 2050 mennessä, minkä lisäksi teräksen hankinnasta 50 prosentin tulee vuoteen 2030 mennessä täyttää vähintään yksi seuraavista kriteereistä:
    • Teräs tuotetaan tehtaassa, jossa sen omistaja on määrittänyt ja julkistanut sekä pitkäkestoisen päästövähennysohjelman että keskipitkän aikavälin, tieteeseen perustuvan kasvihuonekaasupäästöjen vähennystavoitteen (Science Based Targets Initiativen tai vastaavan hyväksymä tavoite täyttää väliaikaisen vaatimuksen)
    • ResponsibleSteel-sertifioitu teräs tai vastaava
    • Vähäpäästöinen hiiliteräs, jonka määritetty päästöintensiteetti ottaa huomioon elinkaaren lopun hylkytavaran osuuden
  • Volvon ilmastoraportoinnissa viitataan aina CO2-ekvivalentteihin (CO2e), mikä sisältää kaikki kasvihuonekaasut

6.6.2022

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Cars vuonna 2021

Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 2,0 miljardia euroa. Tuotot vuonna 2021 olivat 27,0 miljardia euroa, ja maailmanlaajuinen kokonaismyynti käsitti 698 700 autoa.

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä, jonka autoja myydään asiakkaille yli 100 maassa. Volvo Cars on listattu Tukholman Nasdaq-pörssiin lyhenteellä “VOLCAR B”.

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Volvon tavoitteena on olla pelkkien sähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä, ja se on sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen tavoitteenaan olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvolla oli vuoden 2021 joulukuussa noin 41 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa, Daqingissa ja Taizhoussa (Kiina). Volvolla on lisäksi tutkimus- ja kehitystyö- sekä muotoilukeskuksia Göteborgissa, Camarillossa (USA) ja Shanghaissa (Kiina).

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.