• Volvo Car Finland/

Volvo Cars hyödyntää lohkoketjuteknologiaa sähköautojen akuissa käytettävän koboltin jäljitettävyyden tehostamisessa

Volvosta tulee ensimmäinen autonvalmistaja, joka hyödyntää lohkoketjuteknologiaa akuissa käytettävän koboltin globaalin jäljitettävyyden tehostamisessa. Yhtiöhän julkisti viime kuussa ensimmäisen täyssähköautonsa, XC40 Recharge -mallin.

Litiumioniakkujen tuotannossa käytettävien raaka-aineiden, kuten koboltin, jäljitettävyys on yksi tärkeimmistä kestävän kehityksen haasteista, joita autonvalmistajat kohtaavat. Volvo on sitoutunut täyteen jäljitettävyyteen ja haluaa varmistaa, että asiakkaat voivat ajaa sähköistettyjä Volvoja tietäen, että akkujen materiaali on louhittu vastuullisesti.

Lohkoketjuteknologia muodostaa läpinäkyvän ja luotettavan jaetun tietoverkon ja tehostaa merkittävästi raaka-aineiden toimitusketjun läpinäkyvyyttä, kun tietoja materiaalin alkuperästä ei voi muuttaa huomaamatta.

Volvo on päässyt sopimukseen kahden kansainvälisen akkutoimittajansa, CATLin (Kiina) ja LG Chemin (Etelä-Korea), kanssa, ja johtavat lohkoketjuteknologian yritykset aloittavat koboltin jäljitettävyysprosessin tänä vuonna.

Teknologiayritykset Circulor ja Oracle käyttävät lohkoketjuteknologiaa CATLin toimitusketjussa aikaisemmin tänä kesänä tehdyn onnistuneen pilottikokeilun seurauksena, ja Responsible Sourcing Blockchain Network (RSBN) ottaa yhdessä vastuullisen louhinnan asiantuntijan RCS Globalin ja IBM:n kanssa teknologian käyttöön LG Chemin toimitusketjussa.

– Olemme aina sitoutuneet raaka-aineidemme eettiseen toimitusketjuun. Lohkoketjuteknologian avulla voimme ottaa seuraavan askeleen eteenpäin kohti toimitusketjun täyden jäljitettävyyden varmistamista ja minimoida kaikki siihen liittyvät riskit. Teemme läheistä yhteistyötä alihankkijoidemme kanssa, toteaa Volvon hankintajohtaja Martina Buchhauser.

Lohkoketju on digitaalinen tilikirja, joka sisältää toisiinsa kryptografian kautta liitettyjen tietojen luettelon. Toimitusketjuissa tämä teknologia luo tapahtumista tietueita, joita ei voi muuttaa, ja vahvistaa samalla yhteisen sääntöjoukon sille, mitä tietoja voidaan tallentaa. Tämä antaa osallistujille mahdollisuuden vahvistaa ja arvioida tapahtumia riippumattomasti.

Tässä tietyssä tilanteessa lohkoketjun data sisältää koboltin alkuperän, ominaisuudet, kuten painon ja koon, hallussapitoketjun sekä tiedot, jotka kertovat, että osallistujien toiminta on linjassa OECD:n toimitusketjuohjeiden kanssa*. Tämä lähestymistapa auttaa synnyttämään luottamusta toimitusketjun osallistujien välille.

Volvo julkisti viime kuussa XC40 Recharge -mallin, joka on ensimmäinen jäsen Recharge-tunnusta kantavien täyssähköautojen tuoteperheessä. Volvo odottaa, että vuoteen 2025 mennessä puolet sen kansainvälisestä myynnistä on lähtöisin täyssähköautoista loppujen ollessa hybridejä.

Volvo julkisti viime kuussa myös kunnianhimoisen ilmastosuunnitelman, jonka yhtenä tavoitteena on vähentää autokohtaisia hiilipäästöjä 40 prosentilla vuoteen 2025 mennessä. Lisäksi Volvo on sitoutunut eettiseen liiketoimintaan kaikissa toiminnoissaan ja toimitusketjussaan.

CATL ja LG Chem ovat tunnettuja akkuvalmistajia, joilla on pitkä historia litiumioniakkujen toimittamisesta autoteollisuudelle. Ne täyttävät Volvon tiukat louhintaehdot liittyen teknologiseen johtajuuteen, vastuullisiin toimitusketjuihin, hiilipäästöjen vähentämiseen sekä kilpailukykyisiin kustannusmalleihin.

Volvon, CATLin ja LG Chemin väliset sopimukset kattavat akkujen toimituksen tulevana vuosikymmenenä seuraavan sukupolven Volvo- ja Polestar -malleihin, mukaan lukien XC40 Recharge -malliin.

Huomautuksia toimittajille

• Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) antaa yksityiskohtaisia suosituksia, jotka auttavat yrityksiä kunnioittamaan ihmisoikeuksia ja välttämään konfliktien syntyä mineraalien hankintapäätöksillään ja -käytännöillään. OECD:n konfliktien vaikuttamilta ja suuren riskin alueilta louhittavien mineraalien vastuullisia toimitusketjuja koskevat ohjeet ovat laajuudeltaan globaaleja ja koskevat kaikkia mineraalien toimitusketjuja.

6.11.2019

Volvo Car Finland
Tiedotuspäällikkö Mia Pelttari, mia.pelttari@volvocars.com, puh. 0400-441117
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Car Group vuonna 2018

Tilivuonna 2018 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 336,3 miljoonaa euroa (1 324,6 miljoonaa euroa vuonna 2017). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 23,8 miljardia euroa (19,7 miljardia euroa). Vuoden 2018 myynti käsitti ennätykselliset 642 253 (571 577) autoa, mikä merkitsi 12,4 prosentin kasvua vuoteen 2017 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvolle eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Tietoja Volvo Car Groupista

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista premium-autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2018 yhteensä 642 253 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin omistuksessa vuodesta 2010 lähtien.

Volvolla oli vuonna 2018 keskimäärin 43 000 (39 500) kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan-pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Tämä näkyy yhtiön monissa liiketoimintatavoitteissa. Volvon tavoitteena on, että seuraavan vuosikymmenen puoliväliin mennessä puolet yhtiön kansainvälisestä myynnistä on lähtöisin täyssähköautoista ja puolet kaikista autoista tarjotaan asiakkaille tilauspalvelun kautta. Volvo odottaa myös, että tuolloin kolmannes myydyistä autoista on autonomisia.

Tietoja Contemporary Amperex Technology Ltd:stä (CATL)

Vuonna 2011 perustettu Contemporary Amperex Technology Ltd. (CATL) kehittää ja valmistaa energian varastointiratkaisuja sekä litiumioniakkuja sähköistä liikkumista varten. Sen pääliiketoimintaan kuuluvat myös materiaalit, akkujen hallintajärjestelmät, akkujen kierrätys ja uudelleenkäyttö. CATLin vuosimyynti vuonna 2018 oli 21,31 GWh. SNE Researchin mukaan CATL oli listattu ykköseksi maailmanlaajuisessa sähköautojen akkuteollisuudessa vuoden 2018 toimituksillaan.

CATL pitää päämajaansa Ningdessä, Kiinassa. Sillä on yli 24 000 työntekijää eri puolilla maailmaa ja haarakonttorit Kiinan Shanghaissa, Jiangsussa, Qinghaissa ja Pekingissä sekä muun muassa Münchenissä, Pariisissa, Detroitissa ja Yokohamassa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Kiinan Fujianissa, Jiangsussa ja Qinghaissa. Euroopan-tehdas Erfurtissa, Saksassa on rakenteilla. CATL listattiin vuoden 2018 kesäkuussa Shenzhenin pörssiin (300750).

Lisätietoja on osoitteessa: http://www.catlbattery.com

Tietoja LG Chemistä

LG Chem, Ltd. on Korean suurin kemian monialayhtiö, jolla on kolme pääliiketoimintayksikköä: petrokemikaalit, kehittyneet materiaalit ja energiaratkaisut. Yhtiö perustettiin vuonna 1947, ja sillä on nykyään yli 34 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Kemian liiketoimintayksikkö valmistaa monia eri tuotteita petrokemian tuotteista arvokkaisiin muoveihin. Yhtiö on laajentanut kemian ammattitaitoaan myös huipputekniikan aloille, kuten elektronisiin materiaaleihin ja litiumioniakkuihin.

LG Chemillä on yli 20 vuoden kokemus näiden akkujen kehityksestä ja tuotannosta. Se on vakiinnuttanut itsensä yhdeksi maailman johtavista litiumionivalmistajista. Yhtiö on ympäri maailmaa ensisijainen litiumakkujen toimittaja matkapuhelin- ja hybridi-/sähköautoteollisuudelle sekä energian varastointijärjestelmille (ESS).

Lisätietoja LG Chemistä on osoitteessa: http://www.lgchem.com/global/main

Tietoja RCS Global Groupista

Vuonna 2008 perustettu RCS Global Group on johtava tekijä vastuullisen louhinnan arvioinnissa ja konsultoinnissa. Se käyttää teknologiavetoisia ratkaisuja ja antaa teollisuudelle keinoja soveltaa vastuullisia liiketoimintakäytäntöjä ja osoittaa jatkuvaa parannusta luonnonresurssien toimitusketjun jokaisessa vaiheessa. Sen erikoisalana ovat korkean riskin raaka-aineet ja akkumetallit.

Lisätietoja on osoitteessa: www.rcsglobal.com

Tietoja RSBN:stä (Responsible Sourcing Blockchain Network)

RSBN-lohkoketjualusta on rakennettu IBM:n lohkoketjualustalle. Se on RCS Global Groupin varmistama ja käyttää Linux Foundationin Hyperledger-kangasta. Se on suunniteltu eri teollisuudenalojen väliseen käyttöön. Sen jäseniä ovat muun muassa Ford, Volkswagen Group, Volvo Cars, LG Chem ja Huayou Cobalt. Ratkaisu tarjoaa vastuullisten louhintakäytäntöjen jäljitettävyyttä ja vahvistusta kaivoksesta markkinoille, päästä-päähän-toimitusketjut mukaan lukien. Yritykset voivat käyttää sitä verkon kautta toimitusketjun jokaisessa vaiheessa. Arviointi vahvistaa jäsenille vastuulliset louhintakäytännöt.

Lisätietoja: IBM tai RCS Global: https://www.rcsglobal.com/blockchain-traceability/

Tietoja Circulorista

Circulor on vuonna 2017 perustettu teknologiayritys, joka käyttää lohkoketjua, tekoälyä ja muita teknologioita hyödykkeiden seuraamiseen toimitusketjuissa tavoitteenaan varmistaa vastuullinen raaka-aineiden louhinta sekä kierrätys.

Lisätietoja on osoitteessa: www.circulor.com

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.

Olemme aina sitoutuneet raaka-aineidemme eettiseen toimitusketjuun. Lohkoketjuteknologian avulla voimme ottaa seuraavan askeleen eteenpäin kohti toimitusketjun täyden jäljitettävyyden varmistamista ja minimoida kaikki siihen liittyvät riskit. Teemme läheistä yhteistyötä alihankkijoidemme kanssa.
Volvo Carsin hankintajohtaja Martina Buchhauser