Volvo Cars investoi miljardi euroa Torslandan tehtaaseen seuraavan sukupolven täyssähköautojen tuotantoa varten

Volvo aikoo seuraavan sukupolven sähköautoillaan tarjota asiakkaille pidempää toimintamatkaa, nopeampaa lataamista ja alhaisempia kustannuksia ja saavuttaa samalla uusia merkkipaaluja turvallisuudessa ja ympäristöystävällisyydessä.

Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi Volvo investoi tulevina vuosina miljardi euroa Torslandan tuotantolaitokseen Ruotsissa valmistautuessaan seuraavan sukupolven täyssähköautojen tuotantoon.

Osana suunniteltuja investointeja yhtiö ottaa käyttöön lukuisia uusia kestävämpiä teknologioita ja valmistusprosesseja. Niihin lukeutuvat alumiinikoriosien megavaluprosessi, uusi akkujen kokoonpanoyksikkö sekä täysin uudistettu maalaamo ja kokoonpanolaitos.

Investoinnit ovat jatkoa viimeaikaiselle ilmoitukselle, jossa Volvo ja johtava akkukennojen valmistaja Northvolt kertoivat kolmen miljardin euron investoinnista korkealaatuisten räätälöityjen akkujen kehitykseen ja valmistukseen Volvon seuraavan sukupolven täyssähköautoja varten.

Molemmat investoinnit ovat askel eteenpäin Volvon tavoitteessa tulla pelkkien täyssähköautojen valmistajaksi vuoteen 2030 mennessä ja kuvastavat yhtiön sitoutumista pitkäkestoiseen tulevaisuuteen kotikaupungissaan Göteborgissa.

“Näillä investoinneilla otamme tärkeän askeleen kohti täysin sähköistä tulevaisuutta ja valmistaudumme tuottamaan entistä kehittyneempiä ja parempia sähkö-Volvoja. Torslanda on suurin tehtaamme, ja sillä on tärkeä rooli jatkuvassa muutoksessamme kohti pelkkien sähköautojen valmistusta vuoteen 2030 mennessä”, Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson sanoo.

Uuden sukupolven sähköisten Volvojen valmistuksessa otetaan käyttöön uusi alumiinikoriosien valutekniikka, jossa auto kootaan isommista kappaleista. Tämä on merkittävin ja jännittävin investointien mahdollistama muutos. Niin kutsuttu megavaluprosessi tarjoaa monia etuja kestävän kehityksen, kustannusten ja auton suorituskyvyn suhteen, ja Volvo on yksi ensimmäisistä autonvalmistajista, joka investoi tähän tekniikkaan.

Pohjarakenteen keskeisten osien valaminen yhdeksi alumiinikappaleeksi vähentää painoa, mikä puolestaan parantaa energiatehokkuutta ja pidentää auton toimintamatkaa. Sen ansiosta Volvon suunnittelijat voivat optimaalisesti hyödyntää matkustamossa ja tavaratilassa käytettävissä olevaa tilaa, mikä lisää auton monikäyttöisyyttä.

Toinen megavalutekniikan etu on valmistusprosessin yksinkertaistuminen, joka synnyttää kustannussäästöjä materiaalien käytössä ja logistiikassa ja pienentää valmistuksen ja toimitusketjun ympäristöllistä jalanjälkeä.

Maalaamoa päivitetään uusilla koneilla ja prosesseilla, jotka tukevat maalaamon energiankulutuksen ja päästöjen jatkuvaa vähentämistä.

Uudessa akkujen kokoonpanoyksikössä integroidaan akkukennot ja -moduulit auton pohjarakenteeseen. Myös autojen kokoonpanoyksikköä uudistetaan seuraavan sukupolven sähköautoja varten. Käyttöön otetaan esimerkiksi uusi liitospiste, jossa auton ylärunko ja pohja kohtaavat ensimmäisen kerran.

Myös logistiikka-aluetta uudistetaan. Materiaalivirtausta parannetaan ja osien kuljetusta tehtaalle tehostetaan. Volvo investoi lisäksi toimitiloihin tehtaan ympärillä, kuten taukoalueisiin, pukuhuoneisiin ja toimistoihin, mikä parantaa työntekijöiden viihtyvyyttä.

“Tämä on hieno päivä Torslandan tehtaalle, kun valmistelemme sitä uutta tulevaisuutta varten mittavalla investointipaketilla. Yhtiömme tulevaisuus on sähköinen, ja tämä edellyttää monia uudistuksia, joilla varmistamme, että Torslandassa valmistetaan korkealaatuisia premium-sähköautoja”, Volvon tekniikka- ja toiminnanjohtaja Javier Varela kertoo.

Torslandan tehtaan vuosikapasiteetti on 300 000 autoa, ja se on yksi Volvon pisimpään toimineista tuotantolaitoksista. Ruotsin kuningas Kustaa VI Aadolf avasi sen vuoden 1964 huhtikuussa, ja se oli pitkään maan suurin yksittäinen työnantaja. Tällä hetkellä Torslandan tehdas toimii kolmessa vuorossa ja työllistää noin 6 500 henkilöä.

Huomautus toimittajille:

Alumiinikoriosien suunniteltu megavaluprosessi odottaa maa- ja ympäristötuomioistuimen ympäristölupia.

8.2.2022

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Cars vuosina 2020–2021

Vuoden 2020 heinäkuun ja vuoden 2021 kesäkuun välisenä aikana Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 2,2 miljardia euroa (1,4 miljardia euroa vuonna 2019). Tuotot jakson aikana olivat 28,9 miljardia euroa (27,1 miljardia euroa), ja maailmanlaajuinen kokonaismyynti käsitti 773 000 autoa.

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä, jonka autoja myydään asiakkaille yli 100 maassa. Volvo Cars on listattu Tukholman Nasdaq-pörssiin lyhenteellä “VOLCAR B”.

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Volvon tavoitteena on olla pelkkien sähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä, ja se on sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen tavoitteenaan olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvolla oli vuoden 2020 joulukuussa noin 40 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa, Daqingissa ja Taizhoussa (Kiina). Volvolla on lisäksi tutkimus- ja kehitystyö- sekä muotoilukeskuksia Göteborgissa, Camarillossa (USA) ja Shanghaissa (Kiina).

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.

Pikafaktat

Tweettaa
Tavoitteiden saavuttamiseksi Volvo investoi tulevina vuosina miljardi euroa Torslandan tuotantolaitokseen Ruotsissa valmistautuessaan seuraavan sukupolven täyssähköautojen tuotantoon.
Tweettaa

Näillä investoinneilla otamme tärkeän askeleen kohti täysin sähköistä tulevaisuutta ja valmistaudumme tuottamaan entistä kehittyneempiä ja parempia sähkö-Volvoja. Torslanda on suurin tehtaamme, ja sillä on tärkeä rooli jatkuvassa muutoksessamme kohti pelkkien sähköautojen valmistusta vuoteen 2030 mennessä.
Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson
Tämä on hieno päivä Torslandan tehtaalle, kun valmistelemme sitä uutta tulevaisuutta varten mittavalla investointipaketilla. Yhtiömme tulevaisuus on sähköinen, ja tämä edellyttää monia uudistuksia, joilla varmistamme, että Torslandassa valmistetaan korkealaatuisia premium-sähköautoja.
Volvon tekniikka- ja toiminnanjohtaja Javier Varela