Volvo Cars ja Autoliv kehittävät yhdessä autonomisen ajamisen tekniikkaa

Premium-autoja valmistava Volvo ja autojen turvallisuustekniikkaan erikoistunut Autoliv ovat johtavia tekijöitä autoturvallisuuden saralla. Nyt yritykset ovat aloittaneet yhteistyön mullistavassa Drive Me -projektissa, joka on maailman ensimmäinen suuren mittakaavan autonomisen ajamisen hanke.

Drive Me -projekti käsittää 100 itseajavaa Volvo -autoa, joita tavalliset perheet ja kuljettajat käyttävät julkisilla tiellä jokapäiväisessä liikenteessä Göteborgissa, Ruotsissa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun autonomiset autot ovat yleisessä päivittäisessä käytössä.

Volvo Cars ja Autoliv työskentelevät yhdessä ja kehittävät uusia turvallisuustekniikoita. Molempien yritysten insinöörit ja asiantuntijat pyrkivät jatkuvasti esittelemään yhä edistyksellisempiä aktiivisia turvallisuusjärjestelmiä.

Drive Me on laaja yksityisen ja julkisen sektorin yritysten välinen projekti, jossa ovat mukana mm. Volvo, Ruotsin liikenneministeriö, Chalmersin yliopisto, Lindholmenin tiedepuisto ja Göteborgin kaupunki.

– Olemme iloisia voidessamme toivottaa Autolivin tervetulleeksi Drive Me -perheeseen. Autonominen ajaminen tekee maanteistä parempia ja turvallisempia. Mitä nopeammin voimme kehittää tarvittavia tekniikoita ja alkaa tarjota niitä autoissamme, sitä parempi, toteaa Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Autolivin mukanaolo Drive Me -yhteistyössä synnyttää merkittäviä hyötyjä. Autolivin monipuolinen tutkimus- ja kehitystyö sekä autoturvallisuusosaaminen edesauttavat uusimpien aktiivisten turvallisuusjärjestelmien ja autonomisen ajamisen tekniikan kehitystä.

Drive Me -projektin yhteistyökumppaneissa kuvastuvat monet automatisoituun ajamiseen liittyvät hyödyt, kuten tehokkaampi tienkäyttö, taloudellisempi ajoneuvon käyttö, vähemmän ruuhkaiset kadut ja parempi kaupunkisuunnittelu.

Yksi erittäin tärkeä autonomisen ajamisen tuoma potentiaalinen hyöty on pienempi onnettomuuksien, loukkaantumisten ja kuolintapauksien määrä. Puolueettomien tilastojen mukaan yli 90 prosenttia kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on todennäköisesti peräisin inhimillisestä virheestä, yleensä keskittymisen puutteesta.

Itseajava auto voi havaita vaaralliset tilanteet ja reagoida niihin. Nykyiset aktiiviset turvallisuusjärjestelmät, kuten automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti ja kaistalla pysymisapu ovat esimerkkejä ensimmäisistä askeleista kohti autonomista ajamista.

Kehittyneet kuljettajan tukijärjestelmät tunnistavat vaaratilanteet ja varoittavat niistä ja/tai estävät ne käyttämällä erilaisia anturitekniikoita, kuten tutkia.

– Kun itseajavien autojen kehitys jatkuu, inhimillisen virheen mahdollisuus pienenee, ja lopulta nämä autot tarjoavat aivan uudenlaista turvallisuutta, kertoo Autolivin pääjohtaja Jan Carlson.

Drive Me -projekti käynnistyi vuonna 2013, ja ensimmäisten perheiden odotetaan ajavan autonomisilla autoilla Göteborgissa vuonna 2017.

Katso video Drive Me –projektista täältä ja toinen täältä

1.10.2015

Lisätietoja: Volvo Car Finland Oy Ab

Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325

Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com

Volvo Car Group vuonna 2014
Tilivuonna 2014 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 238, 5 miljoonaa euroa (203,2 miljoonaa euroa vuonna 2013). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 13,8 miljardia euroa (12,9 miljardia euroa). Vuoden 2014 myynti oli ennätykselliset 465 866 autoa, mikä merkitsi 8,9 prosentin kasvua vuoteen 2013 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa muutosohjelmaan tehtäviä investointeja.

Tietoja Volvo Car Groupista
Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Tänään Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2014 yhteensä 465 866 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999.
Volvolla oli joulukuussa 2014 yli 26 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) ja Chengdussa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson