Volvo Cars ja Northvolt vauhdittavat sähköistämistä uudella 3 000 työpaikkaa luovalla akkutehtaalla Göteborgissa

Volvo Cars ja Northvolt ovat valinneet uuden akkutuotantolaitoksen kotipaikaksi Göteborgin. Yksikkö aloittaa toimintansa vuonna 2025 luoden jopa 3 000 uutta työpaikkaa. Se täydentää suunniteltua tutkimus- ja kehitystyökeskusta, josta yhtiöt ilmoittivat joulukuussa osana noin kolmen miljardin euron investointia.

Kaksi yhtiötä järjestävät ilmoitusta käsittelevän verkkotapahtuman tänään 4. helmikuuta klo 10:00. Esityksen voi katsoa täältä.

Uusi tehdas ja läheiset siteet Northvoltiin vahvistavat merkittävästi Volvon sähköistämisstrategiaa. Autonvalmistajan suunnitelmissa on vuoteen 2030 mennessä tuottaa ja myydä pelkkiä sähköautoja.

Tehtaan rakennustyöt käynnistyvät vuonna 2023, ja siellä valmistetaan huippuluokan akkukennoja, jotka on kehitetty erityisesti Volvon ja Polestarin uuden sukupolven sähköautoja varten.

Tehtaan potentiaalinen vuosituotantokapasiteetti on jopa 50 gigawattituntia (GWh), mikä tuottaa akkuja noin puolelle miljoonalle autolle vuodessa.

Tehtaan sijainti Göteborgissa tarjoaa monia etuja. Akkutuotantolaitoksella on suora yhteys Volvon suurimpaan autotehtaaseen, ja se voi hyödyntää yhteistä infrastruktuuria, vahvoja uusiutuvan energian kanavia, erikoisasiantuntemusta ja läheistä sijaintia Volvon ja Northvoltin tutkimus- ja kehitystyöyksiköihin.

“Akkukennokumppanuutemme Northvoltin kanssa on avainasemassa sähköistämisstrategiassamme. Olemme sitoutuneet tavoittelemaan johtavaa asemaa premium-sähköautojen segmentissä ja myymään pelkkiä sähköautoja vuoteen 2030 mennessä”, Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson toteaa.

“Tämän gigatehtaan perustaminen Göteborgiin on vahva osoitus halustamme jatkaa dynaamisen autoalueen kehitystä ja tulla kestävien akkujen johtavaksi kansainväliseksi toimittajaksi”, Northvoltin perustaja ja pääjohtaja Peter Carlsson sanoo.

Kestävä tuotanto on keskeinen osa Volvon ja Northvoltin välistä kumppanuutta. Uusi tehdas saa voimansa fossiilittomasta energiasta, kasvattaa uusiutuvan energian kapasiteettia alueella ja tuo yhteen ratkaisuja, jotka korostavat kiertotaloutta ja resurssien tehokasta hyödyntämistä.

Akkujen tuotanto Volvon ja Polestarin täyssähköautoille muodostaa suuren osan autojen elinkaaren kokonaishiilipäästöistä. Työskentelemällä kestävään akkutuotantoon erikoistuneen Northvoltin kanssa ja valmistamalla akkuja lähellä autotehtaitaan Euroopassa Volvo ja Polestar voivat merkittävästi pienentää akkujen tuotantoon liittyvää ympäristöjalanjälkeä tulevissa autoissaan.

“Uusi akkutehtaamme tukee tavoitettamme saavuttaa täysin ilmastoneutraali valmistusverkosto ja varmistaa korkealaatuisten akkujen saatavuuden tulevina vuosina. Kumppanuus Northvoltin kanssa viimeistelee akkujen täydellisen arvoketjun raaka-aineista valmiisiin autoihin”, Volvon tekniikka- ja toiminnanjohtaja Javier Varela kertoo.

Volvon ja Northvoltin yhteisyrityksestä tulee merkittävä tekijä eurooppalaisessa akkukennojen tuotannossa ja yksi Euroopan suurimmista kennojen tuotantoyksiköistä. Volvo ja Northvolt ovat nimittäneet tuotantolaitoksen johtoon entisen Tesla-johtajan Adrian Clarken.

Tutkimus- ja kehitystyökeskus, joka aloittaa toimintansa vuonna 2022, luo muutama sata uutta työpaikkaa Göteborgiin. Sen ansiosta Volvo on yksi harvoista automerkeistä, joka tekee akkukennojen kehityksestä ja tuotannosta kiinteän osan kokonaistoimintaansa.

Volvon ja Northvoltin välinen kumppanuus keskittyy räätälöityjen akkujen ja ajoneuvointegraatiokonseptien kehitykseen. Sen avulla Volvo ja Polestar voivat tarjota kuljettajille, mitä he haluavat, eli pitkää toimintamatkaa ja nopeita latausaikoja. Akkujen kehityksen ja tuotannon syvä vertikaalinen integraatio on tärkeää Volvolle ja Polestarille, sillä akku on sähköauton suurin yksittäinen kustannustekijä sekä suuri osa hiilijalanjälkeä.

Yhdessä uusi akkutehdas sekä tutkimus- ja kehitystyökeskus tarvitsevat paljon pätevää henkilökuntaa, ja yhteisyritys hakeekin aktiivisesti osaavia insinöörejä ja tiimien johtajia projektia edistämään. Laaja-alainen käyttäjien ja teknikoiden palkkaus alkaa vuoden 2023 lopulla.

4.2.2022

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com, puh. 0400 441117
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Cars vuosina 2020–2021

Vuoden 2020 heinäkuun ja vuoden 2021 kesäkuun välisenä aikana Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 2,2 miljardia euroa (1,4 miljardia euroa vuonna 2019). Tuotot jakson aikana olivat 28,9 miljardia euroa (27,1 miljardia euroa), ja maailmanlaajuinen kokonaismyynti käsitti 773 000 autoa.

Tietoja Volvo Car Groupista

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä, jonka autoja myydään asiakkaille yli 100 maassa. Volvo Cars on listattu Tukholman Nasdaq-pörssiin lyhenteellä “VOLCAR B”.

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Volvon tavoitteena on olla pelkkien sähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä, ja se on sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen tavoitteenaan olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvolla oli vuoden 2020 joulukuussa noin 40 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa, Daqingissa ja Taizhoussa (Kiina). Volvolla on lisäksi tutkimus- ja kehitystyö- sekä muotoilukeskuksia Göteborgissa, Camarillossa (USA) ja Shanghaissa (Kiina).

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.

Tietoja Northvoltista

Northvolt on eurooppalainen kestävien ja laadukkaiden akkukennojen ja -järjestelmien toimittaja. Se perustettiin vuonna 2016 tukemaan Euroopan etenemistä kohti hiiletöntä tulevaisuutta ja on edistynyt nopeasti tavoitteessaan tuottaa maailman ympäristöystävällisimpiä litiumioniakkuja minimaalisella hiilijalanjäljellä. Yhtiön henkilöstömäärä on kasvanut 2 500 työntekijään, jotka ovat lähtöisin yli sadasta eri maasta.

Northvolt on tähän mennessä tehnyt yli 27 miljardin dollarin edestä sopimuksia suurten asiakkaiden, kuten BMW:n, Fluencen, Scanian, Volkswagenin, Volvon ja Polestarin, kanssa. Osana suunnitelmia on perustaa kierrätystoimintoja, joiden avulla 50 prosenttia kaikista raaka-ainetarpeista voidaan täyttää kierrätetyistä akuista vuoteen 2030 mennessä.