Volvo Cars ja The Future Laboratory tutkivat uudessa raportissa tulevaisuuden ylellisiä kestäviä materiaaleja

Viimeaikaisen tutkimuksen* mukaan kaksi kolmasosaa kuluttajista pitää luksustuotteita ostaessaan tuotemerkin ympäristökäytäntöjä erittäin tärkeänä tekijänä. Sama osuus ostajista haluaisi nähdä tuotteissa hiilimerkinnän, joka parantaa tuotteiden ja materiaalien ympäristövaikutusten läpinäkyvyyttä**.

Tämä tarkoittaa, että materiaalien maailma on muuttumassa, ja suunnittelijat eri puolilla maailmaa etsivät aktiivisesti korkealaatuisia, kestäviä ja vastuullisesti hankittuja materiaaleja luodessaan tulevaisuuden ylellisiä tuotteita.

Nämä ja muut johtopäätökset voi lukea uudesta The Rise of Conscious Design -raportista, jonka Volvo on laatinut yhteistyössä johtavan trendiennustusyritys The Future Laboratoryn kanssa.

Raportin julkaisu ajoittuu yhteen Volvon ilmoituksen kanssa, jonka mukaan sen uusissa täyssähköautoissa ei käytetä lainkaan nahkaa. Uusi C40 Recharge on ensimmäinen malli, joka noudattaa tätä käytäntöä.

Raportti pohjautuu moniin nykyisiin tutkimuksiin sekä eri teollisuudenalojen johtajien haastatteluihin ja tietoihin. Haastateltavina ovat esimerkiksi The Textile Exchangen johtaja ja entinen Stella McCartneyn kestävän kehityksen johtaja Claire Bergkamp, 3.1 Phillip Limin pääjohtaja Wen Zhou, Sourcemapin perustaja ja pääjohtaja Leonardi Bonnani sekä Bentu Designin perustaja Xu Gang.

Raportin päätelmät ja tiedot kuvastavat monin tavoin Volvon omaa visiota tulevaisuuden materiaaleista. Volvo julkistaa tulevina vuosina täysin uuden täyssähköautomalliston, ja se aikoo olla vuoteen 2030 mennessä pelkkien täyssähköautojen valmistaja – ja yhdessäkään näistä autoista ei ole nahkaa.

Osana tätä kunnianhimoista tavoitetta Volvo etsii aktiivisesti korkealaatuisia ja vastuullisia lähteitä monille autoteollisuudessa tällä hetkellä käytetyille materiaaleille.

“Meillä on selkeä tulevaisuuden visio, ja ensimmäinen askel on varmistaa, että käytämme kestäviä, luonnollisia ja kierrätettyjä materiaaleja. Seuraavana haasteena on muuttaa sitä, mitä teemme näillä materiaaleilla, eli valmistammeko auton osia, jotka kestävät ikuisesti tai palaavat kiertotalouteen tai takaisin maahan”, Volvon suunnittelujohtaja Robin Page sanoo.

“Valveutunut suunnittelu voi muuttaa yhteiskuntaa perustavanlaatuisesti, ja on tärkeää, että valmistajat hyödyntävät tarjolla olevia mahdollisuuksia. Valveutunut suunnittelu näyttää tietä eteenpäin ja voi muuttaa samalla maailmaa”, The Future Laboratoryn perustaja Martin Raymond toteaa.

Volvon tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä 25 % uusien Volvojen materiaaleista sisältää kierrätettyä ja biopohjaista ainesta. Vuoteen 2040 mennessä tarkoituksena on olla kokonaan kiertotalouteen perustuva yritys.

Sisustuksen nahkaverhoilun sijaan Volvo tarjoaa asiakkaille vaihtoehtoja, kuten korkealaatuisia kestävän kehityksen mukaisia materiaaleja, jotka on valmistettu biopohjaisista ja kierrätetyistä lähteistä.

Esimerkiksi Nordico on Volvon kehittämä uusi sisustusmateriaali, joka koostuu tekstiileistä, joissa on käytetty kierrätettyä materiaalia, kuten PET-pulloja, Ruotsin ja Suomen kestävän kehityksen metsistä peräisin olevia biomateriaaleja sekä viiniteollisuudesta kierrätettyjä korkkeja. Tämä materiaali luo uusia standardeja premium-autojen sisustukselle, ja se otetaan käyttöön seuraavan sukupolven Volvoissa.

Volvo tarjoaa jatkossakin villasekoitevaihtoehtoja toimittajilta, jotka ovat saaneet vastuullisuussertifikaatin, ja haluaa varmistaa täyden jäljitettävyyden ja eläinten hyvinvoinnin villan toimitusketjussa.

Koko versio The rise of conscious design: a report about tomorrow’s materials -raportista on TÄÄLLÄ.

Huomautuksia toimittajille

* Lähde: Vogue Business Index, Winter 2020** Lähde: The Carbon Trust, 2020 YouGov Survey

23.9.2021

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com, puh. 0400-441117
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Car Group vuonna 2020
Tilivuonna 2020 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 834,5 miljoonaa euroa (1 403,9 miljoonaa euroa vuonna 2019). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 25,8 miljardia euroa (26,9 miljardia euroa). Vuoden 2020 kansainvälinen myynti käsitti 661 713 (705 452) autoa, mikä merkitsi 6,2 prosentin laskua vuoteen 2019 verrattuna.

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä. Yhtiön myynti oli vuonna 2020 yhteensä 661 713 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut Zhejiang Geely Holdingin omistuksessa vuodesta 2010 lähtien.

Volvolla oli vuoden 2020 joulukuussa keskimäärin 40 000 (41 500) kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon APAC-alueen pääkonttori sijaitsee Shanghaissa ja Amerikan pääkonttori Mahwahissa, New Jerseyssä. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina).

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Tämä näkyy yhtiön monissa liiketoimintatavoitteissa. Volvon tavoitteena on, että tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä puolet yhtiön kansainvälisestä myynnistä on lähtöisin täyssähköautoista, puolet myynnistä tapahtuu verkossa ja puolet ohjelmistosta kehitetään yrityksen sisällä. Volvo on myös sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen, ja sen tavoitteena on olla ilmastoneutraali yhtiö vuoteen 2040 mennessä.

Volvo Car Finland Oy Ab on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Toimipaikkamme sijaitsee Vantaan Kaivokselassa. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.

Tietoja The Future Laboratorysta
The Future Laboratory on yksi maailman johtavista strategisen ennakoinnin konsultointiyrityksistä. Se auttaa yhtiöitä luomaan parempaa tulevaisuutta antamalla niille itsevarmuutta tehdä jo tänään päätöksiä, jotka synnyttävät taloudellista, ympäristöllistä, teknologista ja sosiaalista kasvua tulevaisuudessa. The Future Laboratory tarjoaa Lontoon- ja Melbournen-toimistoistaan monia strategisen ennakoinnin tuotteita ja palveluja ja auttaa asiakkaitaan hyötymään markkinatrendeistä, sopeutumaan tuleviin kuluttajatarpeisiin ja pysymään askeleen edellä kilpailijoita. Pysy ajan tasalla uusimmista kuluttajatrendeistä ja markkinamuutoksista tutustumalla trendien älyalustaan
lsnglobal.com. Voit tutustua asiakastyöhön tarkemmin osoitteessa https://www.thefuturelaboratory.com/.

Pikafaktat

Tweettaa

Meillä on selkeä tulevaisuuden visio, ja ensimmäinen askel on varmistaa, että käytämme kestäviä, luonnollisia ja kierrätettyjä materiaaleja. Seuraavana haasteena on muuttaa sitä, mitä teemme näillä materiaaleilla, eli valmistammeko auton osia, jotka kestävät ikuisesti tai palaavat kiertotalouteen tai takaisin maahan.
Volvon suunnittelujohtaja Robin Page