Volvo Cars jättää pois dieselmoottorin uudesta S60 -mallistaan

Uusi Volvo S60 sedan – joka esitellään alkukesästä – on ensimmäinen Volvo joka tuodaan markkinoille ilman dieselmoottoria, mikä osoittaa Volvon sitoutumista sähköistämisstrategiaansa.

Kaikki uudet Volvo –mallit, jotka esitellään vuonna 2019 tai sen jälkeen, tulevat tarjolle joko kevythybrideinä, lataushybrideinä tai sähköautoina. Kyseessä on autoalan laajin sähköistämisstrategia ja Volvo Cars oli ensimmäinen perinteinen autovalmistaja, joka heinäkuussa 2017 ilmoitti sitoutuvansa täydelliseen sähköistämiseen.

- Tulevaisuutemme on sähköinen ja emme enää kehitä uuden sukupolven dieselmoottoria, sanoo Volvo Carsin pääjohtaja Håkan Samuelsson. Poistamme pelkän polttomoottorivaihtoehdon vaiheittain niin, että lataushybridi bensiinimoottorilla on siirtymävaihe matkalla täyssähköiseen autoiluun. Uusi S60 edustaa seuraavaa vaihetta tässä sitoutumisessa.

Viime kuussa Volvo Cars vahvisti sähköistämisstrategiansa ilmoittamalla, että se tavoittelee sähköautoilleen 50 prosentin osuutta yhtiön kokonaismyynnistä vuoteen 2025 mennessä. Ilmoitus tehtiin Beijing Auto Show 2018 -näyttelyn yhteydessä. Samalla Volvo asemoitui vahvaksi kilpailijaksi Kiinassa, maailman johtavalla sähköautojen markkinalla.

Uusi S60, keskikokoinen urheilullinen premium sedan, perustuu samaan Volvon omaan SPA –alustaan, jolle jo palkitut 90- ja 60 -sarjan autot on tehty. S60 –mallin sisarmalli V60 esiteltiin aikaisemmin tänä vuonna Tukholmassa.

Alkuvaiheessa uuteen S60 –malliin on tarjolla nelisylinterisiä Drive-E bensiinimoottoreita sekä kaksi lataushybridiä. Kevythybridit tulevat myöhemmin.

Uuden S60 -mallin tuotanto alkaa syksyllä Volvo Carsin täysin uudella tehtaalla Charlestonissa, Yhdysvalloissa. Charlestonin tehtaasta tulee tämän mallin ainoa tuotantolaitos, jossa mallia tehdään sekä myyntiin Yhdysvalloissa että vientiin. Suomeen auto on odotettavissa vuoden 2019 alkupuoliskolla.

16.5.2018

Lisätietoja: Volvo Car Finland
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita:
www.media.volvocars.com
www.volvooceanrace.com

Volvo Car Group vuonna 2017

Tilivuonna 2017 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 421,6 miljoonaa euroa (1 113,5 miljoonaa euroa vuonna 2016). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 21,3 miljardia euroa (18,3 miljardia euroa). Vuoden 2017 myynti käsitti ennätykselliset 571 577 autoa, mikä merkitsi 7,0 prosentin kasvua vuoteen 2016 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Tietoja Volvo Car Groupista

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2017 yhteensä 571 577 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli vuonna 2017 keskimäärin noin 38 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Volvo Carsin pääjohtaja Håkan Samuelsson