Volvo Cars juhlistaa merkkipaalua avoimella digitaalisella kirjastolla

Volvo tuo ensimmäistä kertaa turvallisuustietonsa helposti käytettävissä olevaan digitaaliseen kirjastoon, jota se kehottaa autoteollisuutta hyödyntämään, jotta maanteistä tulee turvallisempia kaikille.

Ilmoitus on hyvä esimerkki Volvon päättäväisyydestä parantaa turvallisuutta myös jakamalla tietotaitoa, joka säästää ihmishenkiä. Ja kaikki tämä tapahtuu 60 vuotta ajoneuvoturvallisuuden kenties tärkeimmän keksinnön, kolmipisteturvavyön, kehittämisen jälkeen.

Volvon vuonna 1959 esittelemä kolmipisteturvavyö on arvioiden mukaan pelastanut yli miljoona ihmishenkeä – eikä vain Volvoissa, vaan myös kaikissa muissa autoissa. Volvo teki päätöksen jakaa keksintö kaikille liikenneturvallisuuden parantamisen nimissä. Yhtiö on tämän jälkeenkin korostanut yhteiskunnallisen kehityksen tukemista pelkän taloudellisen hyödyn tavoittelun sijaan.

Volvo juhlistaa tätä merkkipaalua korostamalla, että sen jakama tietotaito menee patentteja ja fyysisiä tuotteita pidemmälle. Yhtiö käynnistää E.V.A.-projektin, joka juhlistaa 60 vuotta kestänyttä tutkimustulosten jakamista ja nostaa samalla esiin perustavanlaatuisen ongelman tasa-arvoisessa autoturvallisuuden kehitystyössä.

– Meillä on tietoja kymmenistä tuhansista tosielämän onnettomuuksista. Ne auttavat meitä varmistamaan, että automme ovat mahdollisimman turvallisia liikenteessä. Tämä tarkoittaa, että automme on kehitetty suojaamaan kaikkia ihmisiä sukupuolesta, pituudesta, muodosta tai painosta riippumatta – eikä vain ”keskimääräistä ihmistä”, jota törmäystestinuket edustavat, sanoo Volvon turvallisuuskeskuksen tekninen asiantuntija professori Lotta Jakobsson.

E.V.A.-projekti esittää Volvon omien tutkimustietojen sekä monien muiden tutkimusten perusteella, että naiset ovat suuremmassa vaarassa kärsiä tiettyjä vammoja auto-onnettomuuksissa. Miehen ja naisen väliset erot anatomiassa ja niskan vahvuudessa tarkoittavat, että naisten riski kärsiä niskan retkahdusvammoja on suurempi.

Näiden tutkimustulosten ja omien törmäystietojensa perusteella Volvo kehitti virtuaalisia törmäystestinukkeja, jotta se ymmärtäisi paremmin erilaisia onnettomuuksia ja voisi kehittää turvallisuustekniikkaa, joka suojaa miehiä ja naisia tasa-arvoisesti. Ensimmäinen tulos tästä oli vuonna 1998 esitelty WHIPS-suojajärjestelmä, joka on antanut Volvon istumille ja pääntuille ainutlaatuisen ilmeen.

Halu edistää yhteiskunnallista kehitystä on yhä Volvon turvallisuuskehitystyön takana. Yhtiö kehittää uutta tekniikkaa ylittääkseen turvallisuusstandardit ja kiristyvien testien vaatimukset, mutta se pystyy omien, kymmeniin tuhansiin onnettomuuksiin perustuvien tutkimustietojensa avulla myös osoittamaan, millä osa-alueilla turvallisuutta voi parantaa.

Volvo alkoi 1980-luvulla keskittyä sivutörmäyksiin, kun sen keräämät tiedot osoittivat, että liian monet ihmiset loukkaantuivat tällaisissa onnettomuuksissa iskun ja ihmisen välisen liian lyhyen etäisyyden vuoksi. Tästä syntyi 1990-luvulta alkaen monia innovaatioita, kuten SIPS-sivutörmäyssuoja, sivuturvatyynyt ja IC-turvaverhot. Kaikki nämä Volvon tutkimustiedoille perustuvat innovaatiot ovat nyt alan standardeja.

Viime aikoina Volvon tutkimustiedot ovat osoittaneet huolenaiheita selkärangan ja alaselän vammoissa kaikilla ihmisillä, sukupuolesta ja koosta riippumatta. Lisäanalyysit ja tutkimukset saivat Volvon keskittymään tieltä suistumisen vaaroihin. Tämän tuloksena XC90-mallissa ja sittemmin kaikissa SPA-autoissa esiteltiin istuinten energiaa sitova ratkaisu, joka menee paljon pidemmälle kuin mitä alan pakolliset vaatimukset edellyttävät.

Turvallisuustapahtuman videot löytyvät täältä

20.3.2019

Lisätietoja: Volvo Car Finland
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Car Group vuonna 2018

Tilivuonna 2018 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 336,3 miljoonaa euroa (1 324,6 miljoonaa euroa vuonna 2017). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 23,8 miljardia euroa (19,7 miljardia euroa). Vuoden 2018 myynti käsitti ennätykselliset 642 253 (571 577) autoa, mikä merkitsi 12,4 prosentin kasvua vuoteen 2017 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2018 yhteensä 642 253 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli vuonna 2018 keskimäärin 43 000 (39 500) kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan-pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Volvon turvallisuuskeskuksen tekninen asiantuntija professori Lotta Jakobsson.