Volvo Cars kehittää yhteistyössä Breathen kanssa uuden sukupolven pikalatausteknologiaa

Volvo Cars on aloittanut yhteistyön Breathe Battery Technologiesin (Breathe) kanssa ja saa ensimmäisenä autonvalmistajana käyttöönsä uusimman version akkuteknologiayrityksen patentoidusta algoritmeihin perustuvasta latausohjelmistosta. Ohjelmistoa käytetään Volvon uuden sukupolven täyssähköautoissa.

Integroimalla Breathen ohjelmiston Volvon itse kehittämään akunhallinta-alustaan Volvo voi optimoida latausteknologiansa suorituskyvyn ja tarjota asiakkailleen entistä nopeampia latausaikoja ja paremman yleisen ajo- ja latauskokemuksen.

Volvo ottaa uuden teknologian käyttöön uuden sukupolven täyssähköautoissaan, joissa sen odotetaan lyhentävän latausaikaa 10 prosentin varauksesta 80 prosentin varaukseen jopa 30 prosentilla*. Energiatiheys ja toimintamatka pysyvät entisellä tasolla. Ja mikä parasta: latausajan parannukset kestävät akun koko käyttöiän akun kuntoon vaikuttamatta.

Yhteistyö Breathen kanssa on seurausta yrityksen Breathe Charge -lippulaivatuotteen hankintasopimuksesta, ja se on viimeisin Volvo Cars Tech Fundin tekemä investointi. Sijoitus on vahva osoitus Volvon halusta johtaa premium-sähköautojen kehitystä ja tulla pelkästään täyssähköautojen valmistajaksi vuoteen 2030 mennessä.

Lontoossa sijaitseva Breathe on startup-yritys, joka jakaa Volvon innostuksen sähköiseen liikkumiseen ja innostavaan ajokokemukseen. Breathe kehittää akunhallintaohjelmistoja, joiden tavoitteena on tehdä sähköistämisestä nopeampaa, parempaa ja kestävämpää.

“Investointi ja kaupallinen yhteistyö Breathen kanssa auttaa meitä käsittelemään sähköautojen omistajien tuttua kipupistettä ja tekee lataustarjonnastamme entistä kilpailukykyisempää”, sanoo Volvo Cars Tech Fundin pääjohtaja Ann-Sofie Ekberg. “Nopeammat latausajat varausalueella, jolla asiakkaat yleensä pikalataavat autoaan, ovat merkittävä askel oikeaan suuntaan, kun jatkamme sähköisen liikkumisen tehostamista ja tuomme sen yhä useampien ulottuville.”

Ohjelmiston määrittämät akut
Ennalta määritettyihin sääntöihin perustuvan perinteisen porrastetun latauksen sijaan Breathen ohjelmisto käyttää mukautuvaa lataamista, joka ohjaa akkua reaaliaikaisesti ja lyhentää latausaikoja merkittävästi.

Algoritmeja käyttämällä ongelmisto ohjaa latausprosessia akun kunnon mukaan ja tuottaa parhaan mahdollisen ajokokemuksen. Samalla vältytään litiumin kerrostumiselta, joka voi heikentää akun suorituskykyä ja elinkaarta.

Investointi Breatheen auttaa Volvoa keskittymään täyssähköiseen tulevaisuuteen ja sopii hyvin myös Volvon tavoitteisiin saavuttaa nollanettopäästöt ja tulla kiertotalousyritykseksi vuoteen 2040 mennessä. Uusi teknologia lyhentää autojen latausaikoja ilman akuston rakenteen muutoksia tai ylimääräisten materiaalien louhintaa, joten se ei aiheuta ylimääräisiä ympäristövaikutuksia.

Koska ohjelmisto on täysin yhteensopiva Volvon uuden sukupolven täyssähköautojen laitteiston kanssa, skaalaaminen on helppoa, kun Volvo odottaa sähköautojen myynnin kasvavan merkittävästi tulevina vuosina.

“Olemme erittäin tyytyväisiä tähän investointiin ja hankintasopimukseen Volvo Carsin kanssa ja tuemme yhtiön jännittävää matkaa kohti täyssähköistymistä”, sanoo Breathe Battery Technologiesin pääjohtaja tohtori Ian Campbell. “Teknologiamme käyttäminen suuressa mittakaavassa Volvon uuden sukupolven sähköautoissa avaa ovia innovatiiviselle autosuunnittelulle ja suorituskykyparannuksille. Jaamme yhteisen intohimon sähköistä liikkumista kohtaan, ja käytännöllinen pikalataus on yksi kulmakivistä, joka mahdollistaa sähköisen tulevaisuuden.”

Volvo Cars Tech Fund on perustettu vuonna 2018. Se investoi autoteollisuutta muuttaviin yrityksiin ja teknologia-aloihin, kuten sähköistämiseen, tekoälyyn, autonomiseen ajamiseen, kestävään kehitykseen ja verkkokauppaan. Tech Fund auttaa strategisilla investoinneillaan startup-yrityksiä menestymään ja kiihdyttämään maailmanlaajuista liikkumisessa tapahtuvaa muutosta.

* Eri akustot tuottavat erilaisia latausaikoja. Testit osoittivat latausaikojen parantuvan 15–30 %.

14.3.2024

Volvo Car Finland

PR & Communications Mia Pelttari
mia.pelttari@volvocars.com
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita: www.media.volvocars.com
Kaikki videot löytyvät täältä
www.linkedin.com/company/volvo-car-finland/

Volvo Cars vuonna 2023

Volvo Car Group saavutti vuonna 2023 ennätyksellisen liikevoiton 2,3 miljardia euroa. Tuotot vuonna 2023 olivat 35,4 miljardia euroa, mikä on kaikkien aikojen ennätys. Maailmanlaajuinen kokonaismyynti käsitti ennätykselliset 708 716 autoa.

Tietoja Volvo Car Groupista

Volvo on perustettu vuonna 1927. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista automerkeistä, jonka autoja myydään asiakkaille yli 100 maassa. Volvo Cars on listattu Tukholman Nasdaq-pörssiin lyhenteellä “VOLCAR B”.

Volvo haluaa tarjota asiakkailleen liikkumisen vapautta henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Volvon tavoitteena on olla pelkkien sähköautojen valmistaja vuoteen 2030 mennessä, ja se on sitoutunut jatkuvaan hiilijalanjäljen pienentämiseen tavoitteenaan saavuttaa kasvihuonekaasujen nollanettopäästöt vuoteen 2040 mennessä.

Volvolla oli vuoden 2023 joulukuussa noin 43 400 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa, Gentissä (Belgia), Etelä-Carolinassa (USA) sekä Chengdussa, Daqingissa ja Taizhoussa (Kiina). Volvolla on lisäksi tutkimus- ja kehitystyö- sekä muotoilukeskuksia Göteborgissa ja Shanghaissa (Kiina).

Volvo Car Finland Oy Ab on perustettu vuonna 1928, ja se on osa maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia autoja valmistavaa Volvo Car Group -yhtiötä. Maahantuomme ja markkinoimme Volvo -merkkisiä henkilöautoja, niiden varaosia ja lisävarusteita. Volvo Car Finland Oy Ab:n 100 % omistamia tytäryhtiöitä ovat Bilia ja Hertz. Volvo -uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua.

Tietoja Breathe Battery Technologies -yhtiöstä

Breathe Battery Technology (“Breathe”) on paljon muutakin kuin akkujen suorituskykyparannuksiin keskittyvä yritys. Imperial Collegesta vuonna 2019 alkunsa saaneen Breathen painopiste on akkuteknologiassa, joka edesauttaa maailman nopeampaa, parempaa ja kestävämpää sähköistämistä.

Yhtiö tarjoaa tänä päivänä fysiikkaan perustuvia akunhallintaohjelmistoja, jotka auttavat maailman suurimpia sähköautojen ja kulutuselektroniikan merkkejä tekemään enemmän käytettävissä olevalla teholla. Sähköinen tulevaisuus tarvitsee erinomaisia käyttäjäkokemuksia.

Yhtiön sulautetut ohjelmistotuotteet Breathe Charge ja Breathe Life käyttävät mukautuvaa lataamista ja säätävät latausvirtaa dynaamisesti varaustilan ja akun kunnon mukaan osoittaen kullekin hetkelle ihanteellisen virran. Tuotteet ottavat enemmän tehoa irti nykyisistä akuista ja mahdollistavat nopeamman lataamisen ja pidemmän syklisen käyttöiän turvallisuudesta tinkimättä.

Breathe Battery Technologiesin unelmana on, että jokainen saa jonain päivänä hengittää puhdasta ilmaa. Tämän vuoksi se tekee akuista parempia.