Volvo Cars perustaa teknologia-startupeille suunnatun sijoitusrahaston

Premium-autonvalmistaja Volvo on perustanut uuden sijoitusrahaston, joka on tarkoitettu lupaaville teknologia-startup-yrityksille eri puolilla maailmaa.

Volvo Cars Tech Fund -rahaston tavoitteena on investoida strategisiin teknologiatrendeihin, jotka muuttavat koko autoteollisuutta. Tällaisia ovat esimerkiksi tekoäly, sähköistäminen, autonominen ajaminen ja digitaaliset liikkuvuuspalvelut.

Tech Fundin ensimmäinen strateginen sijoitus kohdistuu Kaliforniassa sijaitsevaan teknologiayritykseen, joka kehittää edistyksellisiä antureita. Tämä korostaa Volvon vahvistuvaa asemaa Piilaakson teknologiaytimessä.

Yritykset hyötyvät Volvo Cars Tech Fund -rahastosta monin eri tavoin. Ne saavat tehdä yhteistyötä maailman johtaviin premium-autonvalmistajiin kuuluvan yhtiön kanssa, ja niiden kehittämien tekniikoiden ja tuotteiden kehitystyö ja markkinoille pääsy helpottuvat.

Lisäksi startup-yrityksillä on tilaisuus hyötyä Volvon ainutlaatuisesta asemasta Kiinan automarkkinoilla, ja niillä on mahdollisuus päästä osalliseksi Volvon kansainvälisen auto- ja tekniikkayhteistyökumppaneiden verkoston tarjoamista eduista.

Volvon Piilaakson teknologiakeskuksen strategisen yhteistyöyksikön johtaja Zaki Fasihuddin on nimitetty Volvo Cars Tech Fund -rahaston pääjohtajaksi.

– Haluamme sijoittaa yrityksiin, jotka tarjoavat uusia tekniikoita ja lahjakkuuksia. Haluamme tukea lupaavia nuoria yrityksiä teknologisen kehityksen eturintamassa ja antaa niille pääomaa ja strategista arvoa, mikä auttaa vahvistamaan johtavaa rooliamme autoteollisuuden teknologisen muutoksen keskiössä, Zaki Fasihuddin sanoo.

– Teemme läheistä yhteistyötä lupaavien teknologioiden parissa, ja kun näemme ne yrityksemme kannalta kiinnostavina, voimme investoida hankkeeseen ja kiihdyttää sen kehitystä, toteaa Tech Fundin hallituksen jäsen ja Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Mats Moberg.

Volvo Cars Tech Fund -rahaston perustaminen on osa Volvon jatkuvaa innovointia ja kiihtyvää digitaalista muutosta. Volvo perusti viime vuonna Piilaaksoon digitaalisuuteen keskittyvän organisaation, joka vauhdittaa yhtiön teknologioiden ja palvelujen kehitystä.

Volvo hankki lisäksi vuoden 2017 syksyllä USA:ssa sijaitsevan auto- ja pysäköintipalveluyritys Luxen. Hankinta edistää merkittävästi Volvon digitaalisten palvelujen kehitystyötä.

Lisä- ja yhteystietoja on osoitteessa: https://group.volvocars.com/company/innovation/volvocarstechfund

Katso video täältä

28.2.2018

Lisätietoja: Volvo Car Finland
Tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck, thomas.hallback@volvocars.com, puh. 09-5044 5325
Korkearesoluutioisia kuvia, videoita:
www.media.volvocars.com
www.volvooceanrace.com

Volvo Car Group vuonna 2017

Tilivuonna 2017 Volvo Car Group saavutti liikevoitoksi 1 421,6 miljoonaa euroa (1 113,5 miljoonaa euroa vuonna 2016). Tuotot jakson aikana olivat yhteensä 21,3 miljardia euroa (18,3 miljardia euroa). Vuoden 2017 myynti käsitti ennätykselliset 571 577 autoa, mikä merkitsi 7,0 prosentin kasvua vuoteen 2016 verrattuna. Ennätysmyynti ja liikevoitto antavat Volvo Car Groupille eväät jatkaa toiminnan kehittämiseen tehtäviä investointeja.

Volvo on toiminut vuodesta 1927 lähtien. Nykypäivänä Volvo on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista autonvalmistajista. Yhtiön myynti oli vuonna 2017 yhteensä 571 577 autoa noin 100 maassa. Volvo on ollut kiinalaisen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding) omistuksessa vuodesta 2010 lähtien. Se oli osa ruotsalaista Volvo Groupia ennen kuin amerikkalainen Ford Motor Company osti sen vuonna 1999. Geely Holding osti Volvon vuonna 2010.

Volvolla oli vuonna 2017 keskimäärin noin 38 000 kokopäiväistä työntekijää. Volvon pääkonttori sekä tuotekehitys-, markkinointi- ja hallintotoiminnot sijaitsevat pääasiassa Göteborgissa, Ruotsissa. Volvon Kiinan pääkonttori sijaitsee Shanghaissa. Yhtiön päätuotantolaitokset sijaitsevat Göteborgissa (Ruotsi), Gentissä (Belgia) sekä Chengdussa ja Daqingissa (Kiina), ja moottorit valmistetaan Skövdessä (Ruotsi) ja Zhangjiakoussa (Kiina) ja korikomponentit Olofströmissä (Ruotsi).

Volvon tutkimus- ja kehitystyöjohtaja Mats Moberg